Apple legt het gebruik van UDID's door apps aan banden

© PXimport

Apple legt het gebruik van UDID's door apps aan banden

Geplaatst: 25 maart 2012 - 11:13

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Wouter Hoeffnagel

Apple is begonnen met het weigeren van apps die toegang hebben tot de unique device identifier (UDID) van een iOS-apparaten. Het bedrijf neemt de maatregel kort nadat het onder vuur is komen te liggen vanwege zijn privacybeleid.

De maatregel komt niet geheel onverwacht. Apple liet ontwikkelaars zes maanden geleden weten de UDID van iOS-apparaten beter te gaan beschermen en ontwikkelaars daarom niet langer toegang te zullen geven tot UDID's. Ontwikkelaars zijn echter veel tijd kwijt aan het aanpassen van hun apps. Tot nu toe leek Apple dan ook nog geen haast te maken met de maatregel.

Waarschuwing

Kim-Mai Cutler van TechCrunch schrijft echter dat zij van meerdere grote ontwikkelaars van sociale apps te horen heeft gekregen dat Apple hen heeft gewaarschuwd op korte termijn te stoppen met het gebruik van UDID's. Daarnaast zou Apple begonnen zijn met het daadwerkelijk weigeren van de eerste apps die de unieke nummers gebruiken.

Het lijkt erop dat Apple door de privacy-gerelateerde kritiek die het bedrijf de laatste tijd te verduren krijgt heeft besloten extra haast te zetten achter de maatregel. Zo heeft de Energy and Commerce-commissie van het Amerikaanse congres Apple verzocht woordvoerders aan te stellen om privacy-gerelateerde vragen te beantwoorden. Dit nadat bleek dat een flink aantal social media-apps adresboeken van iOS-gebruikers ongevraagd kopieerden naar servers van ontwikkelaars.

Advertentiebureau's

Door het gebruik van UDID's aan banden te liggen wil Apple de privacy van gebruikers beter beschermen. UDID's worden onder andere door advertentiebureau's gebruikt om bijvoorbeeld surfgedrag te koppelen aan een apparaat. Aan UDID's zijn geen persoongegevens gekoppeld.

Ontwikkelaars gebruiken UDID's onder andere voor het bijhouden van topscores. Door de maatregel van Apple zullen ontwikkelaars die dit willen blijven doen naar een alternatieve identificatiemethode moeten zoeken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000