Chinese nieuwkomers bedreiging voor Apple en Samsung

Door: rene-schoemaker | 10 juni 2014 13:28

Mac

Apple en Samsung hebben momenteel dan misschien de helft van de wereldwijde smartphonemarkt in handen, Chinese leveranciers Xiaomi en Coolpad denderen snel naar de top.

De Chinese smartphoneleveranciers Xiaomi en Coolpad pakken een steeds groter deel van de wereldwijde markt terwijl bekende merken als BlackBerry, HTC, Motorola en Nokia er eigenlijk nauwelijks meer toe doen. Volgens Digitimes Research kan alleen LG Electronics nog een partijtje meeblazen in de wereldwijde top. Lees ook: Hands-on review met de LG G3.

Chinezen zoeken het nu buiten China

Samsung en Apple hebben de helft van de wereldwijde smartphonemarkt in handen en LG volgt op afstand op de derde plaats. Maar daarna zijn Xiaomi en Coolpad de nieuwkomers in de wereldwijde top 5. Met hun thuisbasis China als flinke groeisteun in de rug zijn beide leveranciers nu ook de markt opgegaan in nabije landen in Zuidoost Azië.

Het aantal geproduceerde smartphones door BlackBerry blijft dalen. Sony weet wat te winnen door afzet in opkomende landen en volgens Digitimes Research zal de Japanse leverancier in het lopende kwartaal nog meer groeien. Ook Motorola kan nog verbeteren, ten koste van Nokia.

Wozniak lyrisch over Xiaomi

Al eerder dit jaar ging vooral Steve Wozniak, mede-oprichter van Apple, helemaal over de top in zijn liefde voor Xiaomi, toen hij gast was bij de nieuwsjaarsreceptie van het Chinese bedrijf. "Xiaomi heeft excellente producten die goed genoeg zijn om te knallen op de Amerikaanse markt. Het bedrijf heeft een goede, sterke visie.

Bron: Webwereld.nl

4 Reacties op: Chinese nieuwkomers bedreiging voor Apple en Samsung

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 11 juni 2014 12:06 Anoniem
    Of die nieuwkomers en bedreiging vormen voor Apple en Samung moet nog blijken, Met de komst van die nieuwkomers, ontstaat er voor de consument meer keuze mogelijkheid. Maar er is nog een andere factor, dat bepaald of die nieuwkomers wel of geen bedreiging gaan vormen, en dat is de prijs, Merk getrouwe consumenten krijg je pas over te streep, wanneer de prijs van een vergelijkbaar concurrerend merk product voordeliger is dan het huidige merk product dat men heeft, of nog wil aanschaffen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 12 juni 2014 09:00 Anoniem
    De prijzen van Xiaomi, Oppo en OnePlus liggen een héél eind lager dan die van Apple hoor.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 12 juni 2014 09:59 Anoniem
    Apple geniet nog steeds een bepaalde status. Als je een Apple product bezit, dan heb je nog net even iets meer 'flair' in je handen dan bij welk ander merk dan ook. Een echte concurrent van Apple zou exact dit zelfde beeld hebben, maar betere, of _lichtelijk_ goedkopere producten maken.
    Telefoons als de OPPO, OnePlus en Xiaomi liggen totaal niet in lijn met de markt die Apple wil bedienen.

    Dit betekent echter niet dat Apple altijd veilig zal blijven zolang geen concurrent met gelijke strategie opstaat. Natuurlijk kan marktaandeel gesnoept worden door concurrenten met andere strategieën, het zal alleen niet zo hard gaan.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 18 juni 2014 19:36 Anoniem
    Wij hebben inmiddels een aantal Chinese telefoons en een tablet. En ze bevallen uitstekend. Vele malen goedkoper dan de Nederlandse merken, prima toestellen met Playstore en Nl instellingen. We hebben ze besteld bij een bekende Chinese (Engelstalige) website.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.