'Apple moet meebetalen aan telecomnetwerken'

Bedrijven als href="http://www.apple.com/nl/" target="_blank">Apple</a> moeten meebetalen aan investeringen in telecomnetwerken die nodig zijn om voldoende capaciteit voor mobiel dataverkeer te kunnen garanderen. Dit zeggen de telecomproviders <a href="http://www.francetelecom.com/en_EN/" target="_blank">France Telecom</a>, <a href="http://www.telecomitalia.com/ " target="_blank">Telecom Italia</a> en <a href="http://www.Vodafone.nl" target="_blank">Vodafone</a>. Andere bedrijven die door de operators worden opgeroepen tot het doen van een bijdrage zijn <a href="http://www.google.nl/intl/nl/about.html" target="_blank">Google</a> en <a href="http://www.facebook.com" target="_blank">Facebook</a>.

De telecomoperators zeggen dat Apple, Google en Facebook de telecomnetwerken bestoken met dataverkeer, maar niet bereid zijn hier een financiële prikkel tegenover te stellen. Doordat het gebruik van internet op mobiele apparaten groeit, stijgen ook de kosten voor het bouwen van netwerken. Dit zet volgens de providers een aanzienlijke druk op hun omzet. De providers willen daarom dat de bedrijven mee gaan betalen aan deze investeringen. Hierbij zou rekening moeten worden gehouden met de hoeveelheid data die de bedrijven doorsluizen naar de telecomnetwerken.

Het is al langer bekend dat telecomproviders moeite hebben met de hoeveelheid data die op mobiele apparaten wordt gegenereerd. Zo zijn meerdere providers in Nederland afgestapt van abonnementen zonder datalimiet. Momenteel biedt alleen T-Mobile nog dit soort data-abonnementen aan.

Serviceproviders, de aanbieders van diensten die het dataverkeer genereren, zijn echter van mening dat zij momenteel al voldoende betalen voor dataverbruik. Zo zegt Giuseppe de Martino van videohoster Dailymotion tegen Bloomberg dat momenteel 40 procent van alle kosten van het bedrijf bestaan uit investeringen in netwerken. Het gaat hierbij om netwerken, peering, een content delivery network en andere bronnen.

Martino is van mening dat telecomproviders die de kosten die zij maken willen delen moeten gaan praten over het delen van de omzet in abonnementen.

Bron: Bloomberg

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten