Apple-topdesigner: het gaat Apple niet om het geld

© CIDimport

Apple-topdesigner: het gaat Apple niet om het geld

Geplaatst: 31 juli 2012 - 10:31

Aangepast: 16 november 2022 - 10:13

Jasper Bakker

Apple's beroemde hoofddesigner Jonathan Ive legt uit dat het succesvolle bedrijf het niet om het geld doet. “Ons doel is niet om geld te verdienen."

De ontwerper van iconische Apple-producten als de iMac, iPod en iPhone doet een boekje open over de werking van Apple. Ive deed dit in een toespraak op de Creative Summit van de Britse ambassade. Hij legt uit dat geld verdienen niet het doel is van Apple, maar het maken van goede producten.

Bijna-dood ervaring Apple

“Het klinkt nogal frivool, maar het is de waarheid. Ons doel en wat ons opwindt, is om fantastische producten te maken. Als we [daarin] succesvol zijn, dan zullen mensen het waarderen en als we operationeel competent zijn, verdienen we geld", schrijft de Britse editie van techmagazine Wired op uit zijn mond.

“We zijn heel tevreden met onze omzetten", geeft de Britse ontwerper van 's werelds meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf wel toe. Ive vertelt hoe Apple's bijna-ondergang in de jaren negentig enorm heeft bijgedragen aan het huidige succes. “Je leert veel over vitale bedrijven via niet-vitale bedrijven."

Jobs' visie

Toen Apple-grondlegger Steve Jobs in 1997 weer aan boord kwam, was zijn focus niet gericht op het verdienen van geld, vertelt Ive die al sinds 1992 bij Apple werkt. “Zijn observatie was dat de producten niet goed genoeg waren. Zijn voornemen was om betere producten te maken." Eerdere pogingen om Apple van de ondergang te redden, waren - traditioneel - gericht op kostenbesparingen en op omzetverhoging.

Ive stelt in zijn toespraak dat design niet slechts belangrijk is, maar een absolute vereiste. Hij merkt daarbij op dat écht goed design, en innovatie, zeer moeilijk is. Apple weet het klaar te spelen om zowel een 'ambachtsman' te zijn als een massaproducent, dankzij discipline en focus.

'Marktonderzoek is zinloos'

“We zeggen 'nee' tegen heel veel dingen die we willen doen en die ons intrigeren." Dat bewuste afwijzen stelt het bedrijf in staat om een te behapstukken hoeveelheid producten te doen. En daardoor kan Apple “een enorme hoeveelheid zorg aan elk daarvan besteden". Eerder dit jaar heeft de geridderde Brit al uitleg gegeven over de designaanpak van Apple.

Zijn toespraak op de Britse ambassade sloot Ive af met het Apple-mantra dat het bedrijf geen marktonderzoek doet. “Dat garandeert middelmatigheid" en zal volgens de topdesigner alleen meer duidelijkheid verschaffen of je iemands smaak gaat beledigen. Het is de verantwoordelijkheid van de designer om potentiële kansen te begrijpen, aldus Ive. Die designer moet dan bekend zijn met technologieën om de schepping van producten mogelijk te maken die passen bij die kansen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten