Apple zwicht voor Nederlandse Consumentenbond

© PXimport

Apple zwicht voor Nederlandse Consumentenbond

Geplaatst: 17 januari 2013 - 15:39

Aangepast: 16 november 2022 - 10:08

Redactie ID.nl

Na eerdere aanpassingen van zijn Nederlandse garantierecht, belooft Apple dit ook duidelijk te vermelden in de garantiebewijzen bij zijn Nederlandse producten. Op welke termijn is echter onbekend.

Apple stemt in met de kritiek op de communicatie van zijn garantievoorwaarden en belooft aanpassingen. Het bedrijf gaat het garantierecht van de Nederlandse consument aan die klant mededelen. Dit laat de Consumentenbond weten na vragen van Webwereld over de gebrekkige communicatie van Apple's wettelijk verplichte garantie in Nederland.

Volgens de Consumentenbond heeft Apple beloofd de informatie over garantie van Apple-producten te verbeteren. Dat geldt voor zowel het AppleCare Protection Plan, als de informatie die op papier wordt meegeleverd met Apple-producten. In de garantiebepalingen bij zijn nieuwste producten staat momenteel alleen een url naar Apple's Amerikaanse website.

8 maanden later...

De producten die Apple in Nederland verkoopt vallen sinds mei 2012 onder het Nederlandse garantierecht. Daar was lange tijd gesteggel over met de Consumentbond, aangezien Apple voor die tijd slechts zijn eigen garantie - die korter duurt - communiceerde naar zijn klanten.

Na deze aanpassing zou de volgende stap de juiste communicatie zijn richting de Nederlands consument. Daar is acht maanden later echter nog niets aan veranderd. Juristen van de Consumentbond hebben Apple inmiddels gevraagd haast te maken met deze aanpassingen.

“We begrijpen dat het even duurt om de papieren voorwaarden aan te passen. In de tussentijd moeten consumenten goed beseffen dat Apple niet het gehele verhaal over garantie vertelt", meldt voorzitter Bart Combée van de Consumentenbond.

Apple wil niet praten

De Consumentenbond wil in gesprek met Apple over de nieuwe garantievoorwaarden, maar krijgt nul op het rekest. Combée : “Op zichzelf is het positief dat Apple de noodzaak inziet de voorwaarden aan te passen, maar omdat ze dat geheel eenzijdig doen, is het nog maar de vraag of de nieuwe voorwaarden de verhouding tussen de garantie van Apple en de Nederlandse wet correct weergeven."

Het is niet alleen onduidelijk wat en hoe Apple gaat aanpassen. Ook blijft onduidelijk wanneer deze aanpassingen precies worden gemaakt. Webwereld heeft hierover vragen gesteld aan Apple, maar niet direct een antwoord gekregen van het bedrijf.

Eigen aanpak

Eind vorig jaar heeft Apple op last van de Britse rechter een excuus aan concurrent Samsung moeten publiceren. Die aanpassing heeft het Amerikaanse bedrijf op geheel eigen wijze gedaan, waarvoor het opnieuw door de rechter op de vingers is getikt. Verder is Apple begin deze week door de Belgische consumentenbond voor de rechter gesleept, "wegens het niet respecteren van de wet op de garantie".

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten