Google geeft miljoenen uit aan politieke lobby

Google wordt machtiger in het politieke lobbycirtcuit. Het bedrijf gaf vorig jaar meer dan vijf miljoen dollar uit, een miljoen meer dan in 2009. Privacybelangenbehartigers zijn ongerust.

Het lobbyen van Google in onder meer Washington kost per jaar meer geld, zo blijkt uit de Lobbying Disclosure Act Database. Die database heeft al bijna tien jaar aan welke bedrijven wat spenderen aan lobby-activiteiten in de Verenigde Staten. Melding van de bedragen en dus opname in de database is verplicht. Onder meer Nederlandse bedrijven als Philips, Shell, ING, Corus (Tata Steel) en ASML zijn erin terug te vinden.

Google bevecht bedreigingen

Sinds 2006 neemt het bedrag dat Google uitgeeft aan lobby-activiteiten elk jaar flink toe. Een nieuw record is in het afgelopen jaar gevestigd, een jaar waarin de zoekreus te maken kreeg met bedreigingen in netneutraliteit, online privacy en wetgeving over het gebruik van tracking cookies. In 2010 spendeerde Google meer geld aan lobby’s dan Facebook, Apple en Yahoo samen. Facebook gaf slechts 351.390 dollar uit, Apple, 1,6 miljoen dollar en Yahoo 2,2 miljoen dollar.

De toename van de lobby-activiteiten doet de wenkbrauwen fronsen van activisten op het gebied van (internet-)privacy. De Amerikaanse website Mashable citeert John Simpson, privacyvoorvechter bij Consumer Watchdog. Volgens Simpson geeft het miljoenenbedrag aan dat Google een grote macht aan het worden is in het lobby-circuit in Washington om zo zijn grote belangen te verdedigen. Mashable voegt overigens nog wel toe dat Microsoft nog meer uitgeeft aan lobbyen dan Google.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten