Printerproblemen in macOS? Dit kun je doen

Het is heel vervelend als je je printer niet aan de praat krijgt. Vaak heeft het echter een hele simpele oorzaak. Hier geven we een aantal oplossingen voor printerproblemen in macOS.

Het kan gebeuren dat je Mac je printer ineens niet meer herkent, waardoor je niet kunt printen. Of misschien is er een probleem met de software. Hier geven we een aantal oplossingen die het probleem hopelijk zullen verhelpen.

Je printer opnieuw aansluiten

Check dan eerst of de printer wel aan staat. Dit ligt voor de hand, maar als je druk bezig bent zie dit soort domme dingen weleens over het hoofd. Kijk verder of er bepaalde lampjes op het apparaat aan staan die een foutmelding aanduiden. Dit kun je zien in de handleiding van de printer.

Maakt je printer gebruik van AirPrint? Check dan of je printer wel met het juiste wifinetwerk verbonden is. Check verder of hij niet te ver van de router verwijderd is en of de router wel goed werkt en die nieuwste software heeft.

Maakt je printer verbinding met je Mac via een usb-kabel? Maak deze dan los en plug hem na enkele seconden weer in de usb-poort.

Controleer of er software-updates beschikbaar zijn voor je Mac. Controleer je printer door naar Systeemvoorkeuren > Printers en scanners te gaan. Wacht tot je printer in de lijst met apparaten wordt weergegeven, en selecteer hem. Hopelijk werkt hij nu weer naar behoren.

Je printer opnieuw toevoegen

Staat je printer niet in de lijst onder Printers en scanners? Klik dan op het + icoon om een nieuwe printer toe te voegen. Je kunt kiezen uit de opties Standaard, IP of Windows.

Onder Standaard kun je alle printers zien die op je Mac aangesloten zijn of die je Mac op het lokale netwerk kan vinden.

IP laat je apparaten toevoegen die verbonden zijn met het lokale netwerk en waarvan je het IP-adres / de hostnaam en het protocol weet.

Windows moet je kiezen wanneer de printer verbonden is via printerdeling of een ntwerkverbinding heeft via het Windowsprotocol SMB/CIFS. Schakel bestandsdeling in om zeker te zijn dat je verbinding kunt maken.

Je printer verwijderen en toevoegen

Als je printer wel gevonden wordt, maar niet wil afdrukken, kun je proberen om de printer uit de lijst onder Printers en scanners te verwijderen met het - icoon. Voeg hem daarna opnieuw toe zoals hierboven is uitgelegd.

Drivers verwijderen

Werkt je printer nog niet naar behoren, dan kun je proberen het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren.

Ga naar Systeemvoorkeuren > Printers en scanners en houd de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je ergens in het venster klikt. Kies vervolgens Stel afdruksysteem opnieuw in en open de Finder.

Kies in het menu Ga > Ga naar map, typ /Bibliotheek/Printers en klik op Ga.

In de map Printers die geopend wordt, moet je op Wijzig > Selecteer alles klikken om alles wat in de map staat te selecteren. Verplaats nu alle geselecteerde bestanden naar een nieuwe map door op Archief > Nieuwe map met selectie te klikken. Volg de instructies op het scherm en verwijder vervolgens de nieuw aangemaakte map.

Herstart je Mac en zoek naar een software-update.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000