Chinees succes: Apple na-apen in zwarte coltrui

© PXimport

Chinees succes: Apple na-apen in zwarte coltrui

Geplaatst: 6 juni 2013 - 04:54

Aangepast: 16 november 2022 - 09:21

Redactie ID.nl

Hij is stinkend rijk, eigenaar van het snel groeiende Chinese techbedrijf Xiaomi en hij las een boek over Steve Jobs toen hij op school zat. Ontmoet Lei Jun: hij presenteert nieuwe smartphones, die verdacht veel op iPhones lijken, in een zwarte coltrui tijdens snaarstrak geregisseerde podiumoptredens.

In China is het niet ongebruikelijk dat er een beetje gecopycat wordt; misschien is het land er wel groot mee geworden. Maar Lei Jun imiteert zelfs de kledij van wijlen Steve Jobs, en dat heeft hem en zijn bedrijf het predikaat "Apple of the East" opgeleverd. Zelf zien de Chinezen kopieergedrag als de grootste vorm van vleierij, maar het stopt dus niet bij smartphones.

Lei Jun is een uitstekende ondernemer, die van meerdere startups mijardenbedrijven heeft gemaakt. Hij is slim genoeg om met dezelfde partners als Apple te partneren (Broadcom, Foxconn) toen de eerste smartphone (binnen 2 dagen uitverkocht) van de band moest gaan rollen.

In dit prachtige verhaal op de website van The New York Times (via: CultOfMac) lees je veel meer over Lei Jun, zijn bedrijf en de verwachte toekomst van dit best vergaande kopieergedrag. Tegelijk zie je ook hoe het bedrijf zich op niet-Chinese wijze aan het profileren is met quotes als:

"We maken smartphones op dezelfde manier als pc's; een totaal nieuw idee. [...] We doen dingen die andere bedrijven nog nooit hebben gedaan."

Bij Apple en Samsung zullen dit soort quotes de wenkbrauwen doen fronsen. De vraag is hoe houdbaar de copycat business is, maar eigenlijk maakt dat voorlopig niet eens zoveel uit. Het bedrijf van Lei Jun is 4 miljard dollar waard, wordt gefinancierd door Qiming Venture Partners, de investeringstak van Digital Sky Technologies en Qualcomm, dat geleid wordt door Yuri Milner, die eerder in Facebook, Groupon en Zynga investeerde.

 

© PXimport

Bij Xiaomi zijn ze ervan overtuigd het gelijk aan de zijde te hebben, terwijl het bedrijf zal moeten opboksen tegen grote marketinggiganten als Lenovo, Huawei en HTC. En ja, in dat rijtje hoort ook Samsung. En Apple, dat binnenkort ook de markt van de budgetsmartphone zal betreden, zo is de verwachting.

Van in elkaar schroeven naar zelf doen

Misschien is Xiaomi wel een van de voorbeelden van de verandering in de Chinese markt die gaande is. De Chinezen kunnen veel meer dan goedkoop de smartphones van Apple in elkaar schroeven, en er heerst vertrouwen bij Xiaomi, heel veel vertrouwen.

Lei Jun: "We zijn niet zomaar een of ander goedkoop Chinees bedrijf dat goedkope smartphones maakt. Wij worden een Fortune 500 bedrijf."

Lees hier het hele verhaal op de website van The New York Times.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten