iPad mini nu al beschouwd als zakelijk succes

© CIDimport

iPad mini nu al beschouwd als zakelijk succes

Geplaatst: 24 oktober 2012 - 06:10

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie Computer!Totaal

De omvang, prijs en ondersteuning voor bestaande iPad apps zijn voor professionals uitermate belangrijk. Ook IT mag niet klagen, menen analisten.

Apple’s nieuwe 7,9 inch iPad mini zal zowel bij consumenten als zakelijke gebruikers hoge ogen gooien, verwachten analisten. Het 329 euro kostende apparaat (voor de versie met Wi-Fi en 16GB) is betaalbaar voor werknemers die onder een BYOD-programma vallen, zeggen ze.

Ondanks dat het apparaat duurder is dan concurrerende devices als de Google Nexus 7 (249 euro) en de Amazon Kindle Fire HD (199 euro), vinden de trendwatchers het een goede zaak dat het apparaat dezelfde resolutie als de iPad 2 hanteert (1024 bij 768 pixels). Daarnaast worden het lage gewicht van 308 gram en de geringe dikte van 7,2 millimeter als grote voordelen gezien. Ondanks het iets grotere scherm dan de Nexus 7 en Kindle Fire HD is het apparaat nog steeds eenvoudig met één hand vast te houden.

'Ondersteuning geen probleem'

Misschien wel de belangrijkste reden is dat IT-afdelingen inmiddels gewend zijn geraakt met iPads op het werk om te gaan. Daarom vormt de goedkopere, kleinere iPad die bestaande applicaties kan draaien geen nieuwe bedreiging.

Analist Frank Gillett van Forrester verwacht dat de iPad mini zakelijk gezien een “grote hit” gaat worden. “De prijs is erg belangrijk.” Gillett denkt dat de minitablet een nieuwe groep zakelijke gebruikers zal aanspreken, “vooral vrouwen”. Hij merkt op dat ook andere kleinere tablets het vooral bij vrouwen goed doen. Ze kunnen een dergelijk apparaat makkelijk meenemen in een handtas.

Ook Jack Gold van J. Gold Associates verwacht veel iPad minis op de werkvloer tegen te komen. “Veel professionals kunnen het kleinere formaat waarderen. Daarnaast worden bedrijven blij van de lagere prijs.” Aangezien bestaande apps compatibel zullen zijn, kunnen “organisaties keuze bieden aan eindgebruikers – eindgebruikers houden van keuze”.

Gold ziet Apple profiteren van de voorsprong die het binnen bedrijven via de grotere iPads heeft opgebouwd. Hij denkt dat het voor fabrikanten van tablets op basis van Android- en Windows-besturingssystemen lastig wordt om marktaandeel terug te winnen.

Cijfers

Volgens CEO Tim Cook zijn in de App Store 275.000 speciaal voor de iPad ontworpen apps beschikbaar. In totaal zijn tot nog toe 35 miljard apps gedownload vanuit de online winkel. Daarbij werd door Apple aan ontwikkelaars 6,5 miljard dollar uitgekeerd. In totaal verkocht Apple in tweeënhalf jaar tijd in totaal 100 miljoen iPads en slijt het inmiddels meer tablets dan bedrijven als HP en Lenovo aan pc's aan klanten verkopen. Op zakelijk gebied gebruikt 94 procent van de bedrijven uit de Fortune 500 iPad-toestellen. Onder mkb's zie je hetzelfde beeld, constateert Cook.

“Apple domineert de tabletmarkt, dus als het al niet lastig genoeg was voor concurrenten, dan wordt het nu nog lastiger. Veel consumenten vinden het niet erg honderd euro bij te leggen voor een echte iPad”, zegt analist Julien Blin van Infonetics. Blin voorspelt dat de prijs van de iPad mini eind volgend jaar richting een peil rond de 200 euro zal dalen.

'Ook interessant voor Windows-gebruikers'

Analiste Carolina Milanesi van Gartner ziet in de iPad mini geen sterk productieapparaat voor professionals, maar beschouwt de tablet wel als ideale metgezel voor MacBook Pro of MacBook Air laptops. Ook gebruikers met een Windows-laptop ziet ze in de vorm van een mini een extra device aanschaffen.

Ondertussen zit Microsoft niet stil. Donderdag worden, samen met Windows 8 ,de eigen Surface-tablets gepresenteerd, waarvan de Windows RT-versie het kleinste en goedkoopste model wordt. Van Google wordt verwacht dat zij volgende week maandag een 10 inch Nexus-tablet presenteren die het op zal moeten gaan nemen tegen de iPad 4.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten