Facebook zet html5 in tegen Apple en Google

© PXimport

Facebook zet html5 in tegen Apple en Google

Geplaatst: 16 juni 2011 - 11:17

Aangepast: 16 november 2022 - 10:35

Redactie ID.nl

Facebook is bezig met een project waarmee zijn applicaties worden aangeboden via mobiele browsers. Het nieuwe platform leunt geheel op html5. Los uit de grip van Apple of Google.

Facebook wil zich met Project Spartan uit de controlerende klauwen van rivalen Apple en Google bevrijden, zo schrijft TechCrunch. Project Spartan is een Facebook-applicatieplatform voor mobiele apparaten die content levert via html5. Het meest pikante is dat Spartan gericht is op gebruikers van de mobiele versie van Safari, wat erop wijst dat Facebook zich vooral richt op iPhone-gebruikers.

Zodoende omzeilt Facebook de App Store, het standaarddistributieplatform van Apple, en brengt het een eigen mogelijkheid voor partners om zijn apps op de iPhone te krijgen. Spartan zal Credits ondersteunen voor de betaling, en de apps draaien in een eigen Facebook-wrapper waarin alle functies behouden blijven.

Apps in de browser

Op dit moment, zo schrijft TechCrunch, is Facebook nog bezig om een aantal populaire apps klaar te krijgen voor Spartan (zoals Zynga en Huffington Post). Deze komen beschikbaar met de launch van Spartan, ergens in de komende weken. Hoewel er een Android-versie in de koker zit, ligt de prioriteit voorlopig bij de iPhone, aldus ingewijden.

Kentering in app stores?

Als de geruchten rond Spartan kloppen, dan zou dat de grootste rimpel zijn in de vijver van het app-ecosysteem tot nu toe. Facebook heeft in totaal tussen de 600 en 700 miljoen gebruikers, en het netwerk zou zich met het nieuwe platform richten op 100 miljoen gebruikers met mobiele apparaten. Dat zijn allemaal gebruikers die niet langer afhankelijk zijn van de App Store om toegang te krijgen tot grote hoeveelheden applicaties.

De grootste rimpel, maar niet de eerste. Andere partijen zijn ook al druk bezig om hun applicaties op een alternatieve manier aan te bieden. Apple begint hoe dan ook de druk te voelen van uitgevers, en heeft daarom de voorwaarden voor bijvoorbeeld abonnementen versoepeld.

Vorige week kwam bijvoorbeeld uit dat de Financial Times een webapp gaat aanbieden bij zijn abonnementen, die niet afhankelijk is van de App Store of de nieuwe iOS-5-dienst Newsstand. Apple vraagt om 30 procent van de opbrengsten van apps, en voor veel uitgevers is dat te gortig.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten