Apple haalt Microsoft zakelijk nooit in

© CIDimport

Apple haalt Microsoft zakelijk nooit in

Geplaatst: 27 februari 2012 - 21:35

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Redactie ID.nl

Apple doet het de laatste tijd erg goed en niet alleen in de consumentenmarkt. De iPhone en iPad blijven goed scoren, terwijl ook steeds meer bedrijven Mac's binnenhalen. Sommigen zien dit als teken dat Microsoft het ook op zakelijk gebied moeilijk gaat krijgen. Dat kan zo zijn, maar Apple zal Microsoft nooit passeren.

Begin januari deed Forrester Research een opzienbarende voorspelling: In 2012 zullen bedrijven 58 procent meer aan Apple besteden dan in 2011 - een geschatte 9,7 miljard euro. En in 2013 wordt dat geschatte bedrag 21 miljard euro, verwacht het onderzoeksbureau.

Forrester-analist Andrew Bartels beschrijft het als: "De grootste aardverschuiving in de wereld van de computerapparatuur is niet de cloud, maar Apple. Die grote groei in de zakelijke markt is de grote verrassing van 2011 en zal in 2012 nog belangrijker worden."

Bartels somt diverse factoren op die de groei verklaren. Hoog op de lijst staan de wat hij 'clandestiene' aankopen van Apple-producten noemt, waaronder iPads en MacBook Airs voor belangrijke werknemers, die de apparaten in feite via de achterdeur het kantoor hebben binnengebracht. Bartels zegt dat het zal helpen dat CEO Tim Cook meer zakelijk gericht zal opereren dan zijn voorganger Steve Jobs. Bartels merkt op dat Apple nu een corporate sales team geformeerd heeft en dat het volumekorting aanbiedt op de iPad.

'Microsoft kan inpakken'

Collega-analist Frank Gillett steunt de bevindingen van Bartels. Volgens Gillett is het voor Microsoft "over en sluiten" in de zakelijke markt. "We kennen door de komst van mobiele apparatuur nu een heterogene omgeving. Weinig apparaten draaien in die situatie nog Windows. We zien een geweldige toename in zakelijk gebruik van technologie thuis of buiten het zicht van IT."

Forrester claimt dat meer dan 20 procent van alle zakelijke gebruikers een Apple-apparaat voor werk heeft; vaak is dat een device die ze zelf hebben aangeschaft. Ondanks dat gegeven, zal Apple nooit in de buurt komen van een bedreigende positie voor Microsoft.

Allereerst is clandestien geen businessplan. Het kopen van losse apparatuur zal nooit kunnen wedijveren met de massale, enterprise-brede aankopen die het centrale IT-orgaan doet. Daarnaast kan Apple niet rekenen op medewerkers die van hun eigen centen de hardware kopen. Nogmaals, deze factoren kunnen nooit opgenomen worden in een businessplan.

Een groter probleem zijn de kosten. Bedrijven zijn te veel gericht op kostenbesparingen en zullen nooit de meerprijs voor het merk en het design van Apple willen betalen (de beruchte 'Apple-taks'). En de tijd werkt in het voordeel van Microsoft. Wanneer je vandaag de dag een lichte, ultradunne laptop wilt kopen, kom je uit bij de beste: de MacBook Air - maar niet als je werkgever daar moet betalen. Lichtgewicht Windows-machines winnen snel terrein en zullen aanmerkelijk goedkoper aangeboden worden dan de Apple-laptops. Ook wat betreft tablets is er nu nog weinig Windows-gebaseerde keuze, dus kom je al snel uit bij de iPad. Maar tablets met Windows 8 zijn onderweg, dus waarom zou een bedrijf dan met iPads willen werken?

'Apple kent geen uitgebreide ondersteunende toolset'

Ik wil daarnaast aangeven dat Apple niet over de deploymenttools beschikt waar Microsoft al jaren in investeert en dat het op dit moment geen aanstalten maakt deze alsnog te ontwikkelen.

Daarnaast werkt cloud in het voordeel van Microsoft. Wanneer de meeste zakelijke software cloudgebaseerd gaat worden aangeboden, worden de apparaten die toegang bieden tot deze diensten minder belangrijk. Waarom zou je dan extra geld uitgeven aan Apple-machines die in feite niets meer zijn dan een platform waarmee een browser toegang tot de zakelijke cloud kan maken?

Dus ja, Apple zal zeker komende twee jaar nog terrein winnen op zakelijk vlak. En er zal wat ruimte zijn voor implementaties met Apple hardware. Maar Microsoft blijft de markt domineren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten