Apple beschuldigt Chinese fruitleverancier van inbreuk op merkenrecht

© PXimport

Apple beschuldigt Chinese fruitleverancier van inbreuk op merkenrecht

Geplaatst: 7 september 2011 - 16:10

Aangepast: 16 november 2022 - 10:25

Wouter Hoeffnagel

Fanggou Food Co. uit Sichuan, China heeft een brief ontvangen van het Zhucheng advocatenbureau. Het bureau vertegenwoordigt Apple en stelt in de brief dat Fanggou Food Co. inbreuk maakt op het merkenrecht van Apple. Het logo van het bedrijf zou te veel lijken op het Apple-logo.

Dit schrijft Go Chengdoo. Het Chinese bedrijf heeft een logo in een vorm die op het Apple-logo zou lijken. Het logo bestaat uit een ronde bol met een steeltje en een blaadje. Uit de bol mist net als bij het Apple-logo een stuk. In de bol staan twee Chinese tekens. Zhao Yi, CEO van Fanggou Food Co., zegt zich van geen kwaad bewust te zijn en tijdens de oprichting van zijn bedrijf niet van het bestaan van Apple af te hebben geweten.

In de brief wijst Apple Fanggou Food Co. op twee punten. Niet alleen zou het bedrijf het logo van Apple kopiëren, ook neemt Apple het Zhao Yi kwalijk dat hij zijn bedrijf heeft geregistreerd in zestien verschillende productcategorieën, waaronder 'notebook computers' en 'electronic-game software'.

De CEO zegt zijn bedrijf doelbewust in een zoveel mogelijk productcategorieën te hebben geregistreerd. Dit voor het geval hij ooit iemand tegen zou komen die geïnteresseerd zou zijn om bijvoorbeeld Fanggou-computers te produceren.

© PXimport

Het logo van Fanggou Food Co. en Apple naast elkaar (Bron: Apple Insider)

Li Gousheng, advocaat bij Zhucheng, zegt dan Fanggou Food Co. het probleem de wereld uit kan helpen door alle 'conflicterende elementen' te verwijderen. Hierbij doelt de advocaat onder andere op het 'Apple-blaadje' in het logo en de registraties onder de categorieën 'notebook computers' en 'electronic-game software'.

Zhao Yi stelt echter dat het blaadje een essentieel onderdeel is van zijn logo, aangezien hij fruit verkoopt. Het logo lijkt volgens hem zonder blaadje op een bom en vertegenwoordigt daarmee niet langer zijn bedrijf. De CEO stelt daarnaast dat het logo in de jaren '80 in ontworpen door een designbureau en in 1997 op zijn naam is overgeschreven.

Bron: Apple Insider

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten