Amazon spurt naar tweede plek in tabletmarkt

© CIDimport

Amazon spurt naar tweede plek in tabletmarkt

Geplaatst: 17 februari 2012 - 08:40

Aangepast: 13 december 2022 - 17:27

Redactie ID.nl

Amazon plukt direct de vruchten van zijn eerste tablet. Met de Kindle Fire bezet het bedrijf de tweede plek in de tabletmarkt achter de iPad, waarmee Samsung wordt verslagen.

Samsung verslagen

Samsungs marktaandeel daalde van 11 procent in het derde kwartaal naar 8 procent in het vierde. Terwijl de verkoop toch steeg, van 1,8 miljoen naar 2,1 miljoen stuks. Toch is iSuppli nog niet helemaal overtuigd van het succes van Amazon.

Het is een respectabele start. "Maar de levensvatbaarheid op de lange termijn zal afhangen van het succes van de zakelijke gok die Amazon neemt", zegt Rhoda Alexander, senior manager tablet- en monitoronderzoek voor iSuppli. "Het hangt er vanaf of de tabletverkoop een substantieel deel van nieuwe online verkoop kan bewerkstelligen via Amazon.com, om winstgevend te worden."

Amazon spurt naar tweede plek in tabletmarkt-15082296

© CIDimport

De Kindle Fire. Foto: Amazon.

Ook Apple levert in

Amazon verkoopt de Fire onder de kostprijs. Het idee hierachter is dat als mensen eenmaal de tablet hebben gekocht, vervolgens de volledig geïntegreerde Amazon winkel gebruiken om verschillende soorten media, zoals films, series en boeken aan te schaffen. De winst die daaruit gehaald wordt moet het kleine verlies dat Amazon op de tablet neemt goedmaken.

Apple blijft de markt nog steeds domineren met de iPad. Wel daalde het marktaandeel van 64 procent in het derde kwartaal naar 57 procent in het vierde. Wel steeg het aantal verkopen flink: van 11,1 miljoen in het derde naar 15,4 miljoen in het vierde. Apple had last van de opkomst van de Fire, maar ook van concurrentie uit eigen stal. "De iPhone 4S was de sterkste concurrent voor de iPad in de laatste drie maanden van 2011."

De introductie van de 4S zetten druk op de budgetten van Apple-kopers. Er moest gekozen worden tussen een iPad of een iPhone. Dit leidde tot een grotere tempering van de groei van iPad-verkopen dan de concurrentie van de Kindle Fire en andere tablets, concludeert Alexander van iSuppli.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten