© PXimport

Geplaatst: 5 oktober 2019 - 13:16

Aangepast: 16 november 2022 - 09:21

Stefanie Katzenbauer

Oktober is aangebroken. De maand van gure avonden en Halloween. Dit is dan ook de perfecte maand om lekker te griezelen bij een goede horrorfilm. Dit zijn de beste horrorfilms op Netflix.

Apostle

Apostle is een film die bij een relatief nieuw horrorgenre hoort. Dit genre wordt Folkhorror genoemd. Vaak spelen deze films zich af in kleine gemeenschappen die buiten de maatschappij vallen, al dan niet in een historische setting. Ook Apostle valt hieronder. In 1905 gaat een broer op een gevaarlijke missie om zijn gekidnapte zus van een gevaarlijke geloofssekte te redden. Daar blijken dingen echter nog bizarrer en gevaarlijker te zijn dan verwacht. Deze film is een goede mix tussen gore, spanning en mystiek.

Blair Witch

Blair Witch is een remake van de klassieker The Blair Witch Project. Ook deze remake uit 2016 is een zogenaamde found footage film. De strekking van het verhaal blijft echter hetzelfde: een groep jonge mensen gaat het bos in, ditmaal nadat de zus van een van de groepsleden verdwenen is, en gaan op zoek naar haar. In het bos beginnen de onheilspellende gebeurtenissen zich al snel met een rap tempo op te volgen.

Creep

Nog een horrorfilm in de categorie found footage: Creep. Wanneer een filmmaker uit geldnood een opdracht aanneemt van iemand die in een afgelegen huis in het bos woont, ontdekt hij al snel dat zijn opdrachtgever er wel heel rare ideeën en voorkeuren op nahoudt. Tijdens de film kun je jezelf afvragen hoe ver jij bereid zou zijn om te gaan en op welk punt je werk het niet meer waard is. Ben je in de stemming gekomen na het kijken van Creep? Dan kun je Creep II er meteen achteraan plakken.

De Poel

De Poel is een horrorfilm van Nederlandse bodem. Dat betekent dat je natuurlijk enkele Nederlandse filmclichés kunt verwachten. De sfeer die in De Poel wordt neergezet, is echter akelig en beklemmend. Twee bevriende koppels gaan samen op vakantie. Ze besluiten af te wijken van de letterlijk gebaande paden, en een privéterrein op te gaan om hun tenten op te zetten bij een kleine poel. De vakantie begint gezellig en leuk maar naar mate de tijd verstrijkt, gebeuren er niet alleen vreemde dingen maar neemt de hele film een ronduit akelige en bizarre wending.

Hereditary

Toen deze film uitkwam, werd deze door alle recensenten bejubeld. Hereditary is een beklemmende film over een gezin dat na de dood van de moeder/oma steeds meer over het erfenis ontdekt dat de grootmoeder heeft achtergelaten. Ondanks dat er enkele klassieke horrorelementen in zit, zit de echte horror in de dramatiek van het verhaal. Ook de muziek maakt de film extra angstaanjagend.

Leatherface

Leatherface is de origin story van de maniak met de kettingzaag in Texas Chainsaw Massacre. Deze film is een aanrader voor iedereen die van deze klassieke horrorfilm houdt. In Leatherface krijgen we een inzicht in het brein en leven van deze psychopaat en zien we hoe omstandigheden en familiedruk een mens tot uitersten kan dwingen. Dit alles gaat vanzelfsprekend gepaard met de gebruikelijke gore horror die we van Texas Chainsaw Massacre gewend zijn.

0,0

Ons oordeel

Pluspunten