Bowers & Wilkins Panorama 3 - Neus voor detail en muziek

© PXimport

Geplaatst: 25 september 2022 - 09:42

Aangepast: 25 november 2022 - 11:49

Redactie ID.nl

De Panorama 3 van Bowers & Wilkins zet sterk in op muziekweergave. Begrijpelijk, gegeven de roots van het Britse hifi-merk. Een zeer luxe afwerking, diepe bassen zonder extra subwoofer en ondersteuning voor Dolby Atmos zijn de andere troeven van deze elegante soundbar.

De doelgroep van de Panorama 3? Mensen die best wel willen investeren in een goede soundbar, maar geen zin hebben in extra apparaten (zoals een draadloze subwoofer) of een design dat vloekt met de interieur van hun woonkamer. Muziek afspelen is bovendien even belangrijk dan beter tv-geluid. Dat verklaart de aparte keuzes die Bowers & Wilkins gemaakt heeft bij deze Panorama 3.

Het is een alleenstaande soundbar, zonder subwoofer of aparte achter-speakers. Zelfs optioneel kun je ze niet toevoegen. Toch kun je op Dolby Atmos-prestaties rekenen, dankzij een 3.1.2-opstelling van de luidsprekers in de soundbar. Ook op vlak van aansluitingen kiest de fabrikant voor het strikte minimum. Wel zijn er uitgebreide streamingopties.

Zoals je wellicht al begrepen had, is dit de derde Panorama-soundbar van Bowers & Wilkins. De voorgaande twee verschenen echter lang geleden en waren heel andere apparaten. De Panaroma 3 is zowel qua functies als op vlak van design een nieuwe start.

Wat wel hetzelfde is gebleven, is de positionering. De Bowers & Wilkins Panorama 3 is een soundbar van circa 1.000 euro. In tegenstelling tot bij soundbars van grote mainstream-merken kun je hier wellicht niet rekenen op sterke prijsdalingen of kortingen.

© PXimport

Hoekig

Afwijken van de klassieke soundbarvorm doet de Panorama 3 wel. Op een geslaagde manier zelfs, want de soundbar komt zeer luxueus en tegelijkertijd subtiel over. Het is hoekiger, met een fraaie fusie tussen een donker metalen rooster aan de bovenkant en zijkanten die bedekt zijn met een stofje. De Panorama 3 oogt daardoor heel strak en gestroomlijnd. Enkel in het midden wordt het metalen rooster onderbroken door een donkere strook.

Breng je een vinger dichtbij, dan licht hier een paar controls op. Over bediening gesproken: Bowers & Wilkins levert geen afstandsbediening mee. Het volume regelen doe je via de tv-remote of via je smartphone (als je streamt). De soundbar verbindt daarnaast met de mooie Bowers & Wilkins Music-app waarmee je het volumeniveau en meer kunt aanpassen.

© PXimport

© PXimport

© PXimport

Goede bluetooth-ondersteuning

Er zijn veel opties om muziek af te spelen. Dankzij Spotify Connect zien gebruikers van de populairste muziekdienst de Panorama 3 gewoon in de Spotify-app opduiken. Via AirPlay 2 kunnen dan weer alle andere diensten vanaf een iPhone, iPad of Mac worden gestreamd. Met een Android kun je het best voor bluetooth opteren. Er is ondersteuning voor de betere AAC- en aptX Adaptive-codecs, wat heel uitzonderlijk is bij een soundbar.

Ten slotte is er ook de Music-app (iOS en Android). Hierin vind je een reeks streamingdiensten (Deezer, Qobuz, Soundcloud en Tidal) en internetradio.

Bowers & Wilkins zet volledig op Dolby-ondersteuning in. Dolby Atmos en oudere Dolby-codecs (zoals Digital Plus 5.1 gebruikt door Netflix) spelen perfect af. Wil je oudere Blu-rays of dvd’s bekijken met DTS-geluid, dan kan je wel eens stilte in plaats van filmgeluid opgediend krijgen. Tenzij die speler de optie heeft om DTS om te zetten naar LPCM. Dat komt wel voor, ook op de Xbox.

Als je vooral naar streamingdiensten kijkt, dan ga je niet gauw een probleem tegenkomen. De nadruk op Dolby is begrijpelijk als je het eenvoudig te gebruiken-concept van de Panorama 3 in rekening brengt. Er zijn ook maar weinig ingangen te bespeuren: een HDMI-eARC-poort voor de verbinding met je tv en een optische ingang. Die kun je gebruiken voor een cd-speler of een oudere tv.

© PXimport

Veel detail en breed geluidsbeeld

De machtige racescene van ‘Ready Player One’ is een referentie op vlak van Dolby Atmos. Op de Bowers & Wilkins-soundbar krijgen we een groots geluid te horen, veel breder dan de 55-inch tv. In deze scène zitten veel kleine audiodetails verstopt tussen de luide explosies en crashes, en die horen we ook heel goed. Het is heel prikkelend en we hebben meteen het idee dat de Panorama 3 elk klein detailtje onthult. Tegelijkertijd missen de explosies wel wat hun diepe impact. De ingebouwde woofers presteren goed, maar evenaren niet een aparte subwoofer.

Als je niet per se actiefilms op hoge volumes wil beleven maar wel graag in spannende tv-reeksen als ‘Stranger Things’ of ‘Sandman’ wordt ondergedompeld, dan is dit prima. We vinden de plaatsing van Atmos-effecten in ‘Roma’, zoals een radio in de achtergrond of kwetterende vogels, heel geslaagd voor een alleenstaande soundbar. De soundbar is wel sterker in een breed geluidsveld neerzetten, in de hoogte zijn geluidseffecten minder opvallend.

De muzikale prestaties zijn wel buitengewoon. De grote soundstage of uitstraling helpt om muziek heel breed in de kamer te sturen. Dat het ook helder en gedetailleerd weerklinkt, is nog een troef van deze soundbar. De Panorama 3 is daardoor de zeldzame soundbar die naast pop ook moeilijke muziekgenres geslaagd kan afspelen.

Conclusie

De Panorama 3 is een buitenbeen onder (high-end) soundbars. Het is fraai afgewerkt en zet in op eenvoud qua gebruik. Bowers & Wilkins weet ook heel goed zijn expertise qua audio in te zetten, want de Panorama 3 is heel sterk als het gaat om muziekweergave.

Je krijgt er geen aparte subwoofer bij, maar dat houdt deze soundbar niet tegen als het gaat om het overtuigend afspelen van Dolby Atmos-soundtracks van actiefilms. Heftig en machtig klinken explosies niet altijd, maar je ontdekt continu veel kleine details bij het bekijken van films en tv-series. En ook bij die soort content zijn de goede muzikale prestaties echt een pluspunt.

9,0

Ons oordeel

Bowers & Wilkins Panorama 3

Pluspunten

Komt kostbaar en luxueus over

Uitstekend voor muziek

Geen extra dozen in de kamer

Goede kwaliteit via bluetooth

Kamervullend geluid met veel detail

Minpunten

Geen remote meegeleverd

Bassen zijn wat mager bij actiefilms

Conclusie

**Prijs** € 999,- **Aansluitingen** HDMI eARC, optische ingang **Draadloos** AirPlay 2, Spotify Connect, Bluetooth, DLNA, Bowers & Wilkins Music-app **Afmetingen** 121 x 6,5 x 14 centimeter **Gewicht** 6,5 kilogram **Website** [www.bowerswilkins.com](https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/"blank")...
Lees meer