Digitale verkoop maakt opmars in Nederland

© PXimport

Digitale verkoop maakt opmars in Nederland

Geplaatst: 23 februari 2012 - 12:37

Aangepast: 16 november 2022 - 09:20

Redactie ID.nl

Hoewel consumenten het afgelopen jaar meer geld hebben uitgegeven aan digitale producten, weet dit de dalende verkoop van fysieke games, muziek en films niet te compenseren. Dat blijkt uit cijfers van GfK en NVPI.

In 2011 gaven Nederlanders 115 miljoen euro uit aan digitale producten, maar liefst 55 procent meer dan het jaar ervoor. Toch concluderen GfK en NVPI dat de totale bestedingen op de entertainmentmarkt met 3,2 procent zijn gedaald, naar een totaal van 819 miljoen euro.

De populariteit van digitale muziekwinkels, streaming diensten en video-on-demand zit volgens de onderzoekers dan misschien sterk in de lift, het kan tot op heden nog niet bestempeld worden als de redding van de entertainmentindustrie. De omzet van fysieke producten daalde in 2011 met 8 procent, waarmee de totale markt een verlies draaide van 11 miljoen euro.

Digitale muziek

Consumenten lijken voor de aanschaf van muziek online winkels steeds meer te omarmen. De verkopen stegen hier namelijk met bijna 62 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met een aandeel van 15 procent loopt de digitale verkoop in Nederland echter nog ver achter op het wereldwijde gemiddelde. Dit ligt namelijk op 32 procent.

Hoewel de NVPI verwacht dat de omzet uit digitale distributie in 2012 weer verder zal toenemen, verwachten de onderzoekers niet dat deze verkoop de dalende interesse in fysieke producten geheel gaat compenseren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten