iPad 2 slecht te krijgen in Nederland

De iPad 2 is ook in Nederland maar mondjesmaat te verkrijgen. Maar klanten blijken geduldig: de vraag naar de eerste versie van de iPad blijft, ondanks de lagere prijs, verrassend tegenvallend.

De iPad 2 komt in zulke kleine aantallen naar Nederland, dat geen enkele winkel of zakelijke wederverkoper kan voldoen aan de grote vraag van de klanten. “Als er 200 in een week naar Nederland komen, krijgt de Media Markt in Utrecht er drie, wij er drie, een ander weer twee, dat schiet niet echt op natuurlijk”, zegt Reiny Westerveld, eigenaar van Condor Computers in Utrecht. Dat bedrijf heeft grote klanten als Achmea en Sanoma die wachten op genoeg iPads.

De iPad 2 is al sinds de officiële lancering nauwelijks te krijgen, zegt Westerveld. “Je kan niet zeggen tegen klanten dat hun iPad er de volgende week is, want het is volkomen onduidelijk hoe de levering verloopt. Ik hou zelf maar een wachttijd van drie weken aan. Je hoort ook niks van Apple zelf. Ze krijgen geen 10 voor communicatie.”

Geen voorrang grote klanten

In het verleden gaf Apple nog wel eens voorrang aan belangrijke grote klanten als het wat minder soepel verliep met de levering van producten, maar daar is nu geen sprake van, zegt Westerveld. “Iedereen heeft hetzelfde probleem. Het is niet zo dat klanten weglopen en ergens anders een iPad sneller kunnen krijgen.” Hij houdt nauwlettend “5th Avenue” in de gaten, de grootste Applestore ter wereld in New York met een omzet van zo’n 150 miljoen dollar. “Maar ook daar is de nieuwe iPad amper te krijgen. Dat zegt me genoeg.”

Opvallend vindt Westerveld dat klanten het wachten voor lief nemen en niet kiezen voor de goedkopere eerste uitvoering van de iPad. “Die kan ik zo leveren, dat is geen probleem. Maar er is vrijwel geen vraag naar. Dat had ik niet verwacht.”

Niet genoeg arbeidskrachten

Volgens diverse media heeft Apple te kampen met een tekort aan componenten, terwijl de makers van de iPad, zoals Foxconn Electronics, niet genoeg arbeidskrachten kan vinden. Er is wereldwijd vraag naar zo’n drie miljoen iPads per maand in deze tijd, maar in dat tempo komen de apparaten niet van de lopende band.

Maar Jeff Orr, een analist van ABI Rsearch, twijfelt sterk aan het verhaal van een componententekort. “Waarom horen we niet hetzelfde van andere leveranciers die ook die componenten nodig hebben?”, vraagt hij zich af. Hij denkt aan een mogelijke marketingtruc van Apple, om zo de schijn te wekken dat er meer vraag is naar de iPad dan in werkelijkheid.

Geen voorraad opgebouwd

Apple zei zelf vorige maand dat het een enorme wachtlijst heeft van klanten die een iPad willen aanschaffen. Dat is lastig, omdat normaal gesproken leveranciers het liefst hebben dat zowel aan de vraag wordt voldaan, terwijl er tegelijkertijd in het retailkanaal een buffer aan apparaten wordt opgebouwd. Zo hebben ze voor een periode van vier tot zes weken aan voorraad staan.

Maar Orr ziet nog geen tekenen dat het Apple snel lukt de achterstand in te halen. Ook Westerveld zegt daar geen vertrouwen in te hebben. “Hoewel ik begrepen heb dat er een nieuwe fabriek wordt geopend. Die moet direct volop draaien.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten