12 tips om beter en fijner thuis te werken

Door: Rens Blom | 19 oktober 2020 06:04

How To

Waarschijnlijk werk of studeer je nu veel meer thuis dan een jaar geleden, toen corona alleen nog maar bekendstond als een biertje. Blijf jij meer thuiswerken dan voorheen? Lees dan deze twaalf uiteenlopende tips om ook op de lange termijn comfortabeler, productiever en gezonder thuis te kunnen werken.

Tip 01: Check je internet

Het is een cliché, maar goed internet is voor veel mensen essentieel om optimaal thuis te kunnen werken, studeren en ontspannen. Nu je waarschijnlijk veel meer thuis bent dan vorig jaar, is het de moeite waard om jezelf af te vragen of je tevreden bent met je huidige internetabonnement. Is het snel genoeg, heb je overal in huis goede dekking en betaal je misschien niet te veel? Het antwoord op de eerste twee vragen heb je waarschijnlijk snel, maar voor de financiële vraag loont het om even in te loggen bij je provider en te kijken wat je maandelijks betaalt. Vervolgens kun je de prijzen vergelijken met de concurrentie en als dat zin heeft overstappen of je pakket wijzigen. Via de website en app van Speedtest meet je eenvoudig hoe snel je internet in de praktijk is. Is de snelheid aanzienlijker lager dan wat de provider op jouw adres belooft, dan kun je uitzoeken hoe dit komt. Controleer de instellingen van je modem en eventueel router en neem bij aanhoudende klachten of vragen contact op met je provider.

Tip 02: Een goed bureau

Waar werk jij: aan de keukentafel, op de bank of aan een bureau? We hopen dat laatste, want een goede werkplek vormt de basis voor een goede productiviteit. Een bureau geeft niet alleen mentaal het gevoel dat je serieus aan de slag ‘moet’, het dwingt je vooral om in de juiste houding te zitten. Met een rechte rug en je hoofd recht vooruit, kijkend naar je laptop en/of monitor(en) en met zaken als een muis en toetsenbord binnen handbereik. Deze houding verkleint de kans op rug- en nekklachten aanzienlijk en mag daarom niet onderschat worden. Kies bij voorkeur een bureau dat in hoogte verstelbaar is, zodat je ‘m op jouw ideale hoogte kan zetten. Bedenk ook hoe groot je bureau minimaal moet zijn om genoeg ruimte te bieden aan je monitor(en), toetsenbord, laptop of desktop en eventuele andere benodigdheden als een notitieblok en boeken. Als je veel thuiswerkt, is het de moeite waard te kijken naar een zit-sta-bureau. Zo’n bureau kun je met een handmatig draaimechanisme of elektrisch motortje dusdanig hoog zetten dat je er staand aan kunt werken. Prettig voor de afwisseling, want uren achter elkaar zitten, is niet goed voor je gezondheid.

Tip 02 Ikea is één van de winkels die in hoogte verstelbare bureaus verkoopt.
Kies een bureau dat in hoogte verstelbaar is, zodat je ‘m op jouw ideale hoogte kan zetten

Tip 03: De juiste stoel

Een goed bureau is niets zonder een goede stoel. Een prettige en degelijke bureaustoel is erg belangrijk voor de juiste werkhouding en verkleint de kans op ergonomieklachten. Neem daarom geen genoegen met een eettafelstoel of de bank. Een degelijke en complete bureaustoel kan een paar honderd euro kosten, en zo’n bedrag schrikt je misschien af. Dat is begrijpelijk, maar bedenk dat je waarschijnlijk een flink aantal uur per dag op de stoel zit en hij in principe jaren meekan. Investeer daarom in een goede stoel, in plaats van jarenlang nét niet lekker werken op een model dat eenmalig honderd euro goedkoper is. Maak bij voorkeur een uitstapje naar een (gespecialiseerde) winkel om proef te zitten op verschillende stoelen om te kijken welke het beste bij jouw wensen past. We raden een stoel aan met armleuningen, een goede rugsteun en eventueel een steun voor je nek en hoofd. Een verstelbaar zitvlak en kantelbare onderdelen zijn ook belangrijk, omdat je de stoel zo naar eigen wens kan stellen.

Tip 04: Beweeg voldoende

Nu je vaker en wellicht ook langer thuiswerkt of studeert, bestaat de kans dat je te veel stilzit. Uren achter elkaar zitten, is slecht voor je conditie en mentale rust. Elk half uur even de armen en benen strekken is belangrijk, adviseert ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Neem even een loopje om wat te drinken te pakken, speel even met je huisdier of geef de planten binnen of buiten water. Combineer zo’n pauze het liefst met stretchoefeningen om eventuele stijfheid te voorkomen. Op www.tiny.cc/stretchen vind je vijf eenvoudige oefeningen. Korte pauzes zijn echter niet genoeg. Gezondheidsexperts raden aan om minstens één uur per dag actief te bewegen. Dat houdt bijvoorbeeld in: wandelen op een hoger tempo, fietsen of fitnessen. Dit soort activiteiten kun je zowel thuis, in de sportschool (loopband, hometrainer of gewichten) als buiten uitvoeren. De frisse buitenlucht heeft natuurlijk de voorkeur. Houd dan wel anderhalve meter afstand van elkaar en mijd drukte. Ook yoga is een fijne en rustgevende activiteit die je zowel binnen als buiten kunt doen. In tip 12 geven we je nog een aantal tips om op tijd pauze te nemen.

Tip 05: Computer

Moet je een deel of al je werk of studie op de computer doen, dan is het erg belangrijk dat die naar behoren werkt, zodat je zorgeloos en productief aan de slag kunt. Voldoet je huidige laptop of desktopcomputer nog? Mooi. Loop ’m dan even na. Heb je een goede back-up van je bestanden, staat er geen overbodige software op en zijn alle onderdelen nog toereikend? Misschien is dit wel het moment om je harde schijf te vervangen door een snellere ssd? Ben je niet tevreden over wat je momenteel thuis hebt staan, stel jezelf dan de vraag of je een laptop of desktop-pc wilt. Allebei hebben ze hun voor- en nadelen. Een laptop is natuurlijk mobieler; handig voor als je weer naar kantoor of school gaat. Een desktop is een logischere keuze als je elke dag aan hetzelfde bureau zit en waarde hecht aan een krachtigere videokaart en betere koeling. In de grotere desktopkast is immers meer ruimte voor zulke onderdelen. Als je die keuze gemaakt hebt, moet je nog kiezen tussen Windows, macOS en Chrome OS. De een hoeft hier niet over na te denken, terwijl het voor de ander de moeite waard is om de verschillende besturingssystemen te vergelijken qua functies.

Tip 05 De een werkt graag op een laptop, terwijl de ander een desktop prefereert.
Een toetsenbord is dusdanig belangrijk dat je er naar onze mening niet op moet bezuinigen

Tip 06: Monitor

Als je veel naar een beeldscherm kijkt – en die kans is groot – dan hoeven we je niet te vertellen hoe belangrijk een goed scherm is. De hele dag naar een klein laptopscherm turen is niet alleen slecht voor je houding, het maakt je ook minder productief. Koop liever een aparte monitor die je in hoogte kunt verstellen en kunt kantelen. Een compacte monitor (tot 27 inch) heeft genoeg aan een full-hd-resolutie. Vanaf 27 inch is de scherpere qhd-resolutie wenselijk. Besef je dat monitoren een spiegelend of mat scherm kunnen hebben. In de meeste ruimtes is mat een betere keuze. Heb je budget over en wil je écht productief werken, zet dan twee monitoren naast elkaar of schaf één (duurdere) ultrawide-monitor aan.

Tip 06 Een opstelling van een laptop met daarboven een ultrawide-monitor, die aanzienlijk meer beeld kan weergeven.

Tip 07: Toetsenbord

Ook een goed toetsenbord is essentieel voor je werkhouding. Typ je op het toetsenbord van je laptop, dan zit je waarschijnlijk te dicht op het scherm. Gebruik je een apart toetsenbord? Ga bij jezelf na of je tevreden bent over het typgemak. Kun je zonder klachten – lange tijd – typen of merk je dat je ergens kramp krijgt? Een toetsenbord is dusdanig belangrijk dat je er naar onze mening niet op moet bezuinigen. Van een uitstekend toetsenbord heb je letterlijk bij elke aanslag plezier, zeker als je er jaren mee doet. Het perfecte toetsenbord bestaat niet, want iedereen typt op een andere manier en heeft andere voorkeuren. Werk je bijvoorbeeld vaak in een donkere omgeving, dan is een toetsenbord met achtergrondverlichting handig. Ben je veel cijfermatig bezig, dan is een apart numeriek gedeelte een pré. Ook speciale ergonomische toetsenborden zijn het overwegen waard. Onder meer Microsoft en Logitech verkopen zulke modellen (vanaf honderd euro).

Tip 07 De Microsoft Sculpt Ergonomic is zo’n ergonomisch toetsenbord die je in Nederland kunt kopen.

Tip 08: Een prettige muis

Bij een goed toetsenbord hoort natuurlijk ook een comfortabele muis. Aangezien je die waarschijnlijk uren per dag vasthoudt en er jaren mee wilt doen, vinden we ook een muis geen product om op te bezuinigen. Onze ervaring met muizen onder de dertig euro is dat ze weliswaar doen wat ze moeten doen, maar dat ze minder prettig vasthouden en minder functies hebben dan de duurdere modellen. We maken zelf naar volle tevredenheid gebruik van de Logitech MX Master 3, een draadloze muis die 109 euro kost. Houd je niet van muizen waarbij je je hand en pols moet bewegen om de cursor te verplaatsen? Dan is een ergonomisch model als de Logitech MX Ergo (85 euro) een interessante optie. Deze ergonomische muis bedien je via knoppen en een grote trackball. Ook zijn er voldoende verticale muizen te koop die qua werking tussen een reguliere muis en een ergonomisch model inzitten.

Tip 08 Dit is de Logitex MX Ergo Plus, een ergonomische muis met een trackball.

Tip 09: Hoofdtelefoon

Woon je in een gehorig huizenblok of appartementencomplex, dan kunnen omgevingsgeluiden je uit je concentratie halen. Dat is natuurlijk ook het geval als jij in je slaap- of studeerkamer probeert te werken en je kinderen thuis aan het spelen zijn, om maar een voorbeeld te noemen. Door een goede hoofdtelefoon op te zetten, kun je jezelf grotendeels van je omgeving afsluiten. Een model met Active Noise Cancelling (ANC) gebruikt microfoons om omgevingsgeluiden te filteren en te blokkeren, zodat je rustiger aan de slag kunt. Apple verkoopt goede ANC-oordopjes in de vorm van de AirPods Pro (240 euro) en Sony biedt met de WF-1000XM3 (180 euro) een alternatief dat vooral interessant is voor Android- en Windows-gebruikers. De Sony WH-1000XM3 (250 euro) is de beste over-ear-hoofdtelefoon. Koop je liever een goede headset zodat je naast muziek luisteren ook kunt meepraten in (video)gesprekken, dan is de bedrade Logitech Zone Wired (129 euro) het overwegen waard. De Jabra Evolve 75 (U) Stereo (220 euro) is een goed draadloos alternatief.

Tip 09 De Apple AirPods Pro zijn uitstekende ANC-oordopjes, terwijl de Sony WH-1000XM3 de beste ANC-hoofdtelefoon is.

Tip 10: Planning

Goed, je werkomgeving is in orde en je hebt de juiste apparatuur om goed te kunnen werken en studeren. Kortom: je bent er helemaal klaar voor. Maar heb je dan ook duidelijk voor ogen wát je vandaag gaat doen, wanneer je werk af moet zijn en in welke volgorde je je taken uit gaat voeren? Zo niet, dan heb je wat aan to-do-software. Er zijn tientallen gratis en betaalde programma’s, de een nog uitgebreider dan de ander. Welke software het beste bij jou past, hangt vooral af waarvoor je het programma precies wilt gebruiken. Wij raden je in ieder geval een programma aan dat op alle bekende platformen (Windows, macOS, Android en iOS) werkt. Gratis software als Microsoft To Do is prima voor de basis, terwijl programma’s als Todoist, Asana en Trello meer geschikt zijn voor wie aan verschillende projecten tegelijkertijd werkt en/of met collega’s samenwerkt. Wij gebruiken zelf naar volle tevredenheid de betaalde versie van Todoist, die drie euro per maand kost.

Tip 10 Todoist is één van de vele goede diensten om je taken op een rijtje te zetten.
Regelmatig een pauze inlassen is erg belangrijk voor je fysieke én mentale gezondheid

Tip 11: Concentreren

Met een complete werkplek en je to-do-lijstje bij de hand, houdt niets je nog tegen om lekker aan de slag te gaan. Misschien lukt dat iedere dag hartstikke goed, maar over het algemeen heeft iedereen weleens van die dagen ertussen zitten dat je je maar moeilijk kunt concentreren. Als de onrust van buitenaf komt, probeer dan eerst eens een goede hoofdtelefoon op te zetten en je favoriete muziek af te spelen. De een komt tot rust met dé tracks van dit moment, terwijl een ander liever kalme pianomuziek hoort. Kun je je dan nog steeds niet goed concentreren? Ga dan eens aan de slag met de Pomodoro-techniek, waar je in de volgende tip meer over leest. Raak je dan nog steeds afgeleid, dan is het tijd om de onrust aan te pakken, bijvoorbeeld door je telefoon even in een andere kamer te leggen.

Tip 12: Pauze nemen

We schreven het al in tip 4: pauzes zijn erg belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Maar zelf in de gaten houden of het tijd is om even te ontspannen, kan lastig zijn als je diep in een project zit. Wij raden je aan speciale software te gebruiken die je eraan herinnert even je computer, boeken of ander soort werk te laten voor wat het is. Misschien heb je een smartwatch die inactiviteitsmeldingen stuurt of maak je al gebruik van de bekende Pomodoro-techniek. Dit houdt in dat je telkens 25 minuten geconcentreerd aan een taak werkt en daarna even een paar minuten rust neemt. Websites als www.pomofocus.io helpen je hierbij, maar zelf telkens een kookwekker zetten is ook mogelijk. Anders opties zijn software als EasyFWD (gratis en betaalde versie) of de Google Chrome-browserextensie Break Timer (gratis). Hoe lang je pauze neemt, hangt volledig van jezelf af. Het kan één minuut zijn, maar ook vijf minuten. Let wel: een te lange pauze haalt je dusdanig uit je werk dat je eerst weer je concentratie moet zien te vinden.

Tip 12 Tijd voor een pauze? Neem bijvoorbeeld lekker een bakje koffie.

0 Reactie(s) op: 12 tips om beter en fijner thuis te werken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.