Samsung investeert groot in jacht op iTunes

© CIDimport

Samsung investeert groot in jacht op iTunes

Geplaatst: 27 september 2012 - 08:27

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Samsung richt zijn pijlen langzaamaan op software. Een groeimarkt die net zo succesvol moet worden als de hardwaretak van de Koreaanse elektronicagigant.

Met het opkopen van muziekdiensten en het verder investeren in content wil Samsung een serieuze gooi doen naar een leidersrol in software en diensten. Het Koreaanse bedrijf zegt in een interview met Reuters dat het tot doel heeft gesteld om de achterstand met bedrijven als Google, Apple en Amazon op dat vlak snel gelijk te trekken.

Eerste stappen zijn gezet

Het doel is om op termijn de succesvolle hardwaretak aan te vullen met geïntegreerde eigen software. 's Wereld grootste mobielmaker verkoopt inmiddels in veel landen een breed scala aan mobiele telefoons. “Om deze producten beter in de markt te zetten, dachten we dat het beter is om onze eigen softwaretak op te zetten", vertelt vicepresident Kang Tae-jin in het vraaggesprek.

Door het succes in de mobiele branche is geld beschikbaar voor het aanvullen van content. De eerste stappen zijn reeds gezet. Samsung nam in mei online muziekdienst mSpot over. Deze dienst zal vanaf 15 oktober opgaan in muziekplatform Music Hub, dat inmiddels standaard staat geïnstalleerd op de nieuwste mobiele toestellen van Samsung.

Alomvattende muziekdienst

Music Hub moet op termijn concurrenten als Androids Music Player, Apples iTunes en Amazons Cloud Player de loef afsteken. Met zowel downloads, radio en cloud storage moeten alle mogelijke diensten in één keer worden geïntegreerd en op verschillende apparaten kunnen worden afgespeeld. Het leverde Samsung al een positieve vermelding op in het Amerikaanse muziektijdschrift Billboard, dat toekomst ziet in zo'n alomvattende muziekdienst.

Daarvoor moet nu verder worden geïnvesteerd. Ter vergelijking: muziekdienst iTunes omvat volgens Apple op dit moment ruim 28 miljoen liedjes. Terwijl de teller van Samsung Music Hub nog blijft steken op 19 miljoen liedjes.

Samsung heeft het geld

“Doordat we het goed doen in mobiel hebben we diepe zakken. We zijn erg serieus over content, iets wat deze overname van mSpot ook aangeeft", zegt Kang Tae-jin, die alvast verklapt dat Samsung groot gaat uitpakken met de promotie van Music Hub. Daarbij moet gedacht worden aan maandenlang gratis gebruik en gratis muziekalbums voor gebruikers.

Daarmee moet snel verandering komen in de matige softwareprestaties van Samsung. Zo bleek het veelbelovende eigen mobiele platform Bada amper aan te slaan en worden mobiele diensten als de ChatOn Messenger slechts zelden gebruikt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten