Google Glass is als de iPhone 6

© CIDimport

Google Glass is als de iPhone 6

Geplaatst: 12 maart 2013 - 10:01

Aangepast: 16 november 2022 - 10:06

Jasper Bakker

De één is een smartbril en draait Android. De ander is een smartphone en draait iOS. Toch lijken ze erg op elkaar. Hoezo? Qua hype.

Het ene na het andere blog schrijft de vaagste geruchten op over Google Glass, de Android-bril met camera en on-screen projectie van online-data. De ene na de andere nieuwssite schrijft de nieuwste ontwikkelingen en technische snufjes van de smartbril op. En de lezertjes klikken gretig op al die content. Want Google Glass gaat de wereld veranderen. Ten goede, of ten kwade. Daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Bestaand, bekend en toch (veel) besproken

Google lijkt met zijn nog niet uitgebrachte cyberbril eindelijk het halo-effect van Apple te hebben geëvenaard. Het bedrijf van wijlen Steve Jobs heeft al zover geschopt dat de uitnodiging voor een persbijeenkomst al nieuwsberichten oplevert, terwijl nog geheel onbekend is wat er op de aangekondigde persconferentie wordt aangekondigd. Google, maker van het mobiele besturingssysteem Android, is nog niet zover. Maar Google Glass geniet momenteel hype van de proporties van de-volgende-iPhone.

In tegenstelling tot de iPhone 6, of de volgens geruchten verwachte iPhone 5S, is het bestaan van Google's Android-bril bekend. Sterker nog: het apparaat is al officieel geshowd en gedemonstreerd. Er zijn zelfs exemplaren openlijk in omloop. Niet alleen op de neus van Google-ceo Sergey Brin, en andere kopstukken van de Android-maker. En ook niet alleen tijdelijk op het gelaat van celebs en modecoryfeeën als Sarah Jessica Parker en Diane Von Furstenberg.

Wachten op verlies in een bar

Het enige dat nog aan de hypevorming ontbreekt, is dat er zo'n Google-bril wordt 'verloren' in een bar. Waarna een gretig techblog het in handen krijgt, er een heksenjacht wordt uitgevoerd, en er gretig wordt geblogd over zowel het uitgelekte apparaat als de 'opsporing' ervan. Want van bewust lekken lijkt er dan wel sprake te zijn.

Eén bar is alvast uitgezonderd voor het verliezen van de Google-bril: de sluwe Seattle-drinkgelegenheid die het nog niet publiekelijk beschikbare apparaat in de ban doet. Waarom dat sluw is? Omdat het eigenlijk een beetje een pr-stunt is. Geeft de uitbater van The 5 Point Cafe zelf toe. Wat een Webwereld-lezer tipt aan de redactie, via Google+ notabene.

Nog even volhouden?

Over de hele wereld hebben mensen nu gehoord en gelezen dat die kroeg in Seattle de plek is om anoniem te kunnen drinken. Dankzij het hype-effect van Google Glass. Tenminste, anoniem wat de online wereld betreft. Want de bar in kwestie heeft zelf wel beveiligingscamera's die alles en iedereen opnemen.

Straks kan elke drager van Glass dit zelf doen. Opnemen, uploaden, streamen. Elke gebruiker die hier dan wel een bedrag voor over moet hebben. Uiteenlopend van 1500 tot 8000 dollar, zeg maar. Of zelfs nog twee keer zoveel. Gelukkig komt Google Glass dit voorjaar echt uit. Dus dan kan de hype wat bekoelen. Tenminste, de developer-uitvoering van de bril dan, de consumentenuitvoering komt mogelijk niet eens dit jaar. Gaat de wereld eind dit jaar weer voor de Glass-hype, gevolgd door geruchten over de Glass 2, of de Glass 4G?

Wat Google's wonderbril allemaal kan. Via: TechRadar.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten