Minder telefoonmodellen in 2012

© CIDimport

Minder telefoonmodellen in 2012

Geplaatst: 12 januari 2012 - 11:17

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Redactie ID.nl

Bestuurders van Motorola en HTC hebben op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas te kennen gegeven minder verschillende typen telefoons te gaan produceren. Ook Samsung kan het aantal modellen flink gaan beperken.

Zijn er op dit moment teveel verschillende telefoons? Telefoonbouwers maken zich zorgen dat klanten teveel opties krijgen aangereikt en zijn daarom van plan het aantal verschillende modellen komend jaar in te perken.

Motorola CEO Sanjay Jha gaf deze week te kennen dat het bedrijf minder typen telefoons gaat maken omdat de variëteit in toestellen verwarrend werkt. HTC denkt daar hetzelfde over. "Het is een doel om minder telefoons te maken", gaf VP gebruikservaring Drew Bamford woensdag tijdens een paneldiscussie aan.

Wanneer we naar de plannen van Samsung vroegen, gaf directeur productmarketing Ryan Bidan te kennen dat hij niet zeker weet of zijn bedrijf het aantal smaken zal terugbrengen, maar hij was het er wel mee eens dat met de beperking een goede trend wordt ingezet. "Het is een probleem", gaf hij toe.

Een van de redenen dat producenten als Samsung zoveel verschillende modellen op de markt brengen, is de snelle evolutie van de technologie. "Het is een reactie op de veranderingen in de markt. Als er nieuwe betere technologie beschikbaar is en je maakt er geen gebruik van, krijg je vanuit klanten het verwijt dat het niet beschikbaar is", geeft Bidan aan.

Hij liet ook weten dat Samsung zoveel mogelijk verschillende typen klanten wil bedienen. "Niet iedere oplossing is voor iedereen passend", zei hij. Zo levert Samsung een stylus bij de kleine Galaxy Note tablet, maar krijgen de grotere tablets geen pennetje meegeleverd. Ook bij de verschillende smartphonemodellen worden per toestel duidelijk andere keuzes gemaakt, zegt de productmarketeer.

Microsoft wil juist méér keuze

Bij Microsoft wordt gehoopt op een omgekeerde trend. Hoewel het bedrijf zelf geen toestellen op basis van Windows Phone 7 fabriceert, hoopt het dat fabrikanten meer verschillende typen op de markt zullen brengen. Dat komt omdat het systeem nog relatief jong is en er op dit moment niet zoveel verschillende modellen beschikbaar zijn. "We hebben een heldere doelstelling, namelijk dat we meer keuze willen zien in handsets met Windows Phone", zegt Microsoft-directeur Aaron Woodman.

Microsoft lijkt andere doelstellingen te hebben dan een aantal directe concurrenten. Zo heeft kiest het bedrijf soms bewust voor het weglaten van functionaliteit ten faveure van gebruiksgemak. In het verleden was Windows Mobile juist enorm rijk aan features, maar bleken klanten daar niet optimaal van te kunnen profiteren. "In sommige gevallen doen we nu gewoon minder", zegt Woodman. "Functionaliteit zonder toegankelijkheid zou je niet moeten willen."

Microsoft hoopt dat met name het design van het besturingssysteem klanten overhaalt om voor Windows Phone te kiezen. Het bedrijf krijgt dikwijls complimenten voor de gewaagde verschillen met iPhones en Android-toestellen en het gebruiksgemak. "Onze focus ligt bij proberen het verschil te maken in de gebruikservaring", aldus Woodman.

Microsoft wil benadrukken dat het niet van zins is Apple te kopiëren. Woodman: "Ik wil geen Apple zijn. Dat zit niet in het DNA van ons bedrijf, niet in het DNA van het merk en is niet de juiste aanpak voor het probleem. We zijn erg trots op de verschillen die we bemerken."

Apple blijft altijd de grote afwezige

Omdat Apple de te kloppen toestelmaker is, wordt de invloed van de techgigant uit Cupertino overal ter wereld gevoeld, ook op conferenties als CES, waar het zelf overigens niet aan deelneemt.

De leden van het discussiepanel konden niet uitsluiten dat er in de toekomst nog een nieuwe speler als Apple het mobiele speelveld zal betreden. "Ik denk dat er altijd ruimte is. Als dat niet zo is, is de industrie dood", zegt HTC's Bamford.

Woodman is het hier niet mee eens en zegt dat het veel te veel geld kost om in dit stadium de markt te betreden. Slechts enkele bedrijven zouden daartoe in staat zijn, zegt de Microsoft-directeur. Zelfs het goed bij kas zittende HP kon niets uitrichten met WebOS. Kleinere bedrijven kunnen wat innoveren "aan de zijlijn", maar worden voordat ze een verschil kunnen maken opgekocht door de grote jongens, zegt hij.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten