'Alleen Amazon kan van iPad winnen'

De concurrentie faalt in de strijd tegen de iPad. Dat komt door de prijs, maar ook door de Apple Stores. De ervaring van de klant die een Apple winkel binnen stapt, valt niet te evenaren.

Volgens Forrester is de concurrentie bij voorbaat al uitgeschakeld. Waar de iPad in de Apple Store letterlijk in het middelpunt van de winkel staat, liggen de Galaxy Tabs dadelijk naast een stuk of tien vergelijkbare apparaten van andere merken stof te happen in de schappen van de Media Markt. Of ergens achterin de winkels van de Belcompany.

Service Apple ongeeevenaard

De service van Apple doet de rest, zo vindt Forrester, In de Apple Store weet elke medewerker hoe de iPad werkt en kan dat ook demonstreren. Dat zal moeilijker worden in elke andere winkel met tablets van een ander merk, zegt het onderzoeksbureau. Daarnaast is het voor de concurrentie ook (nog) niet mogelijk om op prijs te concurreren.

Analist Sarah Rotman Epps van Forrester meent dat alleen Amazon de concurrentie met Apple aankan, Motorola, Toshiba, HP, RIM of Samsung zouden buiten spel staan. Amazon zou door Apple’s regels die het oplegt aan eBook-verkopers gemotiveerd zijn om een eigen tablet te ontwikkelen, waar het meer controle heeft over betalingen en klantinformatie. Nu heeft Apple die controle. Voor zover bekend heeft Amazon op dit moment geen plannen om met een eigen tablet te komen.

Concurrende prijs

Daarnaast kan Amazon volgens Epps een prijsmodel ontwikkelen die op kan tegen de scherpe prijs van de iPad. Volgens haar wil de massa een goedkope tablet, maar slagen Samsung, Motorola, Dell en anderen daar niet in, ook niet met de subsidies van de mobiele telefonieaanbieders.

Forrester zegt informatie te hebben dat consumenten flexibiliteit willen met hun mobiele breedbandabonnementen voor tablets. Amazon kan een ander model hanteren: een tablet verkopen tegen of onder kostprijs en dat goedmaken met de verkoop van content. Zoals het al doet met de Kindle.

Merk, content, verkoopkanaal

Als derde sterke punt heeft Amazon het merk, de content en het verkoopkanaal om daadwerkelijk de concurrentie te kunnen aangaan met Apple. Onderzoek wees uit dat Amerikanen die een tablet willen kopen Amazon zouden overwegen (24 procent) boven bijvoorbeeld Motorola (18 procent). Amazon heeft daarnaast niet alleen media te koop, zoals e-books, mp3’s, video’s en games, maar ook e-commercegoederen.

En 50 procent van de tabletbezitters zeggen het apparaat te gebruiken voor het zoeken en kopen van producten. Onderzoek wees verder uit dat Amerikanen zich vertrouwd voelen met via het internet kopen van elektronica: 28 procent van de consumenten die overwegen een tablet te kopen, zouden dat via een online retailer als Amazon doen. Daartegen staat dat slechts 11 procent dat zou doen via een aanbieder van mobiele telefonie.

Ook Sony en Microsoft

Overigens heeft Forrester in zijn onderzoek niet alleen Amazon als mogelijke echte concurrent van Apple aangewezen, maar ook Sony en Microsoft. Maar dan op een andere manier. Forrester zegt dan ook dat aanbieders van content hun prioriteiten moeten heroverwegen.

Nu ligt de focus (na de iPad) op Android. Maar volgens Forrester is het helemaal niet zeker dat Android-tablets het waard zijn om in te investeren. Volume zal er dit jaar nog niet ontstaan op dat platform en dus is het volgens Forrester verstandiger de marktontwikkelingen nog even af te wachten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten