Is het kwaliteitsverlies van HD-films Netflix op te lossen?

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie Computer!Totaal | 23 december 2013 07:30

How To

Na het installeren van de nieuwste Apple TV-update was ik verbijsterd dat de kwaliteit van Netflix-streaming voor sommige series die ik volg op mysterieuze wijze achteruit gegaan was. Van 'Super HD' naar het duidelijk inferieure 'standard definition'. Tijd dus om eens op onderzoek te gaan...

Ik heb tenminste één Apple Support Communities thread gevonden die het probleem bevestigt. Een aanbevolen oplossing was het opnieuw opstarten van Apple TV. Dat werkte niet voor mij. In plaats daarvan, zoals een van mijn volgers op Twitter adviseerde, heb ik uitgelogd op Netflix, en opnieuw ingelogd. Succes. Ik had weer Super HD.

Het succes was echter van korte duur. De volgende dag had ik weer hetzelfde probleem. Dus ik heb wat extra onderzoek gedaan. Op basis van rapporten zoals deze, lijkt het probleem niet aan Apple TV te liggen, en is het een probleem van Netflix zelf. In wezen kan het bedrijf niet voldoen aan de vraag naar bandbreedte die nodig is om Super HD te draaien, vooral op momenten dat er veel netwerkverkeer is.

Blu-ray-speler

Ik kon dit deels bevestigen toen ik hetzelfde kwaliteitsverlies opmerkte toen ik Netflix via mijn "smart" Blu-ray-speler draaide. Toen het erop leek dat het probleem werd opgelost door opnieuw in te loggen, kan het eigenlijk zijn dat ik Netflix op een "beter" moment van de dag heb gebruikt.

Het probleem is specifiek voor Netflix. Ik kan via andere videobronnen HD kwaliteit krijgen, zoals HBO GO, zelfs wanneer Netflix niet werkt. Ik ben er zeker van dat ik vroeger HD kwaliteit op Netflix kon krijgen op uren waarop het nu niet meer lukt. Misschien is er meer dan één oorzaak.

Zie je dat een film of serie alleen beschikbaar is in een lagere kwaliteit, dan zou je dus kunnen proberen om opnieuw in te loggen bij Netflix. Dit lost het probleem misschien tijdelijk op. Een andere optie is om de video buiten de primetime piekuren te kijken. Een permanente oplossing voor het probleem lijkt er niet te zijn.

10 Reactie(s) op: Is het kwaliteitsverlies van HD-films Netflix op te lossen?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 23 december 2013 07:56 Anoniem
    Dit is alles behalve een 'how to'. Zet dan 'tip' boven het artikel..
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 23 december 2013 09:43 Anoniem
    HOW TO netflix kijken: Kijk maar ff niet. :P
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 23 december 2013 14:42 Oscar
    Het wordt dan hoog tijd dan Netflix zijn breedband capaciteit voldoende gaat uitbreiden, om aan de breedband vraag te kunnen voldoen, met het toenemende aantal abonnees, zal het probleem alleen maar erger worden. Als Netflix dat probleem niet tijdig oplost., zal tijdens de komende feestdagen, de vraag naar Netflex nog meer toenemen. Wanneer nog meer kijkers gaan inloggen om gebruik te gaan maken van hun 'All you can watch" abonnement.. Kortom die Neflix figuren moeten hun capaciteit voldoende uitbreiden, anders zal die verwachte groei van abonnees, na de feestdagen, wel eens abrupt tot stilstand kunnen komen. en veranderen in opzeggingen, van bestaande abonnees, Wegens tegenvallende kwaliteit, ofwel het is 'spreekwoordelijk' al vijf voor twaalf. voor Netflix
    Want een Netflix abonnee/klant, heeft er totaal geen boodschap aan, wanneer het toevallig wel of geen spitsuur is, en wil hij/zij, 'waar voor zijn/haar geld', en wil gewoon kijken, waar en wanneer het 'hem/haar' uitkomt. Kortom je wil 'kwaliteit voor je betaalde (abonnee) geld'
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 23 december 2013 18:20 Anoniem
    Ik had een smart tv stick en na overleg met de verkoper vertelde die mij het volgende dat op alle mobiel apparaten de streamingsnelheid door netflix wordt aangepast. De kwaliteit zou op bedraadde verbinding altijd constant zijn.
    Men kan als men mobiel wilt kijken op de gewenste apparaat de instellingen wijzigen op de account doch altijd in lagere resolutie dan bedraad PC.
    Misschien dat daar het antwoordt ligt.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 23 december 2013 20:12 Anoniem
    Vooralsnog valt het aanbod van Netflix toch tegen, dus zo'n drama is het ook weer niet…
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 januari 2014 08:44 Anoniem
    Ondertiteling van films via Netflix is ook drama. Vallen vaak regels weg.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 januari 2014 09:33 Anoniem
    Ik heb hier (wel met een abonnement op unblock us) geen problemen mee met de wd tv live mediaspelers in ons huis. Ik gebruik unblock us ook om de Nederlandse netflix te bekijken en kijk toch zelf gemiddeld 2 uur per dag in primetime en de kids kijken nu ook overdag af en toe (vakantie) en beiden geen enkel probleem. Alles in perfect beeld.

    Nu zit ik zelf bij Ziggo en dat werkt het qua kwaliteit beter dan bijv. bij UPC, maar probeer een week gratis unblock us en wellicht zijn dan de problemen opgelost.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 januari 2014 12:53 Anoniem
    Voor een habbekrats kan je ongestoord film en series kijken. Dan moet je ook geen hoge eisen stellen. Voor 8 euro per maand ben je spekkoper. Ga zo doNetflix
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 6 januari 2014 22:41 Anoniem
    als je de stream opneemt, dan kun je hem thuis terugkijken wanneer je maar wilt.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 23 januari 2014 01:27 Anoniem
    Dikkelul
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.