Toekomst Apple onzeker door vertrek Jobs

© CIDimport

Toekomst Apple onzeker door vertrek Jobs

Geplaatst: 25 augustus 2011 - 07:52

Aangepast: 16 november 2022 - 09:26

Redactie ID.nl

De toekomst van Apple zonder de charismatische Steve Jobs is onzeker. Analisten verschillen fundamenteel van mening. "Apple is niet dezelfde Apple zonder Steve Jobs."

Het vertrek van Steve Jobs doet analisten van mening verschillen over de de toekomst van Apple. Opvolger Tim Cook wordt niet gezien als even charismatisch en geniaal, maar aan de andere kant kan het bedrijf niet afhankelijk zijn van één man.

Genie in het bedrijfs-dna

Apple is niet noodzakelijk afhankelijk van het genie van Steve Jobs. Belangrijker is het geniale denken in te bedden in het bedrijfs-dna. “En dat lijkt bij Apple te zijn gelukt", zegt hoogleraar Terry Connely van de Golden Gate University in San Francisco tegen AP. Hij is benieuwd hoe de opvolger van Jobs, Tim Cook, om zal gaan met de druk die de concurrentie Apple oplegt. “Maar Cook is niet alleen. Hij heeft een sterke groep van managers om zich heen."

Steve Jobs is dan wel een uistekend uithangbord voor Apple, klanten zullen de producten niet kopen vanwege de charismatische leider. “Mensen kopen Apple-producten omdat het producten van Apple zijn", zegt Michael Gartenberg, analist bij Gartner. Volgens hem is de uitdaging voor Apple niet veranderd: “De lat steeds hoger leggen in consumentenelektronica." Hij zegt dat de concurrentie niet zo dom moet zijn om te denken dat ze van het vertrek van Jobs kunnen profiteren. “Het vertrek van Jobs betekent niet dat Apple zelf fundamenteel verandert", zegt Gartenberg.

Toekomst op langere termijn onzeker

Maar analist Trip Chowdhry van Global Equities Research, is het volkomen oneens met zijn collega's. Hij wijst erop dat wat Jobs onder meer zo bijzonder maakte in zijn leidende rol bij Apple, is dat hij een haast maniakale belangstelling had voor details. Chowdhry zegt dat in de naaste toekomst de komst van nieuwe producten veilig is gesteld, maar dat Apple op de langere termijn zal worstelen met het verzinnen van nieuwe, marktopschuddende producten.

“Apple is Steve Jobs, Steve Jobs is Apple en Steve Jobs is innovatie", zegt Chowdhry. “Je kan mensen leren hoe je zo efficiënt mogelijk werkt, je kan consultants inhuren die je dat kunnen leren, maar God creëert innovatie… Apple zonder Jobs is niets."

Een heel ander Apple

Zo ver wil Ron Enderle van de Enderle Group niet gaan, maar de analist zegt wel dat Apple “een heel ander Apple is zonder Jobs." Hij vreest voor Apple's uitstraling. “Bedrijven die een charismatische leider verliezen, zoals Microsoft met Bill Gates, verliezen voor een groot deel de magie." Hij voegt eraan toe dat Tim Cook die magie mist. Enderle vreest “dramatische veranderingen" binnen twee jaar, de periode waarin de huidige productontwikkeling uiteindelijk zal zijn uitgeput.

Jobs blijft bij productinnovatie

Walt Mossberg van All Things D, het technologieblog van de Wall Street Journal, stelt dat Jobs betrokken zal blijven bij productinnovatie. Moss zegt “extreem goed ingelichte bronnen" te hebben bij Apple die zeggen dat Jobs zelf betrokken wil blijven bij de ontwikkeling van nieuwe producten en de toekomstige strategie van het bedrijf. Als voorzitter van de Board of Directors, normaal gesproken een toezichthoudende raad, wil hij een “actieve voorzitter" zijn. Mossberg, die bekend staat om zijn warme banden met Jobs, zegt dat een van die toekomstige producten de tv is, die “opnieuw zal worden uitgevonden."

Samsung ruikt kansen

Het vertrek van Jobs komt op een cruciaal moment voor Samsung, nu beide zo bitter strijden om de lucratieve markt voor smartphones en tablets. Samsung kreeg langzaam maar zeker al meer zelfvertrouwen en ging geloven dat ze Apple echt partij konden geven in die concurrentiestrijd. Dat geloof wordt nu alleen maar sterker, zegt Mark Newman, een voormalige strategiedirecteur van Samsung tegen Reuters. “Samsung heeft nu alles te verliezen", zegt Newman, tegenwoordig analist bij Sanford C. Bernstein. “Ze veroveren marktaandeel doordat de dynamiek in de smartphonemarkt verandert." De smartphoneverkopen van Samsung stegen in het tweede kwartaal van dit jaar met 500 procent, tegen Apple's 142 procent groei.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten