Nokia wint steun in strijd tegen Google Maps

© CIDimport

Nokia wint steun in strijd tegen Google Maps

Geplaatst: 1 oktober 2012 - 06:38

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Nokia biedt zelf ook een kaartendienst en haalt nu met Oracle een grote medestander binnen. De telefoonfabrikant wil Google Maps van de troon stoten als meestgebruikte kaartapplicatie.

Nokia heeft een deal gesloten met Oracle waarbij kaartapplicatie Nokia Maps geïntegreerd wordt in Oracle-applicaties. Dat heeft Nokia bevestigd tegenover de Wall Street Journal. Het Finse bedrijf heeft al een dominante positie wat betreft navigatie voor de auto-industrie. Nu mengt het zich verder in de concurrentiestrijd op het gebied van kaartapplicaties voor mobiele apparaten.

De deal met Oracle, die vandaag officieel bekend wordt gemaakt op een Oracle-conferentie in San Fransisco, toont volgens de krant aan hoe breed de vraag naar digitale kaarten momenteel is. Naast Google en Nokia wil ook iPhone-maker Apple een stuk van die taart, maar de net gelanceerde Apple Maps gooit nog geen hoge ogen.

Nokia sluit deal na deal

De deal met Oracle wordt door leidinggevenden van Nokia gezien als de route naar significant meer gebruik van de eigen kaartenservice. Het Finse bedrijf sloot eerder deals met Groupon, Yahoo en Amazon, dat Google Maps inwisselde voor Nokia Maps. Bovendien levert Nokia zijn kaartendata al langere tijd aan voor diverse Microsoft-producten.

Nokia ziet toekomst in op locatie-gebaseerde applicaties. Net als Apple dat zijn eigen kaartapplicatie - tot dusver zonder veel succes - van de grond af opbouwt, is Nokia in rap tempo bezig een serieuze speler te worden in de strijd met het populaire Google Maps. Nokia zegt dat het inmiddels 200 landen in kaart heeft gebracht.

Miljardenbusiness

Ceo Stephen Elop ziet 'mapping' als een kritiek onderdeel van de toekomstplannen van het bedrijf. Niet voor niets bracht hij de door Nokia ingelijfde digitale kaartenmaker Navteq onder in een nieuw bedrijfsonderdeel, genaamd 'Location & Commerce'. Die divisie heeft vorig jaar 1,2 miljard aan inkomsten opgebracht. De oorspronkelijke overname van Navteq 2008 heeft de telefoonfabrikant toen ruim 8 miljard euro gekost.

Locatie-applicaties worden steeds meer gezien als een belangrijke pijler in de techindustrie. Door de toepassing in steeds meer mobiele apparaten zoals smartphones, tablets, auto's en camera's is de aanlevering en verkoop van een kaartapplicatie in steeds grotere mate commercieel aantrekkelijk.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten