Samsung wint het Jaar van de Phablet

© CIDimport

Samsung wint het Jaar van de Phablet

Geplaatst: 7 januari 2013 - 11:56

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Samsung wint de slag om de smartphonemarkt met de Galaxy Note II, nu consumenten steeds meer eisen van hun smartphone en beeldschermen van 5 inch of kleiner niet meer voldoen.

Ondanks dat de verkopen van Galaxy SIII iets dalen, krijgen de omzetcijfers van Samsung een flinke duw in de rug vanwege de toenemende populariteit van de phablets, de smartphones die gebruikt worden als tablets en in beeldschermgrootte daar ook naar toegroeien.

De Galaxy SIII bleek in het derde kwartaal van het afgelopen jaar 's werelds best verkopende smartphone, voor de iPhone 5, maar naar verwachting is de verkoop in het laatste kwartaal van 2012 iets ingezakt, zo zeggen analisten tegen Reuters. Maar dat wordt helemaal goed gemaakt door de verkopen van de Galaxy Note II. Samsung presenteert deze week zijn kwartaalcijfers.

Samsung behaalt weer recordwinst

Volgens de analisten verkoopt Samsung elke minuut zo'n 500 smartphones, tablets of de tussenvorm phablets en gaat het een kwartaalwinst van 8,1 miljard dollar halen over het vierde kwartaal van 2012. In dat kwartaal zijn er naar verwachting 15 miljoen stuks van de Galaxy SIII verkocht, drie miljoen minder dan het kwartaal ervoor. Maar het aantal Galaxy Note's dat de toonbank overging steeg naar rond de 8 miljoen stuks.

De populariteit van de smartphones met grotere beeldschermen past in een trend, schreef Reuters deze zondag al in een artikel waarin het analisten liet los gaan op de productaankondigingen op de Consumer Electronic Show (CES) in Las Vegas. Het wordt het jaar van de phablets, verwachten die analisten die andere leveranciers het pad zien opgaan dat Samsung baant met de Galaxy Note.

Lichter dan een tablet

De populariteit van de phablet zit hem in de gebruikservaring, zegt onder meer de Britse analist Joshua Flood van ABI Research. Het is niet zo onhandig en relatief zwaar als een tablet, terwijl het wel een tabletervaring geeft. Volgens Barclays verviervoudigt de markt voor phablets naar 135 miljard dollar in drie jaar. De trend volgt die eerdere fase waarin consumenten steeds minder bellen en meer bekijken op hun telefoon.

Opmerkelijk is dat Dell met zijn Streak veel eerder met grotere beeldschermen op een smartphone kwam dan de huidige koploper Samsung, Maar Dell liep voor de muziek uit en was te afwijkend in een tijd waarin smartphones nog een 3 inch scherm hadden. De Galaxy Note kwam toen smartphones waren gegroeid naar 4 inch en de stap naar 5 inch een stuk minder groot aanvoelde.

Nieuwe modellen op de CES

Na Samsung en LG Electronics komen nu ook HTC en de Chinezen, zoals ZTE, met 5 inch modellen. Een aantal nieuwe modellen zijn aangekondigd op de CES. Veel modellen zijn primair gericht op opkomende economieën, waar consumenten de fase van de 4 inch smartphones lijken over te slaan en Samsung nog geen dominante positie heeft. Maar ook de Koreanen vechten zich in die markten naar binnen door goedkopere versies van hun topmodellen te maken, zoals de 5 inch Galaxy Grand.

Aan de hand van de analisten is Reuters gekomen met een opsomming wie het komende Jaar van de Phablet gaan winnen, en wie langs de zijlijn moet toekijken. Opmerkelijk is dat zowel in de inhoudelijke artikelen over de phablet als in de winners/verliezers-opsomming Apple geen enkele rol speelt.

Microsoft en Nokia zijn geen winnaars

Winnaars komend jaar zijn onder meer Samsung, LG Electronics, Lenovo, Asus en natuurlijk Google met zijn Android. Uitdagers zijn HTC, Huawei, Panasonic, Sony en ZTE. De Chinezen zijn vooral aan de slag (en met elkaar in de slag) op de thuismarkt en aan de zijlijn staan Microsoft, Nokia, RIM en Dell. Die hebben geen of nauwelijks producten in die categorie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten