Is de iPad zakelijk werkelijk een succes?

© CIDimport

Is de iPad zakelijk werkelijk een succes?

Geplaatst: 9 augustus 2012 - 08:50

Aangepast: 13 december 2022 - 20:27

Redactie ID.nl

De Amerikaanse stad Minneapolis sneed zich met een op de iPad gericht BYOD-programma lelijk in de vingers. De CIO van de stad weigert van een mislukking te spreken.

“Het is verrassend te noemen dat niet meer mensen met het programma meedoen”, zegt Doll. “Ik had verwacht dat de vraag groter zou zijn en dat er bij de start al zo’n 400 tot 500 iPads besteld zouden worden.”

Is de iPad zakelijk werkelijk een succes?-15082296

© CIDimport

Is het gerechtvaardigd om in dit geval te concluderen dat de iPad als zakelijk apparaat overhyped is?

De iPad voegt iets toe, maar vervangt niets

Het gebruik van de iPad binnen de bedrijfsmuren kent de nodige obstakels. Apple en media hypen de belofte van het apparaat en creëren daarmee wellicht onrealistische verwachtingen. De iPad is in veel gevallen een slechte vervanger voor de zakelijke laptop. Het is voor organisaties, vooral voor door overheidsgeld betaalde steden als Minneapolis, kostbaar om nieuwe computers te kopen die bestaande machines niet kunnen vervangen.

Ondanks de teleurstellende animo, weigert Doll de iPad de rug toe te keren. De keuze voor consumententechnologie zal zich op termijn terugbetalen, zegt de CIO. “We moeten nog een hele puzzel invullen voordat dit echt gaat werken, maar we komen langzaam in de buurt.”

Bij iedere verklaring over de kwartaalcijfers, geeft Apple hoog op over de iPad in zakelijke omgevingen. 94 procent van alle Fortune 500-bedrijven staat de iPad toe of heeft ermee geëxperimenteerd. CEO Tim Cook zegt dat hij nog nooit een apparaat zo snel zakelijk geaccepteerd heeft zien worden.

20 procent iPad-bezitters gebruikt tablet op werk

De derde generatie iPad die eerder dit jaar uitkwam, is een regelrechte hit. Daarnaast gebruikt één op de vijf kopers van een ‘iPad 3’ het apparaat voor zakelijke doeleinden.

Sinds de introductie van de tablet tweeënhalfjaar geleden zijn er 85 miljoen stuks verkocht. Apple behaalt daarmee een marktaandeel van 70 procent, zo claimt onderzoeksbureau IDC.

Ondanks deze indrukwekkende cijfers, heeft de iPad nog een lange weg te gaan, weet ook Doll.

“Er is een beeld ontstaan dat iedereen, tot aan bejaarden toe, een iPad heeft. Dat is gewoon niet waar”, zegt hij. “In werkelijkheid is het een klein percentage van de huishoudens van onze werknemers.”

Doll kan niet zeggen hoeveel gemeenteambtenaren privé een iPad bezitten, maar hij weet wel dat slechts een klein aantal hun persoonlijke iPad aan het zakelijke netwerk heeft gekoppeld. Van de 170 iPads in gebruik in Minneapolis valt ongeveer de helft onder het BYOD-programma van de stad.

iPad blijkt voor ambtenaren veel te duur

Doll dacht dat veel personeelsleden hun iPad graag naar werk zou meenemen. Er was een probleem qua gebruiksgemak ontstaan met door de stad verstrekte pc’s en zelf meegebrachte smartphones, die niet op het netwerk mogen. Het toestaan en verstrekken van iPads onder een BYOD-programma zou dit probleem oplossen. Maar van de medewerkers die geen iPad krijgen, wil niet iedereen zelf vier- tot achthonderd dollar besteden aan een iPad.

Een ander probleem zijn de gebruikspolicies wat betreft BYOD. Doll, de CSO van Minneapolis en de leverancier Unisys hebben meerdere securityopties onderzocht om tot een aanvaardbaar risiconiveau te komen. Het resultaat is een beleid waarbij de stad Minneapolis zich het recht voorbehoud om iPads op afstand te wissen.

Een aantal werknemers met een iPad wil niet met zulke regels geconfronteerd worden. Het is niet ongebruikelijk dat er over dit BYOD-aspect de discussie flink op kan laaien.

Weinig iPad-aanvragen

Maar ook wat betreft door de stad verstrekte iPads loopt het geen storm. Het iPad-initiatief laat het aan de afdelingschefs om te beslissen wie er in aanmerking komt voor een iPad. Doll weet niet hoeveel verzoeken inmiddels zijn toegewezen, maar geeft toe dat het aantal niet groot is.

Feit blijft dat de iPad aanvullende technologie biedt tegen aanvullende kosten. Niemand heeft in ruil voor de ontvangst van de iPad zijn bestaande pc of laptop ingewisseld. Ondertussen blijft ook de gemeente Minneapolis last houden van de crisis en moet het budget voor 2013 naar beneden bijgesteld worden. Dit is geen goede ontwikkeling voor door de stad verstrekte iPads.

“Uiteindelijk vragen mensen zich af wat de waarde van de iPad is”, zegt Doll. “De iPad vervangt geen bestaande technologie. Omdat het gaat om bijkomende kosten, denkt iedere afdelingschef wel twee keer na over wie er één mag krijgen.”

Om het aantal gebruikers omhoog te krijgen, moet de iPad zijn waarde bewijzen. Critici wijzen er al langer op dat de iPad niet geschikt is als apparaat om content mee te creëren, een punt dat in Minneapolis wordt bevestigd. De grootse groep iPad-gebruikers bestaat uit managertypes die het apparaat tijdens vergaderingen gebruiken om feitjes mee op te zoeken, er e-mail mee lezen, korte berichten mee versturen en op afstand documenten benaderen.

iPad blijkt geen mobiele terminal

Andere professionals blijven in de praktijk weinig baat te hebben bij een iPad. Hoewel een tablet goed zou kunnen werken werken voor de 85 inspecteurs die de stad telt, maakt het gebrek aan een styluspen dat de iPad moeilijk buiten gebruikt kan worden. Ook is Minneapolis van oudsher een Wintel-domein en werkt de iPad zoals bekend niet lekker met Windows – althans niet op het niveau dat de iPad een pc zou kunnen vervangen.

“Ik kijk uit naar een omwentelingspunt waarbij computing in de vorm van een iPad echt voldoet aan de behoefte van werknemers”, zegt Doll.

Aangezien de iPad niet echt aan weet te slaan binnen zijn organisatie, zou je misschien verwachten dat Doll zijn initiatief als mislukking beschouwt. Dat doet hij niet, sterker nog: hij zou het zo weer opnieuw doen. Als alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen, zo zegt hij, gaat het aantal iPads en andere tablets binnen zijn organisatie in rap tempo toenemen.

Eindelijk Wi-Fi

Doll onderbouwt zijn bewering met het feit dat Minneapolis in de hele stad een WiFi-netwerk heeft hangen, behalve in overheidsgebouwen. Doll installeerde vorige week draadloze connectiviteit in het gemeentehuis, waar een groot deel van de ambtenaren werkt. Het gebrek aan WiFi is uiteraard een obstakel voor iPad-gebruik, maar dat kan nu gaan veranderen.

Doll beschouwt de trage start van de iPad als stilte voor de storm. Hij gelooft sterk in de opkomst van consumententechnologie, BYOD en de iPad. Als de storm losbarst, is Minneapolis er in ieder geval klaar voor, zo zegt hij. De IT-baas waarschuwt CIO’s en IT-managers om op deze trend voorbereid te zijn.

'Groepen gebruikers gaan zich laten horen'

“Consumententechnologie gaat een rol spelen in de computers die we onze werknemers aanbieden. Het wordt steeds moeilijker. Er zullen steeds meer mensen verbonden raken met hun specifieke selectie technologie, een voorbeeld daarvan is de die-hard Apple fanschare”, aldus de CIO.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten