Office op de iPad: waarom niet gratis?

© CIDimport

Office op de iPad: waarom niet gratis?

Geplaatst: 30 november 2011 - 12:13

Aangepast: 16 november 2022 - 09:26

Redactie ID.nl

Microsoft lijkt eindelijk overstag te zijn gegaan om zijn succesvolle kantoorpakket Office ook voor de iPad geschikt te maken. Daarmee komen Word, Excel en PowerPoint eindelijk voor de meest populaire tablet beschikbaar.

Het zijn nog enkel geruchten, maar volgens The Daily, de iPad-krant van Rupert Murdoch, is de lancering van Office voor de iPad aanstaande. Zoals van een afgeslankte mobiele versie verwacht mag worden, zal 'i-Office' aanmerkelijk goedkoper worden dan het bestaande desktopproduct. Naar verwachting zullen Word, Excel en PowerPoint daarom niet meer gaan kosten dan de productiviteitapps die Apple momenteel voor de tablet biedt. Apple verkoopt Pages, Numbers en Keynote voor een prijs van 7,99 EUR in de App Store en het lijkt onwaarschijnlijk dat Microsoft daar ver boven gaat zitten.

Microsoft zit nu eigenlijk in een 'lose-lose situatie'. Enerzijds kunnen ze het zich niet veroorloven om geen native app voor de iPad te hebben terwijl de concurrentie rustig doorontwikkelt en anderzijds brengen ze hun hele verdienmodel in gevaar door goedkopere versies van Office voor de iPad beschikbaar te maken. Ze verkeren daarmee in dezelfde situatie als bijvoorbeeld Nintendo nu zit. Nintendo verdiende in het verleden bakken geld met relatief dure spellen op eigen goedkope consoles, maar laatstgenoemde worden steeds minder verkocht omdat smartphones en tablets populairder worden. Nintendo wil eigenlijk geen goedkope games voor de iPhone en iPad ontwikkelen, maar ze moeten wel omdat ze door andere gamesfabrikanten links en rechts ingehaald worden en hun hele marktaandeel weggesnoept wordt.

Windows 8 kan niet achterblijven

Een bijkomende moeilijkheid voor Microsoft is de introductie van tablets met daarop Windows 8 geïnstalleerd. Deze tablets komen volgend jaar op de markt en zullen, net als Windows Phone-smartphones, Office moeten gaan draaien. Als Microsoft vasthoudt aan het prijsmodel wat ze voor de iPad gaan kiezen, kunnen ze moeilijk meer vragen voor Office op een Windows 8-tablet. Sterker nog, misschien moet er juist een goedkoper prijspeil gekozen worden voor het eigen platform zodat deze voor zakelijk gebruik nog interessanter wordt.

Hoe je het wendt of keert: Office is nog steeds hét dominante product in de markt voor productiviteitssoftware. Google Docs vormt inmiddels een waardige concurrent in de cloud, maar daar heeft Microsoft met Office Web Apps een sterk (gratis) alternatief tegenover gezet. Gratis goede kantoorsuites voor tablets zijn er nog niet, maar daar ligt misschien juist een kans voor Microsoft.

App Store-model gaat Microsoft pijn doen

Microsoft zal er alles aan gelegen zijn om een zo interessant mogelijk businessmodel voor mobiel Office te ontwikkelen. Misschien is een prijs van ongeveer 8 euro per app daarom niet de stap in de juiste richting, omdat zo'n strategie weliswaar veel in een keer veel geld in het laatje brengt, maar op de langere termijn veel minder omdat er maar één betaalmoment is (waarvan 30 procent naar Apple gaat). Microsoft zal daarom gewoon een abonnementsmodel willen hanteren met continue licentiekosten waarmee ook op langere termijn aan mobiele Office-gebruikers verdiend kan worden.

In dat licht bezien, waarom wordt Office voor de iPad gewoon niet gratis, net als Office Web Apps ook een gratis variant biedt? Wil je meer dan de beperkte standaardfunctionaliteit, dan zul je daarvoor, net als in de cloudversie, moeten betalen. Hetzelfde kan Microsoft voor de iPad doen. Wil je Word gebruiken op de tablet, dan kan dat gratis, maar mis je interessante opties als gebruik van SkyDrive, ondersteuning, collaboration met andere gebruikers etc. etc. Wil je dat soort dingen wel gebruiken, dan zul je daarvoor moeten gaan betalen.

Daarom 'freemium'?

Ik denk dat Microsoft aanzienlijk meer waarde door integratie met Web Apps, SkyDrive en Office desktop kan toevoegen dan Apple dat met Pages, Numbers en Keynote kan. En daarbij verwacht ik dat er wel degelijk een markt bestaat voor bedrijven die bereid zijn te betalen voor zo'n superdeluxe mobiel Office-pakket, terwijl Microsoft ook een hele grote groep consumenten tevreden kan stellen met een gratis versie. Met zo'n strategie kan ook mobiel Office voor Windows 8 kosteloos worden meegeleverd.


Wat denk jij dat Microsoft met Office voor de iPad van plan is? Hoe gaat het verdienmodel van Microsoft voor de komende jaren eruit zien? Deel je gedachten hierover hieronder in de commentaren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten