Tablets pakken 35 procent van pc-markt

In 2014 is 35 procent van alle verkochte mobiele pc’s een tablet. De meeste daarvan hebben een scherm van 7 of 10 inch. De tablets eten marktaandeel van de netbooks.

Volgens marktmeter DisplaySearch groeit de totale mobiele pc-markt dit jaar met 30,4 procent, maar de groei van tablets is vanzelfsprekend significant hoger: 200 procent. Die groei zal in de komende drie jaar slechts minmaal afvlakken, voorspellen de analisten. De toename in de tabletverkoop krijgt volgens Richard Shim van DisplaySearch nog een flink zetje in de rug. Dat gebeurt door de brede variatie aan grootte en vorm van de nog te lanceren tablets.

Uiteindelijk zullen tablets met een 7 of een 10 inch breedbeeldscherm, of een 10 inch standaardscherm, de markt domineren, zegt Shim. De iPad heeft een 9,7 inch standaardscherm. De belangrijkste concurrent van dit moment, de Galaxy Tab van Samsung, heeft een 7 inch breedbeeldscherm.

4:3 of 16:9

DisplaySearch zegt dat het beeldformaat de volgende stap zal zijn in de strijd tussen de vele tablets die dit jaar op de markt komen. Het gaat dan om een beeldformaat van 16:9 of 16:10. Daarmee kunnen de tabletfabrikanten zich onderscheiden van de iPad. Die Apple-tablet kwam tot verbazing van velen met de oudere standaard beeldverhouding van 4:3 op de markt.

“Het succes van de iPad heeft de discussie doen oplaaien wat nu het beste beeldformaat is voor tablet pc’s”, zegt het analistenbureau in zijn rapport Quarterly Mobile PC Shipment and Forecast Report. Het zegt dat de nieuwe apparaten die de markt opkomen, met een breder (of langer, als het gekanteld wordt) beeldscherm gebruiksvriendelijker lijken. De onderlinge verschillen zullen in ieder geval voor keuzes en diversiteit in de markt zorgen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten