De nachtmerrie van telecomleveranciers

Door: kristian-van-tuil | 19 oktober 2011 14:48

MacWorld

Je kunt tegenwoordig geen mobiel abonnement afsluiten zonder dat je vast komt te zitten aan (krappe) datalimieten. Fair use policies en onbeperkt mobiel internet lijken passé. Hoog tijd voor een start-up die de telecomproviders het leven zuur gaat maken. Wat Whatsapp met sms-verkeer gedaan heeft, moet toch ook met data kunnen?

'T-mobile maakt officiële tarieven iPhone 4S bekend', kopten diverse sites vanmiddag. Een blik op die tarieven leert dat je een iPhone 4S met allerlei soorten abonnementen bij de provider kunt nemen, maar dat het maximale datategoed slechts 1 GB bedraagt. 1000MB per maand maximaal! Is dat de nieuwe norm? Met een paar YouTube-filmpjes, wat online radio en een stel nieuwe games die je naar je toestel downloadt, ben je daar zo doorheen.

Kennelijk is data inderdaad 'de nieuwe olie', zoals afgelopen jaren weleens door analisten gesuggereerd werd. Data is schaars (dus duur) en wordt door slechts een beperkt aantal aanbieders geleverd. Tijdens de middelbare schoollessen over economie leerde ik dat zoiets een oligopolie genoemd wordt en de telecomindustrie is, samen met de markt voor bijvoorbeeld vliegtuigen, energie, onderwijs en internet, een van die markten waarin een paar aanbieders de norm bepalen.

Minuten en sms'jes in overvloed

Of je nu bij T-mobile, KPN of Vodafone een mobiel abonnement afsluit, overal zie je dat data beperkt wordt aangeboden. Leuzen als 'onbeperkt mobiel internet' zie je niet meer terug en zouden beter veranderd kunnen worden in 'onbeperkt bellen en sms'en'. Hoewel er steeds minder gebeld en gesms't wordt, wordt er met minuten en sms'jes gesmeten alsof het niets is. 1000 sms'jes is leuk - en kun je bij de telco's voor een habbekrats kopen - maar wat moet je ermee? In tijden waarin Whatsapp, Facebook Chat en Ping de normaalste zaak van de wereld zijn geworden, is sms uit de gratie. Toen we de kracht van sms ontdekten waren zulke berichtjes aanmerkelijk duurder en nu we met apps een ander model gevonden hebben, is data het nieuwe goud.

Telecomproviders verdienen nauwelijks nog aan sms'jes en belminuten, maar des te meer aan data. Gezien de populariteit van apps en de talloze apps waarmee over data gecommuniceerd kan worden, is het ook niet zo gek dat providers in data een melkkoe zijn gaan zien. Ze kunnen dan wel beweren dat ze meer geld kwijt zijn aan data dan voorheen - omdat allerlei investeringen in de infrastructuur moeten worden terugverdiend - maar in feite is 1MB data niet veel prijziger geworden dan enkele jaren terug. Sterker nog, de kosten voor traffic blijven gelijk of dalen zelfs ten opzichte van de totale kosten aan infrastructuur voor een leverancier, zo blijkt uit een onderzoek van Plum Consulting in opdracht van de BBC, Channel4, Skype en Yahoo.

1MB = 1MB, toch?

Is het trouwens niet te belachelijk voor woorden dat een megabyte voor een smartphone bij dezelfde provider een andere prijs heeft dan voor een tablet of een laptop? De data wordt over dezelfde verbinding verstuurd, maar mag blijkbaar voor laatstgenoemde apparaten meer kosten. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze bij de leveranciers ontdekt hebben dat bezitters van een laptop en tablet bereid zijn daarvoor ook daadwerkelijk meer te betalen. Maar zeg nou zelf, eigenlijk slaat het nergens op. 1MB blijft 1MB, of het nu op een smartphone binnenkomt of op een laptop.

Waar de telecomproviders niet gelukkig van zouden worden en waar het eigenlijk hoog tijd voor is, is een nieuwe aanval op hun verdienmodel. Met lede ogen keken de providers toe dat de kip met de gouden sms-eieren door Ping en Whatsapp werd geslacht en voor broodnodige concurrentie (en innovatie) in de markt zou het goed zijn als hetzelfde voor data ging gebeuren. Vergeet niet, ook bellen over koperlijnen is eerder op dezelfde manier de nek omgedraaid door VoIP, al gebeurde dat jaren terug op de vaste lijn doordat kabel en ADSL gemeengoed werden en bellen via internet technisch prima mogelijk bleek.

Data-over-Voice

Ik denk dat er behoefte is aan een nieuwe startup. Eentje die Data-over-Voice diensten gaat uitbrengen en waarmee klanten hun overtollige belminuten kunnen inwisselen voor dataverkeer. Zoals we vroeger met een 56k6-modem data over een voice-verbinding doorgestuurd kregen, moet dat toch ook voor mobiel bellen mogelijk zijn? De techniek is er, al is deze misschien niet rijp voor wijdverspreid gebruik over mobiele telefoonnetwerken. Mobiele providers zouden helemaal gek worden wanneer klanten gingen inbellen bij de servers van zo'n innovatieve startup om met hun goedkope minuten via die verbinding e-mail, apps en YouTube-filmpjes binnen te hengelen. (Dat inbellen moet trouwens eenvoudig achter de schermen in een app te automatiseren zijn, maar dat geheel terzijde.)

Misschien vind je het idee te ridicuul voor woorden, dat kan. Mijn technische kennis gaat niet ver genoeg om te overzien of dit überhaupt mogelijk zou zijn zonder opgescheept te zitten met een maximale overdrachtsnelheid van enkele kilobytes per seconde. Maar ik daag je uit om met andere suggesties te komen. Wat moeten we anders met die gigantische bel- en sms-bundels die we bij normaal gebruik nooit opmaken?

0 Reacties op: De nachtmerrie van telecomleveranciers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord