Huishoudens straks vol met Apple-spullen

© CIDimport

Huishoudens straks vol met Apple-spullen

Geplaatst: 23 mei 2008 - 06:05

Aangepast: 27 augustus 2022 - 18:45

Redactie ID.nl

Bent u gevoelig voor het fraaie design van Apple-spullen? Begin er niet aan! Volgens Forrester Research staat uw huis er over vijf jaar vol mee. Forrester denkt dat Apple van plan is om zich de komende vijf jaar als dé leverancier voor het digitale huishouden te ontwikkelen.

Bent u gevoelig voor het fraaie design van Apple-spullen? Begin er niet aan! Volgens Forrester Research staat uw huis er over vijf jaar vol mee.Forrester denkt dat Apple van plan is om zich de komende vijf jaar als dé leverancier voor het digitale huishouden te ontwikkelen. Er wordt gewerkt aan hardware, software en allerlei aanvullende diensten die straks in elke kamer van het huis terug te vinden zijn. De aanschaf van een MacBook lijkt een onschuldige kleine stap, maar voor u het weet slaat de hebberigheid toe en wil u al die extra producten en diensten óók hebben. Of Forrester Apple's ambities op de juiste wijze heeft ingeschat, blijft nog even gissen. Apple zelf heeft er niets over gezegd en noemt bijvoorbeeld de Apple TV niet meer dan een "hobby".

Apple zal volgens Forrester onder andere een serveroplossing voor thuis gaan aanbieden, vergelijkbaar met Windows Home Server. Maar omdat het woord 'server' de gewone gebruiker teveel afschrikt, zal het product een minder technisch klinkende naam krijgen, in de trant van Time Capsule. Dit serverproduct wordt de digitale hub in het huishouden: het zorgt voor streaming video, muziek en foto's, overal in huis.

Daarnaast komt er een universele afstandsbediening om alle muziek in huis te bedienen. Forrester vindt 'AppelSound' wel een geschikte naam. Er komt ook een klokradio die op het netwerk aangesloten kan worden en een reeks digitale fotolijstjes. Die zijn er natuurlijk al, maar Apple gaat het beter doen: met foto's in HD-kwaliteit en een geluidskwaliteit die vergelijkbaar is met Bose. Natuurlijk wordt dit alles via aanraakgevoelige schermen bediend.

Forrester realiseert zich dat het marktaandeel van de Macintosh niet meer dan 5 procent is, maar Apple's invloed op consumenten is volgens de onderzoekers veel groter. Als je kijkt naar het aantal mensen dat Apple met de iPod en via filmbedrijf Pixar bereikt, dan is het bereik eerder 40 procent van de bevolking.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten