Wat gaat Apple's Metal API voor je Mac betekenen?

Metal is een grafische technologie waarmee animaties en andere grafische zaken sneller weergegeven kunnen worden. De Metal API is al sinds vorig jaar beschikbaar voor iOS 8, maar nu heeft Apple het geïntroduceerd voor OS X El Capitan. Wat gaat dit voor je Mac betekenen?

Net als Microsoft's DirectX, OpenGL en Vulkan van Khronos Group is Metal een API (application programming interface) die bedoeld is voor het verbeteren van met name de grafische prestaties op computers. Lees ook: De 12 beste game-accessoires voor je iPad.

Apple is van plan om nieuwe API kits te lanceren waarmee de ontwikkeling van apps voor OS X die van Metal gebruik maken vereenvoudigd wordt. Bovendien kan Apple profiteren van de ervaring die ontwikkelaars al met Metal hebben opgedaan bij het ontwikkelen van apps voor iOS 8. Lees ook: Probeer OS X El Capitan uit op je Mac.

Voordelen

Met de integratie van Metal in OS X El Capitan kunnen de Core Animation en Core Graphics frameworks op een Mac versneld worden, waardoor de rendering op systeemniveau tot 50 procent verbeterd kan worden en de efficiëntie tot 40 procent. Het gebruik van Metal verlaagt dus het energieverbruik door middel van verbeterde prestaties op het hele systeem. Hierdoor loopt bijvoorbeeld de batterij van je MacBook minder snel leeg en verlopen veel dagelijkse activiteiten sneller en soepeler.

Tevens zorgt Metal voor verhoogde prestaties in grafisch intensieve apps, doordat high-end games optimaal en efficiënt gebruik kunnen maken van de GPU en CPU van de Mac, waardoor draw-calls wel 10 keer zo snel uitgevoerd kunnen worden en je tijdens het gamen een veel rijkere ervaring krijgt.

Maar het zijn niet alleen systeemfuncties en games die van Metal kunnen profiteren. Adobe is er bijvoorbeeld in samenwerking met Apple in geslaagd om de rendering prestaties van After Effects met 800 procent te verbeteren.

Andere bedrijven die waarschijnlijk van Metal gebruik gaan maken zijn Epic Games voor haar nieuwe spel Fortnite, Blizzard Entertainment, Aspyr, Feral Interactive, The Foundry en Autodesk.

Mogelijke nadelen

Er is nog geen uitgebreide documentatie over Metal voor OS X beschikbaar, dus we weten niet hoe de OS X- en iOS-versies zich tot elkaar zullen verhouden wat betreft de functionaliteit. De mogelijkheid bestaat dat Apple niet wil dat er een te grote kloof tussen de twee besturingssystemen ontstaat en daarom de beschikbare functies zal beperken tot de kleinste gemene deler van iOS - met als gevolg dat Macs qua grafische mogelijkheden juist achter zullen gaan lopen. Er is vooralsnog geen indicatie dat Apple deze stap zal zetten, maar het is wel een mogelijkheid waar je even stil bij moet staan.

Mocht Apple ervoor kiezen om in plaats van Vulkan alleen Metal te ondersteunen, dan wordt de grafische stack van OS X in wezen merkeigen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat er minder games naar OS X geport zullen worden, omdat ontwikkelaars dan voor een Mac-specifieke grafische API zouden moeten gaan schrijven, wat veel tijd in beslag neemt en extra geld kost. Gezien Apple's voorliefde voor merkgebondenheid, lijkt dit een reële mogelijkheid.

Bovendien zullen niet alle Macs die op OS X El Capitan draaien van Metal kunnen profiteren. GPU's die vanwege een gebrek aan functies Vulkan niet ondersteunen, zullen waarschijnlijk ook voor Metal geen ondersteuning kunnen bieden. Aangezien El Capitan op een breed arsenaal aan Macs kan draaien, zal een groot deel van deze computers een ongeschikte grafische processor bevatten.

Maar voor de machines waarop het wel zal draaien, is Metal voor OS X een interessante ontwikkeling die de algemene prestaties van en gamingervaring op de Mac sterk lijkt te gaan verbeteren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten