Aan de slag met Wunderlist op de iPad

© PXimport

Aan de slag met Wunderlist op de iPad

Geplaatst: 12 november 2014 - 06:00

Aangepast: 16 november 2022 - 09:54

Evi Maquoi

Takenlijstjes. De een is er dol op, de ander moet er simpelweg niets van weten. Eén ding is duidelijk: met Wunderlist heb jij de touwtjes in handen. De grootste troef van deze takenmanager? De app synchroniseert volledig automatisch en werkt naadloos op verschillende platformen.

Wunderlist is het geesteskind van het Duitse 6Wunderkinder. Christian Reber ontwikkelde de app op 24-jarige leeftijd in januari 2011. Slechts tien weken na de lancering was de app meer dan één miljoen keer gedownload en kroonde Apple Wunderlist tot iPhone-app van de week. Vandaag de dag heeft Wunderlist miljoenen gebruikers uit alle uithoeken van de wereld. Op de Wunderlist-website kun je een live teller zien die het totaal aantal taken registreert die met Wunderlist aangemaakt werden. Tijdens het schrijven van dit artikel stond de teller op 332.731.780 taken. Ondertussen zijn daar ongetwijfeld weer miljoenen bijgekomen. Lees ook: 10 iPad-problemen die je zelf kunt oplossen.

Alles-in-één

Het aantal apps om takenlijstje mee te managen, is al lang niet meer te tellen. Waarom we voor Wunderlist kiezen? Omdat deze app niet enkel geschikt is voor privézaken, maar ook ingezet kan worden voor werkgerelateerde takenlijstjes. Bovendien is Wunderlist op nagenoeg alle platformen aanwezig. Een takenlijst die je aangemaakt hebt op je iPad, kun je perfect beheren op je iPhone of Mac. En zelfs op een Android-apparaat of Windows-computer. Ook handig is dat je takenlijsten kunt delen. Wij tonen je op de volgende pagina's de belangrijkste functies van de gratis versie. Er is ook een betaald Pro-account met nog meer functionaliteiten, maar daar gaan we nu niet dieper op in.

 

© PXimport

Het grootste voordeel van Wunderlist is dat de toepassing op nagenoeg alle platformen werkt.

Installeren

Wil je de app proberen? Open dan de App Store en voer in het zoekveld rechts boven Wunderlist in om de app te zoeken. Tik vervolgens op Gratis en Installeer om aan te geven dat je de app op je iPad wilt installeren. Bevestig de actie door het wachtwoord in te voeren dat aan je Apple ID-gekoppeld is en kies daarna voor OK. Zodra de app op je iPad staat, tik je op Open.

 

© PXimport

In enkele seconden staat de app op je iPad.

Registreren

Om Wunderlist te kunnen gebruiken, heb je een account nodig. Je kunt dit gratis aanmaken op de computer of op je iPad. Wij kiezen ervoor om alles op de iPad te doen. Tik op de blauwe Aanmelden-knop en geef je naam, e-mailadres en een nieuw wachtwoord in om je te registreren. Heb je al een Facebook-account? Dan kun je ook kiezen voor Aanmelden met Facebook en daarna nog een wachtwoord kiezen. Om verder te gaan, tik je op Laten we beginnen.

 

© PXimport

Maak een nieuw account aan of log in met Facebook.

Lijstjes maken

Wunderlist doet een beetje denken aan een e-mailclient. Alles start namelijk met een Postvak in. Eén lange lijst heeft wellicht weinig zin. Om het overzicht te bewaren, kun je je taken maar beter opsplitsen. Standaard maakt Wunderlist al vijf lijstjes voor je aan: Privé, Werk, Winkelen, Te kijken films en Verlanglijst. Je vindt deze standaardlijstjes in de linkerkolom. Om extra lijstjes aan te maken, tik je simpelweg op +Nieuwe lijst toevoegen. Wil je de standaardlijstjes verwijderen? Gebruik dan helemaal links onderaan de Wijzig-knop en tik daarna op het rode cirkeltje naast één of meerdere lijstjes. Bevestig je keuze met Verwijderen en tik daarna op Klaar.

 

© PXimport

Standaardlijstjes verwijderen? Zo gepiept.

Taken toevoegen

Om een taak aan een bepaald lijstje toe te voegen, kies je eerst een lijst en daarna tik je op Een taak toevoegen. Typ een korte beschrijving van de taak en voltooi de actie met de Enter- of Klaar-knop. Heb je je in de lijst vergist? Door je vinger lang op een bepaalde taak te houden, kun je de deze kopiëren of verwijderen. Op vergelijkbare manier kun je ook aan je andere lijstjes taken toevoegen. Zodra je meerdere taken invoert, zul je merken dat deze chronologisch onder elkaar verschijnen. Belangrijke taken kun je helemaal bovenaan plaatsen door rechts op het sterretje te tikken.

Taken met een sterretje verschijnen daarnaast ook nog in de postbus Belangrijk. Op die manier krijg je in één oogopslag de belangrijkste taken uit verschillende lijstjes te zien. Heb je een taak voltooid? Met één tik in het vierkantje naast de taakomschrijving vink je een taak af. Handig is ook dat het aantal voltooide taken zichtbaar blijft. Het cijfer naast elke lijstnaam toont het aantal openstaande taken.

 

© PXimport

Met het sterretje haal je belangrijke taken naar boven.

Extra notities toevoegen

Voor de meeste gewone taken heb je voldoende aan een korte omschrijving. 'Garage bellen' heeft bijvoorbeeld niet veel extra uitleg nodig. Tenzij je natuurlijk ook het telefoonnummer van de garage in Wunderlist wilt bewaren. Tik één keer op een bepaalde taak om extra details te kunnen invoeren. Bij Notities zou je heel eenvoudig het telefoonnummer kunnen plakken. Je kunt eventueel ook een foto toevoegen. Hiervoor tik je op Bestand toevoegen. Vervolgens kies je een bestaande foto of open je de camerafunctie om een nieuw beeld te maken.

 

© PXimport

Extra informatie toevoegen kan via Notities.

Deadlines en reminders

Een andere sterke troef van Wunderlist is dat je bij elke taak een vervaldatum of herinnering kunt instellen. Tik op een aangemaakte taak om het venster met details op te roepen. Kies daarna voor Geef vervaldatum in en scrol onderaan in beeld naar de gewenste datum. Bevestig je keuze met Klaar. Wunderlist toont de datum nu in het klein onder je taak zodat deze altijd zichtbaar is. Via de Nooit Herhalen-knop kun je kiezen om een taak om de zoveel dagen, weken, maanden of jaren terug te laten keren. Op vergelijkbare manier kun je ook een herinnering instellen. Hiervoor tik je op een taak en kies je daarna Herinner mij.

Onderaan kies je een bepaalde dag en bepaald tijdstip. Bevestig je keuze opnieuw met Klaar. Wunderlist zal je op het ingestelde tijdstip een push-bericht sturen. Zorg er wel voor dat je de app toestemming geeft om dit te mogen doen. Om dit te controleren, tik je in de linkerkolom onderaan op het Tandwiel-icoontje. Kies vervolgens voor Berichten en zorg dat Push ingeschakeld is. Standaard krijg je voor taken met een herinnering ook een e-mail. Wil je dat liever niet? Dan kun je dat hier uitschakelen.

 

© PXimport

Zorg dat Push zeker ingeschakeld staat.

Subtaken

Indelen, daar draait het bij Wunderlist in principe allemaal om. Je kunt niet enkel verschillende lijstjes aanmaken, je kunt een bepaalde taak ook onderverdelen in subtaken. Stel, je wilt een kleine verbouwing laten uitvoeren. Je kunt dan een lijst met de naam 'Renovatie' maken en vervolgens allerlei taken toevoegen. De taak 'Prijzen aanvragen' kun je dan nog eens opsplitsen in verschillende subtaken. Hier zou je bijvoorbeeld de namen van meerdere renovatiespecialisten kunnen noteren met de taak om ze te bellen en een afspraak te maken.

 

© PXimport

Met subtaken kun je kleine nuances maken.

Delen

Nog een andere handigheid van Wunderlist is dat je alle lijstjes kunt delen met anderen. Dat kan op twee manieren: je kunt het lijstje delen met andere Wunderlist-gebruikers of je kunt de takenlijst gewoon via e-mail sturen. Weet je zeker dat die ene vriend of collega Wunderlist gebruikt (of bereid is om een account aan te maken), dan tik je onderaan op het Contact-icoontje (de knop met het plusje en het mannetje). Je kunt in je contacten grasduinen naar de gebruiker of zijn/haar e-mailadres invoeren. Daarnaast is het ook mogelijk om de lijst integraal naar iemand te sturen via e-mail. Hiervoor tik je midden onderaan op het Envelop-icoontje. Nadat je het e-mailadres van de ontvanger ingevoerd hebt, kun je de lijst rechtstreeks vanuit Wunderlist mailen met de Stuur-knop. De ontvanger krijgt een duidelijk overzicht van de lijst met alle voltooide, niet-voltooide en subtaken.

 

© PXimport

Een lijstje per e-mail sturen kan ook.

Instellingen

Elke goede app kun je eenvoudig naar je hand zetten. Bij Wunderlist is dat niet anders. Tik in de linkerkolom op het Tandwiel-icoontje om de instellingen te openen. Via Algemeen / Achtergrond kun je heel eenvoudig een ander achtergrondplaatje instellen. Met een gratis account krijg je een vijftiental achtergronden ter beschikking. Experimenteer gerust, je krijgt telkens een mooie voorvertoning. Verder kun je via Instellingen / Nieuwe taken toevoegen ook nog instellen of deze onderaan of bovenaan toegevoegd moeten worden. Via Instellingen / App Badge kun je nog aangeven waarvoor het cijfertje bovenop het Wunderlist-icoon staat. Je hebt onder andere de keuze uit Meldingen, Unread Conversations en Vervallen/achterstallige taken. Om het instellingenvenster te verlaten, tik je rechts bovenaan op Klaar.

 

© PXimport

Via Instellingen kun je de achtergrond wijzigen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten