Zo werkt de track en trace functie in de PostNL-app

© PXimport

Zo werkt de track en trace functie in de PostNL-app

Geplaatst: 31 augustus 2022 - 09:37

Aangepast: 25 november 2022 - 11:46

Laura Jenny

Bestel je iets online, dan wil je uiteraard graag weten wanneer je het pakket kunt verwachten. Met de track en trace-app van PostNL zie je direct waar je bestelling zich bevindt. Wij leggen uit hoe de app werkt.

Track en trace is een populaire functie binnen de PostNL-app. Zo populair, dat zodra je de app opent, deze meteen begint bij het Ontvangen-gedeelte. Je hoeft niet te zoeken naar ‘track en trace’, want je kunt simpelweg bovenin bij de oranje Ontvangen-balk al een witte balk vinden met daarin Zoek je pakket. Tik erop en je ziet dat er dan een andere pagina opent. Hier kun je de track en trace of niet-thuiscode invoeren. Daarna zet je onder Postcode je postcode en tik je op Zoeken. PostNL heeft soms wat tijd nodig, maar er komt bijna altijd wel iets terug. Zo niet, dan kan het zijn dat je te vroeg bent. Vaak gebeurt dat bij webwinkels die dan het pakket wel hebben aangemeld, maar dit nog niet officieel bij PostNL is aangekomen.

Die track en trace-code is vrij lang en daarom misschien wat vervelend om helemaal in te toetsen. Geen probleem, want als je een QR-code hebt, dan is het ook mogelijk om die te scannen. Er zijn twee manieren om dat te doen. Je kunt onder Zoek je pakket rechts naast het vak waar je de track en trace-code zou invoeren tikken op het grijze QR-code-icoontje, of je kunt onder QR-code van het pakket? tikken op de Scan de code-knop. Geef vervolgens de PostNL-app wel toestemming om je camera te mogen gebruiken, want anders werkt deze functie niet. Vervolgens scan je met je camera de QR-code op het papier. Handig: heb je alleen een foto van dat papiertje met QR-code, dan kun je wanneer de camera opent ook kiezen om een foto te uploaden.

Track en trace  

PostNL maakt het via zijn website en de app mogelijk om een pakket of aangetekende brief te volgen. Of het nu gaat om een poststuk dat je zelf naar iemand anders verstuurt of iemand (of een webwinkel) naar jou. Als je een track en trace-barcode hebt en de postcode waar het poststuk heen moet, dan kun je gebruikmaken van de track en trace-optie.

Vaak wordt de track en trace-code vanuit een webwinkel apart naar je toegemaild. Heb je zelf een pakket verstuurd, dan heb je van het PostNL-punt een papiertje gekregen met daarop de code. Soms staat hij op de bon, soms staat hij gedrukt op stickerpapier. Zo’n track en trace barcode is herkenbaar aan zijn twee beginletters: of de code start met 3S, 2S of met KG.

Zo werkt de track en trace functie in de PostNL-app-18633980

© PXimport

Pakketten naar het buitenland  

Voor buitenlandse zendingen worden ook track en trace-codes uitgegeven, maar die zijn minder effectief. De reden is dat PostNL voor die track en trace-gegevens afhankelijk is van zijn internationale partners. Dus als het equivalent van PostNL in bijvoorbeeld Noorwegen geen informatie doorgeeft, dan wordt je track en trace-informatie ook niet geüpdatet. Kortom, je pakket is mogelijk allang gearriveerd, maar die informatie wordt dan nooit in je PostNL-app weergegeven.

Een grote misvatting over track en trace is vaak dat het een bepaalde garantie geeft over hoe PostNL met je pakket omgaat. Helaas gebeurt het soms dat pakketstatussen blijven hangen of ineens niet meer worden geüpdatet. Het moeilijke is dan dat er vaak een kastje-naar-de-muur-situatie volgt tussen jou, PostNL en de webwinkel waar je het product hebt gekocht. Weet dat de webwinkel in dit geval verantwoordelijk is voor de zending. Zolang er niet getekend is voor de ontvangst van een pakket, is het aan de webwinkel om bijvoorbeeld een vervangend artikel op te sturen. Je kunt natuurlijk wel altijd even met PostNL contact opnemen, want mogelijk is je pakketje bij de buren bezorgd of kan het bedrijf toch op een andere manier helpen.

Track en trace is een geweldige manier om iets meer inzicht te hebben in waar een pakket zich in het transportproces bevindt, maar bijvoorbeeld ook hoe laat je het pakket bij je thuis kunt verwachten. Zo kun je zorgen dat je op het juiste tijdstip thuis blijft. Vaak geeft PostNL via track en trace een blok aan van een paar uur, zodat je niet meer de hele dag thuis hoeft te wachten tot je pakketbezorger aanbelt. Voor PostNL geldt op veel plekken dat de pakketbezorger dagelijks op ongeveer hetzelfde tijdstip langsrijdt, dus vaak kun je als je dit patroon eenmaal kent wel inschatten wanneer je een pakketje ongeveer mag verwachten.

Overigens heeft PostNL sinds kort een oplossing als je niet thuis wilt wachten op je pakketje, namelijk een bezorgkluis die je aan je huis vastmaakt. Deze kun je voor zo'n 80 euro kopen, maar op het moment van schrijven zijn de kluizen uitverkocht. PostNL heeft laten weten dat je ze spoedig weer kunt bestellen. 

Wil je weten hoe je een brief kunt frankeren met behulp van de PostNL-app? Lees dan dit artikel .

Pas op voor gevaarlijke sms'jes

Zo werkt de track en trace functie in de PostNL-app-18633981

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000