De Honor View 20 is een opvallende smartphone van een verwarrend merk

© PXimport

De Honor View 20 is een opvallende smartphone van een verwarrend merk

Geplaatst: 2 februari 2019 - 09:14

Aangepast: 14 december 2022 - 13:32

Joris Peterse

De Honor View 20 komt naar Nederland: de smartphone valt op, omdat de frontcamera niet in een rand boven het scherm of in een scherminkeping geplaatst is, maar linksboven in het scherm. Verder heeft de smartphone veel te bieden, alleen lijkt dat nu al te worden afgeremd door het vreemde merk Honor.

Het verhaal van Honor is ronduit verwarrend. Honor is van Huawei. Maar het alternatieve merk moet een jongere doelgroep aanspreken met hip ogende smartphones voor scherpe prijzen. Tot dusver helder, maar er zijn toch een paar zaken waardoor de wenkbrauwen gaan fronsen.

Allereerst: Honor smartphones zijn gewoon Huawei smartphones. Bijvoorbeeld de Honor 10 Lite, dat gewoon een Huawei P Smart (2019) met een ander merknaampje is, die voor een paar tientjes minder in de winkel ligt. Dat is vreemd.

Honor lijkt een toneelspel te spelen geen Huawei te zijn

-

Eigen winkel

Aanvankelijk werd Honor enkele jaren terug in Nederland geïntroduceerd als ‘e-merk’, je kon de Honor-smartphones alleen kopen in de webwinkel van Huawei: vMall. Alleen als los toestel, zonder abonnementen. Dikke kans dat je nooit van vMall gehoord hebt, het is dan ook niet heel verrassend dat deze verkoopmethode geen succes werd. De webwinkel sloot zijn digideuren en Honor verdween uit Nederland. Tot 2018. Honor biedt zijn smartphones weer aan in Nederland, dit keer in samenwerking met Nederlandse verkopers die wél bekend zijn. Wat dus betekent dat toestellen als de Huawei P Smart (2019) en de Honor 10 Lite naast elkaar verkocht worden. Gek.

Daarbij probeert Honor een jong en fris merk te zijn, om zo een jonge doelgroep aan te spreken van mensen tot een jaar of 35. Bijvoorbeeld door opvallende kleuren, patronen en kleurverlopen te gebruiken op de achterzijde van Honor smartphones. Maar het marketingteam probeert het net even te hard, zoals te zien is op onderstaande video.

Het doet me hardop afvragen of Honor dit soort afleidende, wanhopig overkomende marketing wel nodig heeft. De prijs van Honor smartphones is scherp, wie op zoek is naar een betaalbare goede smartphone, komt vanzelf bij het merk uit. Wie meer geld over heeft voor een smartphone kijkt vaak niet verder dan de topmodellen van Samsung en Apple.

Dat weten ze overigens bij Honor erg goed, tijdens de presentatie werd de nieuwe Honor View 20 continue vergeleken met de iPhone XS Max. Daarbij waren sommige vergelijkingen wel erg kort door de bocht. Bijvoorbeeld de zogeheten ‘screen-to-body-ratio’ (het percentage van de voorzijde dat uit beeldscherm bestaat). Dat is dankzij het cameragaatje in de linkerbovenhoek een stuk hoger dan die van de iPhone XS Max. Dit wordt door Honor graag benadrukt, maar er wordt niet bij vermeld dat de iPhone aan de voorzijde meer sensoren heeft geplaatst, zoals een infrarood-afstandsmeter die gebruikt wordt om gezichtsontgrendeling veiliger te maken dan Honor dat kan.

Honor View 20

© PXimport

Honor View 20

Zo hebben we een bruggetje naar de Honor View 20, het nieuwste toptoestel van Honor. Deze smartphone heeft (vooralsnog) geen Huawei-evenknie. Honor gaf ons vast de mogelijkheid het toestel kort uit te proberen, en de eerste indruk van het toestel is indrukwekkend goed. Het cameragaatje aan de voorkant is innovatief, het toestel heeft bijzonder goede specificaties, het ontwerp is ook aan de achterzijde uniek met zijn glimmende V-patroon en de dubbele camera aan de achterzijde beschikt ook over een indrukwekkende nieuwe Sony-lens van 48 megapixel. Ik kan niet wachten om deze eens serieus aan de tand te voelen. Voor een verkoopprijs van 549 euro lijkt deze smartphone bijna te mooi om waard te zijn.

Honor View 20

© PXimport

De Honor View 20 is een opvallende smartphone van een verwarrend merk-15082296

© CIDimport

De Honor View 20 is een opvallende smartphone van een verwarrend merk-15082296

© CIDimport

Huawei-schil

Toch blijf je het gevoel hebben een Huawei-smartphone in handen te hebben. En dat werkt misleidend. Dat is vooral te danken aan het feit dat Honor niet de moeite heeft genomen om de Android-skin aan te passen. Honor’s Android-schil mag dan wel Magic UI heten, maar er is geen verschil merkbaar met Huawei’s schil Emui. Zelfs de naam Huawei is veelvuldig te vinden in de software van Honor. Maar dat is nog niet het ergste, Emui heeft een afschuwelijke reputatie en het gaat me werkelijk de pet te boven waarom de ontwikkelaars van Huawei de moeite nemen om het open-source Android te pakken, slechter en instabieler te maken om het vervolgens op hun toestellen te verkopen. Ook de ondersteuning vanuit Honor houdt niet over, je wordt één grote Android-update beloofd. Over een ondersteuningstijd of snelheid van uitrol durft Honor helaas geen verantwoordelijke uitspraken te doen. Nu is dat helaas niet vreemd bij minder dure smartphones die op Android draaien. Ondersteuningsverantwoordelijkheden kosten nu eenmaal geld.

Als de Honor-smartphones Android One hadden gedraaid hadden ze meer opgevallen als smartphone die niet van Huawei is. Bovendien wordt daarmee de ondersteuning uitbesteed aan Google, die dat wat serieuze neemt. Een minimale skin, zoals Motorola en OnePlus die over Android uitrollen hadden de Honor-smartphones ook een eigen karakter gegeven en de ondersteuning voor Honor eenvoudiger gemaakt.

Huahonor of Honorwei?

De View 20 krijgt niet de aandacht die het verdient vanwege het onduidelijke verhaal van Honor. Ik heb steevast het gevoel een smartphoneserie van Huawei in handen te hebben: de Huawei Honor 20, waarbij een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding gehanteerd wordt. Honor lijkt een toneelspel te spelen geen Huawei te zijn, als een soort Laaf in de Efteling die onder werktijd niet mag toegeven dat hij om 17:00 gewoon in de file naar huis aansluit om bij zijn vrouw en kinderen op de bank te ploffen. Wil Honor meer opvallen met zijn smartphones, dan heeft dat geen marketing nodig om geforceerd een jong publiek aan te spreken, maar een eigen merkidentiteit - los van die van Huawei.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten