Mobiel gebruik Facebook bijna verdubbeld

© PXimport

Mobiel gebruik Facebook bijna verdubbeld

Geplaatst: 25 juli 2013 - 06:45

Aangepast: 16 november 2022 - 10:02

Redactie ID.nl

Het gebruik van Facebook via de mobiele telefoon of tablet heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Gevolg is meer adverteerders, meer omzet en meer winst.

De mobiele strategie van Facebook werpt zijn vruchten af. Het sociale netwerk komt bij zijn cijfers over het tweede kwartaal van 2013 met spectaculaire statistieken, omzet en winsten die voorspellingen van analisten overtreffen. Zo loggen er nu elke dag 699 miljoen gebruikers in op Facebook, een stijging van 27 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Bekeken per maand zijn er intussen 1,15 miljard (plus 21 procent) actieve gebruikers. Daarbij loggen er nu elke maand 819 miljoen in op een mobiele telefoon of tablet. Daarvan keren er dagelijks 469 miljoen terug. Een explosieve toename van liefst 51 procent.

Miljoen adverteerders actief

Niet alleen gebruikers maar ook de adverteerders weten Facebook goed te vinden. Vooral dankzij de groei van het aantal lokale bedrijven dat actief is geworden op het sociale netwerk, is dit kwartaal de grens van 1 miljoen actieve adverteerders overschreden.

Dat levert uiteraard de nodige verdiensten op. Facebook ziet de omzet van advertenties met 61 procent stijgen naar 1,6 miljard dollar, waarvan circa 41 procent specifiek voor mobiel. Dit op een omzet van iets meer dan 1,8 miljard dollar.

Die omzet bestaat daarmee inmiddels voor 88 procent uit advertenties. Dit leverde een netto kwartaalwinst van 333 miljoen dollar op. Ter vergelijking: vorig jaar maakte het bedrijf nog een verlies van 157 miljoen dollar in dezelfde periode.

Facebook Home blijft onvermeld

De resultanten stemmen CEO Mark Zuckerberg dan ook tevreden. “We hebben goede progressie geboekt op de groei van onze community, het verdiepen van engagement en het leveren van sterke financiele resultaten, met name op mobiel”, schrijft Zuckerberg, die overigens nergens rept over de geflopte mobiele Android-skin Facebook Home, dat in april is gelanceerd maar niet in de kwartaalcijfers is terug te vinden.

Zij sociale netwerksite kon het afgelopen kwartaal wel meer goed nieuws melden. Zo trad het nieuwe datacenter nabij de poolcirkel in Lulea in werking en passeerde Facebook for Every Phone – gericht op feature phones na twee jaar de grens van 100 miljoen gebruikers.

Bron: Webwereld.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten