Apple misleidt klanten met garantie op producten

© CIDimport

Apple misleidt klanten met garantie op producten

Geplaatst: 27 december 2011 - 12:58

Aangepast: 16 november 2022 - 10:24

Redactie ID.nl

Apple heeft een boete gekregen van 900.000 euro vanwege misleiding van klanten over garantie op producten. Apple houdt zich daarmee niet aan de Europese regelgeving.

De boete is opgelegd door de Autoria Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), de Italiaanse concurrentiewaakhond. Die heeft sinds mei een onderzoek lopen naar Apple vanwege het bieden van slechts een jaar garantie op producten, zoals de iPhone en de iPad. Dat is strijdig met Europese regelgeving die leveranciers verplicht tot een gratis garantie van twee jaar. Apple biedt een extra garantie wel aan tegen betaling, onder de naam AppleCare.

Ook in Nederland

De Italianen vonden tevens dat Apple “onduidelijke informatie geeft over de kosten van extra hulp aan klanten", aldus de verklaring van de AGCM. Het totaal aan overtredingen was goed voor een boete van 900.000 euro.

De Europese regelgeving geldt natuurlijk ook in Nederland. In 2009 beklaagde de Consumentenbond zich al over de dienstverlening van de Apple Resellers in Nederland. De bond vond dat die officiële doorverkopers van Apple's producten zich niet aan de wet hielden wat betreft garantie. De Apple Resellers wezen toen al op de garantievoorwaarden van Apple zelf, maar de Consumentenbond vond dat het de verantwoordelijkheid van de verkopers is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten