Apple en Samsung domineren smartphonemarkt

© PXimport

Apple en Samsung domineren smartphonemarkt

Geplaatst: 1 mei 2012 - 11:09

Aangepast: 16 november 2022 - 10:18

Elmar Rekers

Samsung en Apple hebben gezamenlijk ruim de helft van de wereldwijde smartphonemarkt in handen. Zo blijkt uit cijfers van IDC. Fabrikanten als RIM, HTC en Nokia zien hun positie verder afbrokkelen.

Onderzoeksbureau IDC publiceerde dinsdag hun bevindingen over het eerste kwartaal van 2012. Hieruit wordt onder meer duidelijk dat de smartphoneverkoop van Samsung met 267 procent is toegenomen (42,2 miljoen) en dat Apple er bijna 89 procent op vooruit is gegaan (35,1 miljoen). Respectievelijk bezitten de fabrikanten een marktaandeel van 29,1 en 24,2 procent.

Galaxy Note

Vorige week werd uit de kwartaalcijfers van Samsung duidelijk dat ze de grootste speler op de markt voor mobiele telefonie waren, waarmee Nokia van de troon werd gestoten. Nu stelt IDC vast dat het Zuid-Koreaanse concern ook op de markt voor smartphones de onbetwiste leider is. Vooral de Galaxy S II en de Galaxy Note zouden Samsung aan die positie hebben geholpen.

"De race tussen Apple en Samsung bleef spannend gedurende het hele kwartaal", verklaart onderzoeker Ramon Llamas van IDC. "Nu andere bedrijven bezig zijn met strategische hervormingen, zal de strijd tussen Apple en Samsung nog nauwlettender gevolgd worden wanneer de langverwachte nieuwe toestellen worden gelanceerd."

Verliezer Nokia

Waar Apple en Samsung de grote winnaars zijn op de markt voor slimme mobieltjes, zetten spelers als Nokia, RIM en HTC de lijn naar beneden door. Grootste verliezer is Nokia. De Finse telefoonmaker verkocht in het eerste kwartaal maar liefst 50,8 procent minder smartphones dan in dezelfde periode een jaar eerder.

BlackBerry-maker RIM zag de verkopen met 29,7 procent teruglopen en HTC deed het 23,3 procent minder goed. De groep 'overige fabrikanten', waartoe onder meer LG, ZTE en Sony behoren, zijn goed voor een marktaandeel van 27 procent.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten