Lego Star Wars: The Force Awakens - Bouwen op the Force

© PXimport

Geplaatst: 21 juli 2016 - 03:19

Aangepast: 14 december 2022 - 11:47

Redactie ID.nl

In 2005 kon bijna niemand zich voorstellen dat een combinatie van Lego en Star Wars ook maar iets voor zou stellen, maar tientallen games later is de Lego-merknaam een soort stempel van kwaliteit geworden.

Veel vooruitgang hebben deze spellen misschien niet geboekt, maar ze worden wel gekenmerkt door een constante degelijkheid en melige draai een bekende series. Dat de reeks van Batman, Hobbits en Marvel weer terugkeert naar Star Wars is daarom niet meer dan logisch. Lees ook: Trackmania Turbo - Over de topsnelheid.

Het vorig jaar verschenen The Force Awakens is deze keer uit Lego-blokken opgetrokken en de wat heftigere randjes van de film zijn er voor deze familievriendelijke game afgehaald, zonder dat het originele verhaal daarmee verloren gaat. Ook deze game draait net zo veel om nieuwkomers Rey, Finn, Kylo Ren en BB-8 als om terugkerende figuren Han Solo, General Leia en Chewbacca. Scènes uit de film worden in geestige Lego-stijl nagespeeld en tijdens het spelen zelf worden er wat meer creatieve vrijheden genomen. Wie zich een moment kan herinneren waarin Finn en Leia ijs moeten zoeken voor Nien Nunb is waarschijnlijk halverwege de film in slaap gevallen.

© PXimport

De makers geven het verhaal op z'n tijd een creatieve twist.

Echt Star Wars

Het merendeel van de acteurs die in de film schitteren zijn ook zo vriendelijk geweest om wat stemwerk in te spreken voor de game. Zelfs een berucht chagrijn als Harrison Ford heeft die moeite genomen, al valt wel op hoe de game niet altijd even effectief audio uit de film gebruikt. Soms klinken de stemmen ver weg of gewoon een beetje zacht. Het volume wat hoger zetten is dan de logische oplossing, maar de game heeft tegelijkertijd ook de nare eigenschap om bepaalde jingles ineens keihard af te spelen.

Zulke details ten spijt ademt de game Star Wars. De geluidseffecten ontbreken natuurlijk niet, maar ook de enorme bibliotheek van achtergrondfiguren is in de game gestopt in de vorm van speelbare personages. In de missies draait het natuurlijk vooral om de hoofdpersonages, maar nadat deze levels een keertje zijn uitgespeeld is het mogelijk om ze in free play met een bonte verzameling personages te herbeleven. Op die manier kun je met een jonge en oude Han Solo spelen en is een duel tussen Darth Vader en Kylo Ren ook niet uitgesloten.

© PXimport

Zoals altijd is Lego Star Wars speelbaar met ontelbaar veel personages.

Rule of two

Aan de gameplay is eigenlijk weinig veranderd. Iedere grote scene uit de film is netjes omgezet naar Lego-blokken. Dat zorgt er weer voor dat er soms objecten uit de omgeving afgebroken moeten worden om gebruikt te worden in een nieuw bouwwerk. Deze keer is het mogelijk om met dezelfde stapel blokken meerdere dingen te bouwen. Een gegeven waar het merendeel van de puzzels op leunt. Het wisselen tussen verschillende personages omdat ze ieder zo hun eigen unieke vaardigheid hebben blijft echter ook nog steeds een rol spelen.

Dat constant schakelen tussen figuren, afbreken en opbouwen begint in je eentje na een tijdje wel te vervelen. De game in co-op spelen is daarom echt een aanrader, ondanks het feit dat je dan weer tegen hele andere problemen aanloopt. De splitscreen is bijvoorbeeld niet altijd even geweldig waardoor het overzicht behouden ineens een stuk lastiger wordt.

Expanded Universe

Echt hectisch wil Lego Star Wars: The Force Awakens nooit worden, want het blijft natuurlijk een game voor jong en oud. De oplossingen van de meeste puzzels liggen daarom voor de hand, de gevechten zijn bijzonder simpel en zelfs het vernieuwde vliegen in een ruimteschip - wat een beetje doet denken aan de dogfights in Battelfront - is goed te doen. Minder geslaagd zijn de delen waarin je al schietend dekking zoekt. Deze stukken gaan vaak net te lang door en vereisen soms dat je wel heel onduidelijk aangegeven plekken moet beschieten om verder te komen.

© PXimport

Helaas werkt multiplayer niet geweldig, aangezien single player al snel saai wordt.

Voor een echte uitdaging zit je hier verkeerd, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Lego The Force Awakens niets te bieden heeft voor oudere Star Wars-fans. Naast de levels die trouw de opbouw van de film aanhouden, zijn er bonuslevels vrij te spelen waarin je een niet eerder vertoond gedeelte van het Star Wars-universum te zien krijgt. Deze levels die zich ergens tussen deel zes en zeven afspelen draaien bijvoorbeeld om Poe Dameron en BB-8 die Admiral Ackbar moeten redden uit de handen van The First Order en Han Solo die samen met Chewie Rathtars moet zien te vangen. Canon is het natuurlijk niet, maar omdat de makers zich niet aan de film hoeven te houden is er meer ruimte voor grapjes en creatievere levels.

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Leuke vertaling van de film

Gebruikt echte acteurs

Behoorlijk uitgebreid

Minpunten

In je eentje wat langdradig

Third-person schietgedeeltes zijn saai

Conclusie

Lego Star Wars: The Force Awakens --------------------------------- **Prijs:** €20,- tot € 44,- **Ontwikkelaar:** TT Fusion **Genre:** Action-adventure **Platform:** iOS, Microsoft Windows, Nintendo 3DS, OS X, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii U, Xbox 360, Xbox One **Website:** [Lego.com](http://www.lego.com/nl-nl/starwars/games/videogame)...
Lees meer