Surface-tablets maken niet alleen vrienden

© CIDimport

Surface-tablets maken niet alleen vrienden

Geplaatst: 25 juni 2012 - 06:53

Aangepast: 16 november 2022 - 10:14

Redactie ID.nl

Een week na de aankondiging van Microsofts Surface-tablets blijven we in het duister tasten wat betreft de details rond het apparaat. Waar wel een duidelijk beeld over geschetst kan worden, is de mening van de techexperts over de nieuwe apparaten.

Niet verrassend kennen de Surface-tablets – de één gebaseerd op Windows RT, de ander op Windows 8 – zowel voor- als tegenstanders. Toch zijn de meeste analisten ervan overtuigd dat het een baanbrekende verandering voor Microsoft betekent, of het nu een groot succes of een gigantische uitglijder zal worden.

In het verleden heeft Microsoft met wisselend succes eigen hardware uitgebracht, maar de Surface mag daar niet mee vergeleken worden, zegt hoofdredacteur Joshua Topolsky van The Verge. “De aankondiging van The Surface bewijst dat Microsoft wil breken met zijn eigen verleden – een historie van partnerschappen waarin het vertrouwde op fabrikanten als Dell, HP en Acer om zijn producten daadwerkelijk op de markt te brengen”, schrijft hij. “Dit gaat de partners op korte termijn pijn doen, maar het geeft Microsoft iets waar het lang naar heeft gehunkerd: een helder verhaal.”

'Verschillende varianten creeëren chaos'

Hoe helder dat verhaal werkelijk zal worden blijft de grote vraag. Apple’s iPad is een enkel product. Het Surface-concept bestaat uit twee producten draaiende op verschillende besturingssystemen en processors. Het zal zorgen voor verwarring onder tabletkopers.

Aan de andere kant zouden Microsofts nieuwe tabletontwerpen een impuls kunnen geven aan de non-iPad markt die tot dusver weinig voorstelt, zegt redacteur Joanna Stern van ABC News. “Andere hardwarefabrikanten zullen nog steeds met Windows 8 tablets, laptops, desktops en gekke computers komen, maar de Microsoft Surface wordt het referentiemodel; het is de spil in hoe Microsoft de wisselwerking tussen hard- en software ziet”, schrijft ze. “Het legt de lat hoger voor de HP’s, Dells en andere computerbouwers in de wereld.”

Of de Surface kan wedijveren met de iPad is sinds de onthulling van de tablets vorige week maandag hét onderwerp van discussie. De belofte van de Surface in het zakenleven lijkt groot, zegt Ced Kurtz, technologieredacteur bij de Pittsburg Post Gazette. “Mensen met verstand van zakelijke IT weten hoe ze Microsofts netwerken moeten beheren en verkiezen de integratie van een Microsoft-product boven een iPad.”, schrijft hij.

'IT is een tandenloze tijger geworden'

Toch mag niet vergeten worden dat IT-afdelingen tegenwoordig minder te zeggen hebben over welke apparatuur op de werkvloer gebruikt wordt; de BYOD-beweging wint terrein in veel organisaties. In dat geval zal de ontvangst van de consument – en niet die van IT – doorslaggevend zijn.

Microsoft kan ook op consumentenvlak hoge ogen gooien, zegt Kurtz. Het moet een ecosysteem voor de Surface opzetten dat kan concurreren met die van de iPad. “Als Microsoft zijn imponerende slagkracht kan inzetten om een dergelijke omgeving voor de Surface te creëren, dan maakt het bedrijf goede kans”, aldus de redacteur.

Het in de stijgers zetten van een ecosysteem is dat Microsoft eerder heeft gedaan, maar niet altijd met succes, zegt journalist Don Sears van CNN Money. “Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van gefaalde projecten, van de Zune MP3-speler tot de verschrikkelijke Kin-telefoon”, schrijft hij. “Maar dat Microsoft een zinderend, winstgevend ecosysteem kan creëren, staat als een paal boven water.”

Sears merkt op dat het succes van de Surface niet hoeft samen te hangen met het succes van de iPad. Het product is namelijk ontworpen om een alternatief te vormen voor tablets op basis van Google’s Android besturingssysteem en het opkomende Ultrabook-platform van Intel, dat inzet op ‘premium’ mobiel werken.

Criticasters zeggen dat het Surface-concept voor geen meter deugt. Zo kent de Surface nu al een identiteitscrisis omdat niet duidelijk is of het meer een tablet of een laptop is, zegt techredacteur Jay Yarow van Business Insider. Daarnaast is de prijs van 600 dollar veel te hoog, vindt hij.

'WiFi-only kan echt niet meer'

Het prijspeil van de tablets is ook voor Eric Mack van CNET een punt van zorg, net als de kleine accucapaciteit en het ontbreken van 3G-connectiviteit. Ook is de vraag of de tablets net zo probleemloos werken als de Apple-varianten, vooral gezien de blunder tijdens de presentatie van het product.

Buiten de fysieke eigenschappen van de Surface, is een psychologisch argument wellicht het grootste obstakel voor het succes van de tablets van Microsoft, concludeert columnist Ashlee Vance in BusinessWeek. “Microsoft is niet gewend aan het maken van hardware”, schrijft hij. “Het is wat een bedrijf doet in tijden van wanhoop. Met de aanstaande lancering van Windows 8, zocht Microsoft ten einde raad naar een hardwarefabrikant die iets kon beginnen aan de steeds verder uit het zicht rakende iPad. De Surface-tablet is een aanklacht tegen de gehele pc- en apparaatindustrie, die een aantal jaar op rij met nietszeggende, copycatproducten Apple hebben geprobeerd na te doen.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten