5 tekenen dat Apple niet zonder Steve Jobs kan

© CIDimport

5 tekenen dat Apple niet zonder Steve Jobs kan

Geplaatst: 27 oktober 2012 - 04:28

Aangepast: 13 december 2022 - 20:44

Jasper Bakker

Apple is niet onlosmakelijk verbonden met grondlegger Steve Jobs, die ruim een jaar geleden heen is gegaan. Toch mist het bedrijf zijn invloed. 5 tekenen dat Jobs' touch er niet meer is.

“One more thing", luiden de beroemde woorden van wijlen Apple-ceo Steve Jobs. De mede-oprichter en teruggekeerde grote leider wist jarenlang zijn publiek bij aankondigingen aan het einde nog een verrassing te presenteren. Groot is dan ook Apple's reputatie voor geheimhouding. Groot is dan ook de frustratie van nieuwsgierige gebruikers, fans en journalisten over Apple's standaardantwoord: “We hebben hier geen reactie op."

Maar dat is al een tijdje anders. Nee, niet de geslotenheid van Apple zelf. Het bedrijf doet nog altijd niet aan - mogelijk premature - openheid vóór zijn onthullingen. Dat doen diverse anderen wel. Toeleveranciers die uit de school klappen over componenten. Fabrikanten die complete iPad-exemplaren 'van de vrachtwagen' laten vallen. Fabrieksarbeiders die al dan niet bezwijken voor aantrekkelijke biedingen. En natuurlijk slordige Apple-werknemers in de VS die iPhone-prototypes laten slingeren.

De iPhone 5 was dan ook geen verrassing meer toen 'ie eindelijk werd onthuld. De iPad mini was ook allang volledig bekend. Idem dito voor de iPhone 4. En zo nog wat aankondigingen van Apple in de afgelopen tijd. Met wel één, best aanzienlijke, uitzondering: de iPad 4. Maar weinig ingewijden, spionnen, vorsers en deskundologen hebben de vernieuwde, snellere uitvoering van de iPad 3 gehint, uitgelekt, voorspeld of voorzien.

De iPad mini

Wie was de grootste tegenstander van tablets op een schamele 7 inch? Steve Jobs. Hij heeft in oktober 2010 flink uitgehaald naar kleinere tablets. Die bieden namelijk maar een fractie van het schermoppervlak van een 10 inch tablet. En tegenover die achteruitgang staan in wezen geen grote voordelen ten opzichte van de smartphone die de meeste tabletkopers toch al met zich meedragen. Bovendien is een smartphone nagenoeg altijd op zak (of in de handtas).

Tablets van 7 inch zijn dus niet de moeite waard. Aldus Jobs zo'n twee jaar geleden. Sindsdien heeft de technologie, ook van schermen, natuurlijk niet stilgestaan. Zie bijvoorbeeld de high-res Retina-schermen van Apple zelf. Die bieden veel meer detail en dus 'schermoppervlak' op een tablet.

Alleen gebruikt Apple voor de iPad mini geen Retina. De door Jobs verfoeide 7 inch-maat moet het doen met dezelfde schermtechnologie en resolutie van 1024 bij 768 pixels als de iPad 1 en 2. Waarbij eerstgenoemde stamt uit jauari 2010 en de (nog altijd bij Apple verkrijgbare) opvolger uit januari 2011. De iPad 2 was intern vast al in de maak toen Jobs zijn afkeuring uitsprak over kleinere tablets.

Bovendien heeft Jobs hogere beelddichtheid al voorzien, in zijn oordeel eind 2010. “De reden dat we geen 7 inch-tablet maken is niet dat we geen lager prijsniveau willen halen", haalt techblog AllThingsD de topman aan. “Het is omdat we denken dat het scherm te klein is om uitdrukking te geven aan de software. Als een software-gedreven bedrijf denken we éérst aan de softwarestrategie." Een 7 inch-tablet is volgens Jobs alleen nuttig als er schuurpapier bij wordt geleverd om je vingers af te vijlen tot een kwart van hun omvang.

Apple volgt

De tegenstand van de soms wispelturige topman was toen gericht op de mogelijk ontluikende markt voor kleinere tablets. Inmiddels begint die markt serieus vorm te krijgen. De kwaliteitstablet van 7 inch bestaat al, maar voordat Apple ermee komt. Ironisch gezien het feit dat de huidige tabletmarkt juist bestáát dankzij Apple. De exemplaren rond de 10 inch, maar ook de afstammelingen op andere maten. Ze zijn allemaal voorgegaan door de iPad.

Die allereerste tablet van Apple had dan ook lange tijd het rijk alleen. Voor de iPad 2 gold dat ook en de iPad 3 legde met prestatieniveau, Retina-scherm én prijs de lat een flink stuk hoger. Zo niet de iPad mini. Die komt in een markt waar de concurrenten het gloednieuwe Apple-apparaat al staan op te wachten. Zoals op het schoolplein na half vier?

iPhone-'na-aper' Samsung, iOS-'dief' Google, hardwareproducent Asus, e-commercereus Amazon en zelfs de fysieke-boekenketen Barnes & Noble hebben allang serieuze 7 inch tablets uitgebracht. Kleine, maar niet slappe iPad-concurrenten tegen een scherpe prijs. Apple leidt niet langer, het volgt. Zegt ook Fake Steve Jobs.

Minder iMeerwaarde

Dat de iPhone 5 qua schermgrootte achterloopt op de concurrentie hoeft helemaal niet erg te zijn. Het is hoe dan ook niet uitzonderlijk voor Apple om op technisch vlak, dus wat specificaties betreft, niet op de bleeding edge te zitten. Bewust niet. MacBooks bijvoorbeeld hebben maar zelden gelijk de allernieuwste Intel-processors aan boord. Apple vaart zijn eigen koers, op basis van zelfopgestelde vereisten voor zijn producten.

Tot op heden zorgde het bedrijf er altijd wel voor dat zijn producten iets extra's hadden. Iets wat de technisch wellicht voorlopende concurrent dan ontbeerde. Zoals de veiligheid van Mac OS X boven het veelgeplaagde Windows XP. Zoals touch van de iPhone boven de hardwaretoetsen van Nokia's en BlackBerry's. Zoals de iOS-gui boven de van de pc afstammende Start-knop op Windows Mobile.

Waar is de iMeerwaarde nu? De iPhone 5 heeft naast het hogere scherm als voornaamste pluspunt het lichte gewicht van het toestel. De iPad is volgens sommigen ook wel geëvenaard. Op veel punten gaat de concurrentie gelijk op of is die zelfs vooruit gesprint. Processorkracht, opslagcapaciteit, touch-vriendelijk besturingssysteem, fraai design van de buitenkant, zelfs de aantrekkingskracht van vele apps. Andere smartphones en tablets hebben hetzelfde, méér, of bijna hetzelfde.

Zelfs Apple's voorsprong qua enorm aantal apps is slinkende:

5 tekenen dat Apple niet zonder Steve Jobs kan-15082296

© CIDimport

Klik voor groot

Via: AppBrain.com.

De iPad 3, bij nader inzicht

'De nieuwe iPad' is niet langer nieuw. Dat lot is natuurlijk elk product beschoren, maar Apple doet dat nu wel erg snel. Krap zevenenhalve maand nadat de iPad 3 is verschenen, brengt het bedrijf de iPad 4 uit. Met een veel snellere processor, betere grafische chip, en verder zo'n beetje hetzelfde.

De in maart dit jaar verschenen 'new iPad' is nu in één klap verworden tot iPad Antique. Of de 'iPad formerly known as the New iPad'. Los van het eventuele en in de regel onvermijdelijke buyers remorse rijst de vraag of de iPad 3 eigenlijk wel had moeten bestaan. Want zó snel een verbeterde versie uitbrengen, en daarmee trouwe klanten schofferen, werpt een schaduw.

De iPad 3 is dikker dan de 2. De iPad 3 heeft krachtigere hardware, die echter geen groot voordeel oplevert omdat die extra kracht 'opgaat' aan de wel flinke verbetering van het Retina-scherm. Is de iPad 3 dus te vroeg uitgebracht? Dit is een schaduw waarvan valt aan te nemen dat Steve Jobs die nooit zou hebben toegestaan. De eigengereide en perfectionistische topman stond erom bekend dat hij heel lang aan een product kon (laten) werken.

Compromissen zaten namelijk niet in Jobs' DNA. 'Onmogelijk' stond niet in zijn woordenboek. Zie het ontstaan van de Macintosh, één van Jobs' grootste hits. Zie ook de anekdote over het prototype van de eerste iPod. Toen de trotse ingenieurs hun kleine wonder presenteerden aan de grote leider wees hij het na even voelen af. Het ding was te groot.

Maar het kon echt niet kleiner, legden de makers uit. Jobs dacht even na, liep naar een aquirium, liet de vroege iPod erin vallen, en wees: “Dat zijn luchtbellen. Dat betekent dat er nog ruimte in zit. Maak het kleiner." Vóór een Apple-product echt goed was, keurde hij het niet goed. De iPhone is ook jarenlang in het diepste geheim in ontwikkeling geweest. Er gaan zelfs geruchten dat de iPad het eigenlijke doel was, maar dat een iPhone eerder haalbaar was.

Bonus: iPad-naamsjungle

Eén van Jobs' zeven successtappen direct na zijn terugkeer bij Apple in 1996 was het rigoreus wegkappen van vet. Daaronder niet alleen managers maar ook de wildgroei in het productportfolio dat de Mac-maker aanbood. Weg met al die verschillende modellen Performa's, Quadra's, PowerMacs, PowerBooks, Network Servers, Workgroup Servers. De jungle is door Jobs gekapt en vervangen door een vierkwarts grid: twee consumentenmachines (iMac en iBook) naast twee zakelijke computers (PowerMac en PowerBook). Oh, en nog de Xserve, tot eind 2010.

Nu naar het heden: iPad, iPad 2, de nieuwe iPad, iPad mini en iPad. Die laatste is dus net aangekondigd, tegenlijk met de mini, en valt nog te onderscheiden doordat het ook 'iPad met Retina Display' wordt genoemd. Enerzijds geeft dat wel onderscheid, anderzijds klinkt het niet zo vlot. Net als 'MacBook Pro with Retina Display'.

Hm, waar doen dat soort omslachtige productnamen aan denken? Aan bijvoorbeeld 'Microsoft Office 2010 voor Thuisgebruik en Zelfstandigen'. Wat naast 'Microsoft Office 2010 voor Thuisgebruik en Studenten' staat en 'Microsoft Office Professional 2010'. Laatstgenoemde moet natuurlijk niet verward worden met 'Microsoft Office Professional Plus 2010'. Enzovoorts.

Ter vergelijking ende vermaak: hoe de minimalistische iPod-verpakking eruit zou zien als Microsoft het had ontworpen.

[youtube]EUXnJraKM3k[/youtube]

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten