Apple zet iPhone op massamarkt tegen Android

© CIDimport

Apple zet iPhone op massamarkt tegen Android

Geplaatst: 5 oktober 2011 - 08:31

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Redactie ID.nl

Apple negeert early adopters met de iPhone 4S, maar mikt met CDMA en scherpe prijzen voor de iPhone 4 en 3GS op de gigantische onderkant van de smartphonemarkt, waar Android heerst.

Early adopters waren teleurgesteld, beurshandelaren moesten even slikken: geen iPhone 5 met een 'radicaal, revolutionair' nieuw ontwerp. Sterker nog, Apple's presentatie van dinsdag kan worden gezien als een reactie op de snelle opkomst van Android, stelt marktvorser Telecompaper in een analyse.

Android dekt markt af

Terwijl de iPhone tot nog toe de high end kant van de smartphonemarkt beheerste, pakte Android het afgelopen jaar snel marktaandeel in alle segmenten. En in de lagere segmenten zitten de enorme volumes. Vooral in Azië is deze markt enorm en groeit bovendien razendsnel.

Apple duikt nu expliciet naar deze onderkant van de smartphonemarkt wereldwijd, constateert Maarten van Vliet onderzoeker bij Telecompaper. “Een gezonde en verstandige strategie, maar duidelijk een reactie op Android", vertelt Van Vliet aan Webwereld.

Bodemprijzen, CDMA-ondersteuning

Het ontbreken van de iPhone 5 is slechts één indicator van Apple's nieuwe strategie. Een andere belangrijke factor is de scherpe prijsstelling van de iPhone 4S, die in de VS op de markt komt vanaf 199 dollar, in combinatie met een tweejarig contract bij een provider. Nederlanders mogen gewend zijn aan nog forsere subsidies, voor de Amerikaanse markt is de nieuwe iPhone goedkoop.

Daarnaast is het feit cruciaal dat het een universeel toestel is dat ook CDMA-netwerken ondersteunt. In Azië, vooral China, zitten er honderden miljoenen klanten vast aan dit type netwerk. Apple gooit nu die markt wagenwijd open, voorspelt Van Vliet. Daar komt bij dat Apple de eerdere modellen iPhone 4 en 3GS blijft produceren en tegen bodemprijzen op de markt gooit. Die toestellen krijgen wel gewoon iOS5.

Ontwerpen Apple 'gekloond'

Van Vliet vindt de strategie van Apple verstandig omdat de smartphonemarkt snel volwassen wordt en Apple voor verdere groei ook de goedkopere segmenten moet bedienen. Het probleem dat Apple heeft: het ontwerp van zijn producten wordt steeds minder een echt onderscheidende factor.

“In het pre-iPhone tijdperk experimenteerden mobielmakers er lustig op los met exotische modellen en form factors. Maar sinds de succesvolle iPhone heerst het platte, rechthoekige model met groot aanraakscherm. Hardware en ontwerp worden steeds minder onderscheidende factoren."

Maar omdat Apple hier duidelijk de toon heeft gezet, tracht het waar mogelijk vermeende ontwerpklonen aan te pakken. Vandaar ook de reeks aan rechtzaken wereldwijd waar Apple naast patenten ook ontwerprechten aanroept op smartphones en tablets met touchscreens, feitelijk de form factor van de iPhone en iPad.

iPhone verkoopt zichzelf

Overigens is het iOS-besturingssysteem en de aantrekkingskracht van de App Store nog wel degelijk een belangrijk 'selling point' van de iPhone. Daarnaast heeft Apple een dusdanig positief imago, dat zijn producten zichzelf feitelijk verkopen, constateert Van Vliet. “Apple doet nauwelijks aan marketing, en dat is ook niet nodig."

De talloze rechtszaken die het bedrijf is begonnen tegen concurrenten zullen het sterke imago van Apple geenszins aantasten, aldus Van Vliet stellig. “Denk je dat de gemiddelde consument zich druk maakt om een rechtszaak van Apple tegen Samsung?"

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten