Recensie: OS X 10.8 (Mountain Lion)

Door: Martin Gijzemijter Martin Gijzemijter | 08 augustus 2012 14:15

iPad

Inhoudsopgave

1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Slechts een jaar na de release van OS X Lion komt Apple met de opvolger voor het Mac-besturingssysteem. Volgens de naam (vorige naam plus een extra woord) is het geen compleet nieuwe versie, maar is het een verbeterde versie van Lion. Wij doken in de wereld van OS X Mountain Lion, op zoek naar een antwoord op de vraag of deze nieuwe versie het updaten waard is.

Ook al is Mountain Lion geen release in de grootste soort die Apple kent, het besturingssysteem kent wel meer dan 200 nieuwe functies, die we hier natuurlijk onmogelijk allemaal kunnen bespreken. We richten ons daarom op de belangrijkste zaken die het werken met OS X aanzienlijk veranderen.

iOS-feestje

Het eerste wat opvalt, is dat Apple een behoorlijk iOS-feestje heeft gemaakt van deze nieuwe release van OS X. Dat was bij Lion ook al enigszins zo met de introductie van Launchpad (wat eigenlijk gewoon de interface van iOS was). Die lijn wordt doorgezet in Mountain Lion. Dat vertaalt zich in voor de hand liggende zaken als Game Center, Herinneringen en Notities voor OS X. Dit zijn stuk voor stuk kopieën van de gelijknamige apps op de iPod touch, iPhone en iPad. Uiteraard worden deze apps allemaal gesynchroniseerd via iCloud.

Vernieuwender zijn de andere iOS-functionaliteiten die Mountain Lion bevat, zoals het Berichtencentrum: briljant in z'n eenvoud. Net als in iOS krijgt u een pop-up te zien wanneer er iets van belang gebeurt op uw computer (nieuwe mail, agendaherinnering enzovoort), al gebeurt dat niet volledig in beeld, maar rechtsboven in een hoek van het scherm. Hebt u een Magic Trackpad (of een MacBook), dan kunt u met één vingerbeweging het Berichtencentrum tevoorschijn halen. Hierbij schuift het bureaublad een stukje naar links.

Mountain Lion mag dan geen 'major'-release zijn, het besturingssysteem kent wel ontzettend veel nieuwe functies.

Gratis updaten

Wanneer u onlangs nog een Mac hebt gekocht en nu alweer moet investeren in een nieuwe versie van het besturingssysteem, voelt u zich natuurlijk enigszins bekocht. Dat hoeft niet, want Apple heeft standaard een overgangsperiode voor mensen die onlangs een Mac hebben aangeschaft. Hebt u uw Mac gekocht na 11 juni 2012, dan kunt u Lion gratis opwaarderen naar Mountain Lion via www.apple.com/nl/osx/uptodate.

De toevoeging van Berichtencentrum is briljant. Natuurlijk we kennen het al, maar het werkt verdraaid goed in OS X.