Wat mobiele werkers werkelijk willen

© CIDimport

Wat mobiele werkers werkelijk willen

Geplaatst: 5 november 2012 - 11:42

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

De wens om alles mobiel te maken genereert voor bedrijven nieuwe manieren om handel te drijven, nieuwe bedrijven om productief te zijn en nieuwe manieren om te communiceren. Helaas zijn mobiele apps nog lang niet zo betrouwbaar als applicaties voor mainframes, desktops en laptops.

Helaas moeten mobiele apps het vooralsnog doen met onderliggende netwerkinfrastructuren die variëren van geweldige tot praktisch niet bestaande systemen. Daarnaast liggen de verwachtingen van mobiele gebruikers een aantal niveaus hoger dan wat bedrijven op dit moment kunnen bieden.

De schuld hiervan moet gezocht worden bij Apple. Als Steve Jobs niet zo obsessief was geweest over design en perfecte werking van apps, zouden ontwikkelaars in dienst van andere bedrijven het een stuk makkelijker hebben gehad. Het idee van Jobs dat apps voor de iPhone en iPad gelikt, gepolijst, responsief en prachtig moesten zijn is intussen de norm geworden.

Als je aan deze bevinding twijfelt, moet je kennis nemen van dit recente onderzoek: De 2012 Mobile App Review door Apigee, een bedrijf dat API-gebaseerde diensten voor de ondersteuning van mobiele apps biedt. De studie (uitgevoerd in oktober) onder meer dan 500 mobiele appgebruikers in de Verenigde Staten laat een aantal interessante uitkomsten zien.

Allereerst zegt 44 procent dat als een app slecht presteert ze de app direct verwijderen. Daarnaast geeft 18 procent aan een app direct te verwijderen als deze meer dan vijf seconden bevriest. Denk daar eens over na: vijf seconden is absolute het maximum, wat betreft deze groep respondenten.

Wat interessant is over dit lage tolerantieniveau, is dat als apps hun data via een trage server over een traag netwerk moeten binnenhalen dit wordt geaccepteerd zolang de app nog reageert. Als de app niet reageert, zien gebruikers dit direct als een mislukking. Apps moeten daarom een manier zien te vinden om om te gaan met geduld dat in de jaren ’90 nog minuten duurde, tien jaar geleden seconden bedroeg en tegenwoordig draait om milliseconden.

Het onderzoek wijst ook uit dat vastlopers (76 procent), crashes (71 procent) en trage respons (59 procent) voor een hoop mensen de feestvreugde bederft, net als een groot beroep op de batterij (55 procent).

Belangrijk is hoe de appleverancier op de klachten van gebruikers reageert. 90 procent geeft aan dat de tevredenheid over een falende app toeneemt als de leverancier het probleem snel oplost. 46 procent wil graag een persoonlijke respons, terwijl 21 procent alleen genoegen neemt met een publieke verontschuldiging.

Als je bezig bent met een mobiele applicatie, of deze nu in-house, met een partner, of als commercieel product ontwikkeld wordt, is het absoluut noodzaak om niet alleen na te denken over hoe de app eruit ziet, aanvoelt en communiceert, maar ook over hoe het kan falen en wat je gaat doen als dit inderdaad zo blijkt te zijn. Van jou wordt verwacht hierover de juiste besluiten te maken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten