Foursquare, Gowalla, feest.je en Buzz, het zijn allemaal locatiegebaseerde diensten (geobased location services): diensten waarmee u uw vrienden­ kunt laten weten waar u bent. De populariteit van deze manier van sociale­ communicatie neemt hand over hand toe. Maar welke toepassing kunt u nu het beste gebruiken?

 

Dit artikel bestaat uit 5 pagina’s:

Pagina 1: Inleiding; Mobiele app; Gratis drankje;

Pagina 2: Foursquare;

Pagina 3: Gowalla;

Pagina 4: Feest.je;

Pagina 5: Google Buzz; Conclusie.

Op de verschillende sociale-mediawebsites kunt u aan uw vrienden of volgers laten weten wat er op een bepaald moment in uw leven of uw omgeving speelt. Wat er in uw omgeving gebeurt, is natuurlijk sterk afhankelijk van waar u bent. Als u wilt vertellen dat u nog even snel een terrasje pakt, is het natuurlijk leuk om daarbij te vermelden waar u dat doet. Dan kunnen vrienden die toevallig in de buurt zijn gezellig bij u aanschuiven.

Op deze behoefte is een relatief nieuwe soort van sociale media gebaseerd: de locatiegebaseerde diensten. Dit zijn online vriendendiensten die u zelfstandig kunt gebruiken of in combinatie met Twitter of Facebook. Deze diensten maken gebruik van de gps-functie van uw mobiele telefoon. Door deze in te schakelen terwijl u gebruikmaakt van zo’n dienst, kunt u automatisch en vrij exact laten weten waar u zich op een bepaald moment bevindt.

De bekendste spelers in de locatiegebaseerde diensten zijn momenteel foursquare en Gowalla. Vorig jaar voegde zoekmachine­gigant Google daar zijn eigen Buzz aan toe. De jongste ster aan het firmament is het Nederlandse bedrijf feest.je.

Mobiele app

Om gebruik te maken van locatiegebaseerde diensten, is het nood­zakelijk dat u beschikt over een smartphone. Het is namelijk van belang dat u verbinding hebt met internet. Daarnaast moet uw telefoon zijn uitgerust met een gps-functie, maar dat zijn eigenlijk alle beschikbare smartphones. Daarnaast hebt u een app nodig voor op uw telefoon. Dit miniprogrammaatje stelt u in staat om, zodra u ergens arriveert, ‘in te checken’. Inchecken betekent dat u de app op dat moment toestemming geeft om uw vrienden of volgers te vertellen waar u zich bevindt.

Gratis drankje

Tot nu toe klinkt het wellicht allemaal vrij zakelijk. Toch hebben dit soort diensten vaak ook een spelelement in hun websites geïntegreerd. Checkt u vaker in een bepaald café in dan uw vrienden, dan wordt u beloond. Ook het inchecken op speciale locaties (denk aan muziekfestivals of sportevenementen) kan extra punten opleveren. Maar het gaat verder. Steeds meer horeca-uitbaters zien de lol in van dit soort diensten en geven iedere gast bijvoorbeeld bij hun derde keer inchecken een gratis drankje. Op die manier wil hij u als gast aan zich proberen te binden, in de hoop dat u enthousiast zult raken van zijn bedrijf en er nog eens terug zult keren.

Privacy

Privacy is een hot item op het internet. Dagelijks worden er allerlei uiteenlopende meningen over dit onderwerpen geschreven. Het is van belang om u bewust te zijn van uw stappen op het internet. De foto’s die u op zaterdagavond na middernacht in het café maakt, geven wellicht nu net niet die indruk die u wilt bij bijvoorbeeld uw nieuwe werkgever. Ook als u in een kwade bui online moppert over uw baas, uw schoonmoeder of uw buurtwinkel kan dat natuurlijk later gevolgen hebben waar u eerder niet zo bij stilstond. Gelukkig weten de makers van sociale mediawebsites dat tegenwoordig ook. Het is dan ook raadzaam om altijd de instellingen van dit soort sites goed te bekijken. Dat geldt ook voor de hier besproken locatiegebaseerde diensten. Wanneer u ziek thuiszit, maar wel incheckt op een terras in het centrum, kan dat bij uw werkgever natuurlijk de wenkbrauwen doen fronsen. Bedenk dus ook in dit soort gevallen wie uw statusupdates allemaal onder ogen kunnen krijgen. Als u zich bewust bent van uw online-leven kan er weinig fout gaan. In het echte leven zorgt u er toch ook voor dat u uw bankafschriften opruimt wanneer u bezoek verwacht, net zoals u uw privéfoto’s zult opbergen als u liever niet hebt dat anderen die zien? Doe online dus hetzelfde.

Foursquare

Foursquare is een locatiegebaseerde dienst die in Nederland steeds populairder wordt. De dienst, die wereldwijd kan worden gebruikt, heeft al meer dan één miljoen actieve leden. Foursquare is relatief jong, maar nu dus al razendpopulair. Het bedrijf werd in 2009 opgericht door de Amerikanen Dennis Crowley en Naveen Selvadurai. Sinds de oprichting van het bedrijf – waarin inmiddels al 21 medewerkers in dienst zijn – hebben grotere bedrijven hun interesse in foursquare uitgesproken. Dit jaar nog bood Yahoo, bekend van de zoekmachine en de gratis e-maildienst, het astronomische bedrag van 125 miljoen dollar voor foursquare. Later werd ook Facebook genoemd als geïnteresseerde partij om de nieuwe eigenaar van foursquare te worden.

Dubbele locaties

Met foursquare kunt u inchecken op allerlei verschillende locaties waar u zich bevindt. Hoewel deze locatiegebaseerde dienst zich in eerste instantie richtte op horecagelegenheden, wordt nu duidelijk dat gebruikers op vrijwel alle denkbare locaties inchecken. Dat is mogelijk omdat gebruikers van foursquare in staat zijn om zelf locaties aan te maken. Na het aanmelden op de website www.foursquare.com en het downloaden van de mobiele app, kan iedereen een locatie aanmaken. Dat is ook direct een zwak punt van de dienst: er zijn nogal wat dubbele locaties te vinden en het bedrijf is nog niet in staat geweest een functie te ontwikkelen waarmee identieke locaties kunnen worden samengevoegd. Zo kan het dus voorkomen dat u twee verschillende meldingen van uw favoriete café ziet als u er voor het eerst wilt inchecken. U zult er eenvoudigweg eentje moeten kiezen. Deze zal dan wel bovenaan u lijstje verschijnen als favoriet, waardoor u later steeds dezelfde kiest.

© PXimport

Foursquare heeft wereldwijd de meeste gebruikers.

Super User

Bij foursquare kunt u badges verdienen. Na uw eerste activiteit ontvangt u – ter aanmoediging – de zogenoemde ‘Newbie’-badge. Wanneer u dertig maal in een maand incheckt op eenzelfde locatie (denk aan uw werk of natuurlijk uw eigen woning) dan beloont foursquare u met de ‘Super User’-badge. Inchecken op een boot (bijvoorbeeld de veerboot naar de Waddeneilanden) levert u de ‘I am on a boat’-badge op. Foursquare heeft nog meer verschillende badges bedacht, waarmee u – zodra u de lol van dit soort diensten hebt ontdekt – kunt pronken bij uw vrienden. Als u van uw foursquare-vrienden het vaakst hebt ingecheckt op een bepaalde locatie, wordt u ‘mayor’ van deze locatie.

Steeds meer bedrijven maken gebruik van de mogelijkheden van foursquare. Er zijn horecagelegenheden waar het barpersoneel met een schuin oog op een monitor in de gaten houdt wie er inchecken. Zeker weten dat u zich een zeer gewaardeerde gast voelt als u met uw voornaam wordt aangesproken door de barkeeper, zodra u zich aan de bar meldt voor een drankje. Ook een landelijke boekhandelaar is actief op foursquare. Als u tien keer incheckt in een van deze zaken, mag u uit een bepaalde reeks gratis een boek uitkiezen.

© PXimport

De mayor heeft de meeste check-ins op een bepaalde venue.

Foursquare

Bestaat sinds 2009

Geschatte gebruikers wereldwijd Meer dan 1.000.000

Populariteit In Nederland zeer populair

Koppeling Twitter, Facebook

Interface site Eigen site

Platform iPhone, Android, Blackberry

Interface app In orde

Specials Ja

Fotofunctie Nee

Oordeel 8/10

Pluspunten

Zeer populair in Nederland, dus meeste ‘specials’

Integratie met Twitter en Facebook

Minpunten

Geen fotofunctie

Soms trage gps-functie, waardoor locaties soms moeilijk worden gevonden

Gowalla

Hoewel de term ‘oud’ in sociale media eigenlijk nog niet echt van toepassing is, is Gowalla wel de oudste beschikbare locatiegebaseerde dienst. Het bedrijf werd ‘al’ in 2007 opgericht in Austin, de belangrijkste figuur van Gowalla is Josh Williams. Ondanks zijn vroege oprichtingsdatum heeft Gowalla wereldwijd nog steeds een relatief kleine groep gebruikers. In maart 2010 wordt in een Amerikaans onderzoek geconcludeerd dat er over de hele wereld ongeveer 150.000 actieve gebruikers van Gowalla zijn. In vergelijking met foursquare, dat pas twee jaar later het daglicht zag, is dat weinig. Toch zagen investeerders wel iets in deze locatiedienst en staken in 2009 enkele miljoenen in het bedrijf. Ook de kenners blijken enthousiast over Gowalla. In 2010 gingen de makers van Gowalla er op het prestigieze South By Southwest aan de haal met de hoofdprijs in de categorie Mobile.

Spots en pins

Er zijn veel overeenkomsten tussen Gowalla en foursquare. Zo is het gebruikers van Gowalla er ook om te doen om vaker dan hun vrienden in te checken op locaties die bij Gowalla ‘spots’ worden genoemd. Net als bij foursquare wordt deze locatie bepaald door de gps-functie van de mobiele telefoon. Degene die het meest incheckt op een bepaalde spot, verdient ‘pins’, vergelijkbaar met de badges in foursquare. Net als bij foursquare is het mogelijk om de check-ins te koppelen aan Twitter of Facebook, waardoor ook die vrienden direct op de hoogte zijn van uw locatie.

Natuurlijk zijn er ook verschillen, maar die zitten vooral aan de gebruikerskant. Gowalla ziet er om te beginnen een stuk fraaier uit dan foursquare, hoewel er natuurlijk over smaak te twisten valt. Het feit dat Gowalla minder gebruikers kent, heeft ook zijn voordelen. Zo is er wat minder ‘wildgroei’ onder de locaties. Ondanks het feit dat u ook als gebruiker van Gowalla zelf ‘spots’ kunt aanmaken, zijn er veel minder doublures te vinden op Gowalla in vergelijk met foursquare. Het nadeel van minder gebruikers is natuurlijk ook dat u minder snel vrienden zult maken op Gowalla. Ook horecagelegenheden, voor zover die het gebruik van sociale media al omarmen, lijken eerder te kiezen voor foursquare dan voor Gowalla.

© PXimport

Maak je eigen kroegentocht met Gowalla

Op reis met Gowalla

Een aardigheidje van Gowalla zijn de trips. Met uw mobiel in de hand kunt u letterlijk op reis en beloond worden. Gaat u een avondje op stap in Londen, dan kunt u een gooi doen naar de pin voor de London Pub Crawl. Door binnen een bepaalde periode in te checken in tien specifieke Londense kroegen, zult u door Gowalla worden beloond. In Nederland vindt u momenteel geen trips die u met Gowalla kunt maken, maar het staat u vrij er zelf eentje aan te maken. Door op de site te kiezen voor Trips en Create a trip kunt u zelf uw eigen kroegentocht, bioscopentocht, museumtocht of wat dan ook organiseren. Nadat u die hebt gepubliceerd kunt u samen met uw vrienden op pad.

© PXimport

De vormgeving van Gowalla is wat fraaier dan die van foursquare.

Gowalla

Bestaat sinds 2007

Geschatte gebruikers wereldwijd 150.000

Populariteit Minder populair in Nederland

Koppeling Twitter, Facebook

Interface site Eigen site

Platform iPhone, Android, Blackberry

Interface app Fraai

Specials Nee

Fotofunctie Alleen uploaden

Oordeel 6/10

Pluspunten

Fraaie vormgeving

Veel trips

Minpunten

Niet erg populair, daardoor zijn er nauwelijks specials

Relatief weinig gebruikers

Feest.je

Begin dit jaar kwamen de Nederlanders Aldert Greydanus en Patrick De Laive met het geheel nieuwe locatiegebaseerde initiatief feest.je. Feest.je is een oerhollandse locatiedienst die in het gebruik niet veel afwijkt van foursquare en Gowalla. Waar u als fervent foursquare-gebruiker als mayor door het leven gaat en u bij Gowalla pins kunt verdienen, krijgen gebruikers van feest.je de eretitel ‘koning’ mee, zodra ze ergens vaker dan hun vrienden inchecken op een bepaalde locatie. Alle locaties waar u koning wordt, vallen in feest.je onder uw koninkrijk.

Nog niet volwassen

Net als bij de twee eerder genoemde diensten is de koppeling met andere sociale-mediawebsites mogelijk. U kunt uw check-ins koppelen aan profielen op Twitter en Facebook, maar ook aan het Nederlandse Hyves. De makers van feest.je zijn zich terdege bewust geweest van het bestaan van de andere locatiegebaseerde diensten. Goed punt is dan ook dat onder Instellingen melding wordt gemaakt van de optie Check ook in op foursquare (waar mogelijk). Jammer is wel dat deze optie tot op de dag van vandaag nog niet actief is. Feest.je is zich bewust van eventuele tekortkomingen. Op www.feest.je is namelijk te lezen dat feest.je nog een kleuter is en soms onverwacht of onverklaarbaar reageert. Er wordt om feedback gevraagd om het programma op te voeden en bij te sturen.

Feest.je is nog niet beschikbaar op alle besturingssystemen. Tot voor kort kon u feest.je alleen op de iPhone gebruiken, nu is er ook een Android-versie van de app. Gebruikers van andere mobiele systemen moeten vooralsnog uitwijken naar een mobiele website, wat in de praktijk betekent dat die gebruikersgroep het laat afweten. Foursquare en Gowalla zijn beschikbaar voor zowel iPhones en Android-toestellen als voor Blackberry’s.

© PXimport

Feest.je is een nieuwkomer op de markt van locatiegebaseerde diensten.

Oerhollands

Feest.je is dus speciaal gericht op Nederland en de makers hebben zich voorgenomen om actief de boer op te aan om onder Nederlandse horeca-ondernemers de voordelen van locatiegebaseerde diensten uit te leggen. Als dat lukt – en die kans is niet uitgesloten – dan bestaat de mogelijkheid dat feest.je in Nederland op termijn serieus kan gaan concurreren met foursquare. De makers hebben in ieder geval een goed gevulde database van horecagelegenheden in feest.je beschikbaar gemaakt.

Ook andere merken in Nederland hebben al kennisgemaakt met feest.je. Zo konden gebruikers van feest.je gratis een keukenschort ophalen als ze incheckten bij de informatiebalie van een hip keukenmerk. Enige voorwaarde was dat de check-in werd gedeeld op Twitter. Het merk kreeg op die manier gratis publiciteit en beloonde de feest.je-gebruiker met een cadeau.

© PXimport

De interface van de mobiele app van feest.je geeft duidelijk de beschikbare functies weer.

Feest.je

Bestaat sinds 2010

Geschatte gebruikers wereldwijd 10.000

Populariteit Nederlandse toepassing, populariteit groeiend

Koppeling Twitter, Facebook, Hyves

Interface site Eigen site

Platform iPhone, Android

Interface app Fraai

Specials Ja

Fotofunctie Alleen uploaden

Oordeel 6/10

Pluspunten

Gericht op de Nederlandse horeca

Ook koppeling met Hyves

Minpunten

Nog weinig gebruikers

Google Buzz

Een goede eigenschap van Google is dat dit bedrijf het niet zo goed kan hebben dat andere bedrijven ergens beter in zijn. Meestal is dat een reden om zelf een poging te doen om van dat succesvolle product een ‘killer’ te maken. Vaak gaat dat prima, maar soms moeten we vaststellen dat het niet helemaal is gelukt. Zo’n voorbeeld is Google Buzz. Google Buzz, wat begin 2010 het daglicht zag, moest een concurrent worden voor met name Twitter en Facebook, maar tot op heden hebben beide netwerken weinig last ondervonden van het sociale netwerk van Google.

Toch heeft de zoekmachinegigant een goede poging gedaan om het beste uit een aantal werelden met elkaar te combineren. Zo kunt u met deze dienst drie informatiestromen combineren: tekst, beeld en locatie. U brengt feitelijk Twitter (met tweets), Facebook (met foto’s of video’s) en bijvoorbeeld foursquare (voor uw locatie) samen in een toepassing. Uiteraard bouwde Google daar een prima Android-app bij waarmee u al deze drie dingen kunt doen. Of we hier Google Buzz voor zullen gebruiken is zeer de vraag. Het gebruik in Nederland is in ieder geval te verwaarlozen. Het ligt veel meer voor de hand dat bedrijven die hun succes in de sociale media al hebben bewezen (zoals Twitter of Facebook) met een paar strategische overnames al die faciliteiten in huis halen. Zodra het straks mogelijk wordt om bijvoorbeeld foto’s te maken foursquare, dan zal dat het bedrijf een flinke stap voorwaarts bieden. Dan laat u vanuit één toepassing weten hoe het met u gaat, waar u bent of hoe het er daar uitziet.

© PXimport

Google Buzz is geïntegreerd in Gmail, de gratis e-maildienst van Google

© PXimport

De interface van Google Buzz is sober, maar wel compleet

Buzz

Bestaat sinds 2010

Geschatte gebruikers wereldwijd onbekend

Populariteit Weinig actieve gebruikers

Koppeling Twitter, Picasa, Flickr, Google Reader

Interface site Integratie Google-diensten

Platform iPhone, Android

Interface app Zakelijk

Specials Nee

Fotofunctie Ja

Oordeel 4/10

Pluspunten

Compleet: met foto, video en locatie

Werkt goed samen met andere Google-producten

Minpunten

Totaal niet populair, nauwelijks gebruikers

Zeer karige vormgeving, zowel website als mobiele app

Facebook? Check

Het was slechts een kwestie van tijd: ook gebruikers van Facebook kunnen voortaan inchecken met hun Facebook-app en hun mobiele telefoon. De nieuwe service van Facebook wordt Places genoemd en is het antwoord op locatiediensten als Foursquare en Gowalla. Waar veel gebruikers van Facebook nu nog een van de twee genoemde diensten gebruikten, kunnen ze nu vanuit één toepassing aan hun vrienden laten weten waar ze zijn.

Net als bij Foursquare of Gowalla genereert Facebook Places zelf een Engelstalig zinnetje waarmee een gebruiker laat zien waar hij of zij is. De gebruiker kan zelf zijn check-in van commentaar voorzien om het geheel nog wat persoonlijker te maken. Daarmee doet Facebook een flinke stap in de goede richting en wordt de vriendensite een nog completer mediaplatform. Het is de mensen achter Facebook dan ook menens, want vlak na de lancering van de dienst werd check-in-dienst Hot Potato overgenomen. Places is vooralsnog alleen voor iPhone-gebruikers in een app beschikbaar. Andere bellers moeten uitwijken naar de mobiele website touch.facebook.com.

Conclusie

Smaken verschillen. Het is daarom lastig om te bepalen welke locatiegebaseerde dienst het beste is. Het hangt sterk af van hoe vaak u er gebruik van wilt maken en ook – en dat is tamelijk arbitrair – welke dienst uw vrienden gebruiken. In Nederland is foursquare vooralsnog het populairst, hoewel de actieve eigenaren van feest.je hard aan de weg timmeren. Gowalla lijkt het in Nederland vooralsnog niet te redden, wat zeker ook van Google Buzz kan worden gezegd. Foursquare krijgt van ons het predikaat Redactie TIP, omdat de dienst met meest wordt gebruikt en er ook de meeste ‘specials’ voor zijn. Feest.je wordt op de voet gevolgd. Die dienst zou wel eens heel snel een concurrent kunnen worden. Dat locatiegebaseerde diensten een vast onderdeel van sociale media zullen worden, kan wel worden gesteld. Over een paar jaar weten we waarschijnlijk niet beter meer.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten