iPhone verdubbelt marktaandeel Opera Mini

Opera Mini voor de iPhone is meer dan een miljoen keer gedownload binnen een dag na verschijning in de App Store. Het aantal mobiele Opera-gebruikers is ruim verdubbeld.

Opera Mini stond bovenaan de lijst gratis downloads van alle 22 App Stores. Dat is opmerkelijk, zeker omdat Opera Mini op de iPhone niet als standaardbrowser kan worden ingesteld en vrijwel al het verkeer via de de proxy-servers van Opera loopt.

Het verkeer van een opgevraagde site wordt eerst gecomprimeerd door Opera en daarna verzonden naar de mobiele telefoon. Volgens de browserbouwer heeft dit een versnelling van maximaal 90 procent tot gevolg. Dit succes wijst erop dat iPhone-gebruikers wel degelijk op zoek waren naar een Safari-alternatief.

Meer dan verdubbeld

Door het uitbrengen van een iPhone-app is het marktaandeel van Opera op de mobiele browsermarkt in de Verenigde Staten meer dan verdubbeld. Uit cijfers van webanalist Clicky blijkt dat het marktaandeel van Opera op mobiele apparaten vrijdag al naar 4,65 procent is geschoten. Normaal schommelt Opera op mobiele apparaten rond de 2 procent.

De iPhone-app werd op 12 april goedgekeurd door Apple, toen lag het mobiele marktaandeel van Opera nog op 2,12 procent. Ter vergelijking: op 12 april lag het mobiele marktaandeel van Safari nog op 65,3 procent. Dat daalde afgelopen vrijdag naar 62,58 procent. Safari blijft daarmee met straatlengtes voorsprong de meest gebruikte mobiele browser.

Internet Explorer marginaal

De tweede plek wordt bezet door BlackBerry met een marktaandeel van bijna 20 procent. De mobiele versie van Internet Explorer heeft in de VS een aandeel van 0,76 procent. De overige 12,5 procent van de markt is in handen van onbekende en overige browsers.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten