Apple's advertentieplatform iAd kwakkelt

© CIDimport

Apple's advertentieplatform iAd kwakkelt

Geplaatst: 14 december 2011 - 08:35

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Redactie ID.nl

Apple's mobiele advertentieplaform iAd presteert lang niet zo goed als de iPhone-maker had gedacht. Daarom wordt het minimumbudget verlaagd van een half miljoen dollar naar minimaal 4 ton.

Apple voert een aantal aanpassingen door in iAd om beter te concurreren. Maar de vraag is of Apple daarmee niet te laat is. De dienst slaat nog niet zo aan als Apple zou willen, en daarom worden de prijzen verlaagd. Het marktaandeel van iAD op de mobiele advertentiemarkt is afgelopen jaar gedaald van 19 naar 15 procent.

Prijs verlaagd

Voorheen moest er een minimum van een één miljoen dollar besteed worden om een campagne te draaien, die minimumprijs werd daarna gehalveerd naar 500.000 dollar en nu verder verlaagd naar 400.000 dollar. Ook worden adverteerders geholpen bij het goed verspreiden van hun advertentiebudgetten.

Volgens Michael Chang, general manager van mobiel advertentienetwerk Greystripe, gaat die prijsverlaging weinig effect hebben. Volgens hem valt het overgrote deel van de mobiele campagnes in de VS in een prijsklasse tussen de 50.000 en 200.000 dollar. Apple prijst zichzelf dus nog steeds uit de markt.

Inzetten op meer platforms

Ook ziet hij problemen met het platform afhankelijk adverteren. Wie gebruik maakt van iAd adverteert alleen op iOS. Volgens Chang worden adverteerders niet graag gedwongen verschillende programma's te draaien voor dezelfde marketingcampagne. "In de loop van de tijd zal iAd onder druk worden gezet door geïntergreerde mobiele spelers zoals Google en ons moederbedrijf ValueClick", zegt Chang tegen Webwereld's zustersite PC World. Het gaat wat hem betreft om het bieden van bereik op verschillende platforms.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten