5 succesgaranties voor Microsofts tablet

© CIDimport

5 succesgaranties voor Microsofts tablet

Geplaatst: 8 december 2012 - 06:40

Aangepast: 16 november 2022 - 10:09

Jasper Bakker

Microsofts Surface-tablet, vanaf volgende maand in twee smaken op de markt, is een grote gok van de Windows-maker. Maar ceo Steve Ballmer heeft de gok goed ingedekt. 5 garanties voor succes.

Op twee paarden wedden

Microsoft brengt niet simpelweg zelf een ARM-tablet uit, wat het nieuwe terrein is voor Windows. Het bedrijf komt met twee stuks: één met ARM-processor en één met Intel-chip. Het laat de pc-tabletmarkt dus niet over aan de traditionele makers van x86-computers. Daar kan Microsoft immers niet op vertrouwen, deels door eigen toedoen. Bovendien is Microsofts rijtje RT-aanhakers best kort.

De leverancier van de Surface-tablets vergroot zijn kansen op succes ook door de eigen tablet-gok niet tot het vertrouwde x86-terrein te beperken. Dus door zelf alleen een pc-tablet uitbrengen, en dan de ARM-tablets met Windows overlaten aan de smartphonemakers.

Die fabrikanten van ARM-hardware zijn immers al grotendeels verknocht aan Android. Hoewel sommigen daar nu deels op terugkomen. Het van Android bekende HTC doet mee met Windows Phone 8, net zoals Android-reus Samsung.

Pc-makers met de zweep geven

Tegenover het al veelbesproken risico van pc-partners voor het hoofd stoten, staat een voordeel voor Microsoft. De makers van Windows-pc's krijgen door de Surface de zweep opgelegd. Niet simpelweg bestaande hardwaredesigns uitrusten met het nieuwe besturingssysteem, en de nieuwste Intel-processor en eventueel meer geheugen.

Het basisontwerp moet op de schop, wat Microsoft al heeft gedaan met de vertrouwde gui (graphical user interface) van Windows. En de pc moet mee. Van Microsoft, van Intel, maar mogelijk ook van de consument. Zie maar de verkoopcijfers van non-touch apparaten waar de pc-makers nu Windows 8 op aanbieden. Die vliegen niet als warme broodjes over de toonbank, wat tot wederzijdse verwijten leidt.

Pc-makers klagen dat ze niet genoeg marketingsupport van Microsoft krijgen. Zij hebben hun touch-apparaten nog niet op orde en komen daar wat later mee of flink later. Terwijl de touch-focus en gui-omslag van Windows 8 toch echt al een tijdje bekend zijn. Eerst via oem-relaties tussen Microsoft en de pc-producenten, toen via uitgelekte builds, vervolgens middels officiële demonstraties door Microsoft, en sinds ruim een jaar echt publiekelijk bekend.

Échte Office-tablet

Tot op heden ontberen tablets - zowel met iOS als met Android - het veelgebruikte applicatiepakket Office. Dat is voor tech-minded mensen geen probleem, of zelfs een pluspunt. Maar de naamsbekendheid, vertrouwdheid en bestandsformaatmacht van het Microsoft-pakket is voor velen een onmisbaar goed. Ook tabletkoning iPad wordt door sommige gewone gebruikers gezien als 'niet voor werk want er is geen Office'. Dit ondanks inspanningen van Apple.

Goed, licentietechnisch gezien is Microsofts instaptablet Surface RT ook niet gelijk geschikt voor werk. De daarop draaiende Windows 8-subset Windows RT komt weliswaar compleet met Office. Alleen is dat de variant van het kantoorpakket voor thuisgebruik en studenten. De gebruikslicentie daarvoor staat niet toe dat de software dienst doet voor zakelijke doeleinden. Dit geldt ook voor nonprofit-gebruik en alle activiteiten waar omzet mee wordt gemaakt.

Maar als een bedrijf al Office-licenties heeft, kunnen die ook worden toegepast op Windows RT. Bovendien is er naast de RT-tablet vanaf komende maand de 'pc-tablet' Surface Pro, die het reguliere Windows 8 draait (in de Pro-variant). Daarop valt het reguliere Office te installeren en te gebruiken. Kortom, de tablet beschouwd als volwaardig werkpaard.

Crapware-'vrij'

Omdat Microsoft een kleine speler is, mag het van alles meeleveren op zijn eigen tablets. Microsoft, klein? Jazeker, op de tabletmarkt is de Windows-maker naast Apple een Calimero. Zeker als je nog eens meeneemt dat Microsoft ook slechts één van de vele leveranciers is van Windows-tablets. Dus staat het Microsoft vrij om Office mee te leveren op de ARM-uitvoering van Windows 8.

Maar de Calimero-status op de tabletmarkt geeft veel meer mogelijkheden. Het overgenomen Skype kan ook voorgeïnstalleerd meekomen op de eigen Surface-tablets. Net zoals een standaardinstelling van zoekmachine Bing, automatische koppeling aan cloudopslagdienst SkyDrive en Google Docs-alternatief Office Web Apps. De Microsoft-package is compleet en all-in.

In de eerste browseroorlogen is al gebleken dat eindgebruikers gaan voor voorgeïnstalleerde software. De ondergang van toenmalig browserkoning Netscape is mede ingezet door de moeite van het downloaden en installeren van een browser. Geen grote moeite, maar voor velen toch te veel. Bovendien kan Microsoft op zijn eigen Surface-tablets de omstreden praktijk van voorgeïnstalleerde pc-trialware weren. Dus eigen waren wel installeren en 'echte' crapware achterwege laten.

Definitie van 'succes'

En dan even cynisch: het maakt niet uit of de Surface-tablets zelf een Xbox-succes worden of een Zune-mislukking. In beide gevallen kan Microsoft succes claimen - net zoals Google dat eerder heeft gedaan met zijn eigen Nexus-smartphone. Als de Surface goed verkoopt, is het een succes. Als de Surface niet in groten getale over de toonbank gaat, is het een goed voorbeelddevice en dus een succes.

Het nut van de Surface is dan ge(her?)definieerd als een designdoel, met dubbele functies. Enerzijds dient het dan om hardwaremakers aan te sporen. Anderzijds dient de Microsoft-eigen tablet (in twee smaken) om consumenten te showen wat het nieuwe platform op z'n best is en kan. Ja, er is kritiek dat de Surface RT beperkt is. En ja, er is kritiek dat de Surface Pro het slecht doet in vergelijking met andere tablets.

Maar Microsoft gaat voor de dubbelzijdige strategie: voet aan de grond krijgen op de tabletmarkt én tegelijkertijd de pc-markt een oppepper geven. De Surface Pro kan dan worden beschouwd als de pc in zijn nieuwe gedaante, waarbij het de vergelijking met Ultrabooks (de 'oude' pc-gedaante) redelijk aankan.

De vergelijking met gewone laptops ('oeroude' gedaante) valt dan zelfs goed uit: wat hoger geprijsd, maar op de meeste fronten veel beter. De Surface RT kan worden beschouwd als de nieuwe netbook of de instap-tablet. Goedkoop, maar niet in staat alles te doen wat een 'echte computer' kan. Maar mogelijk wel genoeg voor de meeste mensen. Net zoals een iPad?

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten