Zo koop je veilig refurbished producten

Door: Jeroen Horlings | 26 september 2016 08:45

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2
  3. Pagina 3
  4. Pagina 4

Nadelen van refurbished

Maar nadelen zijn er ook. Wellicht is er sprake van verborgen verbreken, zoals val- of waterschade. Ook al is er garantie, het is nooit fijn om een product te moeten opsturen en enkele weken kwijt te zijn. Bovendien heb je alleen garantie als het om een fabrieksfout gaat en niet als het veroorzaakt is door menselijk handelen, en dat is soms lastig te bewijzen. Verder is het van tevoren vaak onduidelijk hoe zichtbaar de gebruikssporen zijn. Webwinkels nemen zelden de moeite om foto’s te maken van het product, zodat je pas na bezorging weet waar je aan toe bent. Het recht van retour is prettig, maar terugsturen is nooit een leuke bezigheid en je moet de kosten van het terugzenden zelf betalen.

Een praktisch nadeel is dat het aanbod van refurbished producten beperkt is. Je moet soms geluk hebben dat de kleur of de capaciteit die jij wilt ook in gereviseerde vorm beschikbaar is. Upgraden is er vaak niet bij, dus bijvoorbeeld bij de aankoop van een laptop kiezen voor een SSD in plaats van een harde schijf is geen optie. Het kan dus zijn dat je genoegen moet nemen met een kleur die je minder mooi vindt of iets andere specificaties.

In bepaalde gevallen is particulier tweedehands kopen alsnog interessanter dan refurbished. Wellicht is er iemand in de buurt die zeer zuinig met zijn of haar spullen is omgegaan waardoor ze niet van nieuw te onderscheiden zijn. Of de prijs is nog een stuk lager en je kunt er bovendien ook nog over onderhandelen. En als het product niet ouder is dan twee jaar, is er waarschijnlijk ook nog sprake van fabrieksgarantie.

Meestal is upgraden niet mogelijk bij een refurbished apparaat, al zijn er ook uitzonderingen. Van dit product is bovendien een echte foto toegevoegd.

Staat van een artikel

Er is een simpele methode om de staat van een item te tonen: door middel van foto’s van het betreffende product. Vreemd genoeg zie je dit zelden. Meestal staan er de standaard productfoto’s van de fabrikant bij, waarop een product in nieuwstaat en in de mooist mogelijke vorm wordt afgebeeld. Bij een gebruikt product zegt dat dus helemaal niets. De reden dat webshops geen echte productfoto’s plaatsen is overigens vrij simpel: het is te veel werk. Refurbished producten worden vaak in grote hoeveelheden ingekocht, en dan is het natuurlijk nogal wat werk om ze allemaal als afzonderlijk product in een webshop te plaatsen, inclusief foto’s. Soms zijn de producten ook helemaal niet op voorraad bij de webshop zelf, maar liggen ze bij een tussenleverancier. Vandaar dat er vaak een simpel classificatiesysteem gebruikt wordt, waarbij de staat kort wordt omschreven. Even bellen of mailen om te vragen naar de exacte staat en kleur is natuurlijk altijd een optie.

Wat soms ook onduidelijk is, betreft de meegeleverde accessoires zoals de laadkabel, lader of voeding, software en bijvoorbeeld een koptelefoon. Veel refurbished smartphones bevatten alleen het broodnodige. Het kan ook zijn dat er een niet-originele lader wordt meegeleverd. Ook dit staat niet altijd duidelijk vermeld. Tot slot kan het zijn dat er onderdelen vervangen zijn, zoals een gebarsten scherm van een smartphone, maar dat dit niet door de fabrikant is gedaan maar door een eigen reparatiecentrum. Deze kan prima werk leveren, maar ook slordig zijn geweest (bijvoorbeeld dat er wat speling zit tussen het scherm en de behuizing). Voor een leek is dat soms lastig te zien, net zoals het eventuele gebruik van niet-originele onderdelen. Dat laatste hoeft niet erg te zijn, mits de prijs ernaar is en het goed functioneert.

Garantie

Zoals gezegd is één van de grote voordelen van refurbished producten dat fabrikanten, winkels en webshops vaak garantie bieden. Je hebt daarmee meer zekerheid dan wanneer je iets van een particulier koopt, tenzij daar nog fabrieksgarantie op zit. Gaat een door jou gekochte gerefurbished smartphone na twee maanden ernstig haperen, dan kun je je beroepen op garantie. Zoek altijd voor aankoop goed uit wat voor garantie er geboden wordt en of er uitzonderingen gelden. Soms wordt bijvoorbeeld een beperkte termijn voor de accu gehanteerd of wordt deze zelfs uitgesloten van garantie. In andere gevallen is de accu bij de revisie juist vervangen door een nieuw exemplaar en valt hij wel onder de garantie. Onderzoek vooraf bij wie je moet zijn als er problemen zijn. In principe is de winkel waar je het product gekocht hebt, altijd het aanspreekpunt. Let verder ook op een eventueel keurmerk en beoordelingen van de webshop, zodat je vooraf weet hoe (on)tevreden bestaande klanten zijn. En bedenk ook dat je je product enige tijd kwijt bent als het onder garantie wordt gerepareerd.

“Het aanschaffen van een tweedehands computer is enerzijds een risico”, zegt Linda Kooistra van TweedehandsNotebook en iUsed, “maar onze technische specialisten zorgen ervoor dat alle apparatuur volledig is getest, gereinigd en voorzien van een schone installatie van het besturingssysteem, voordat het in de webshop beschikbaar komt. Daardoor bieden refurbished producten dezelfde zekerheid als nieuw, maar dan voor een lagere prijs. We zien een groeiende behoefte aan refurbished apparatuur.”

Eind 2015 ging iPhoneOutlet.nl, dat zich specialiseerde in refurbished iPhones, failliet, waardoor ook de garantie verviel en recente bestellingen niet werden uitgeleverd.

Recht op retour

Een belangrijke troef van de consument is het recht op retour indien de aankoop online wordt gedaan. De Wet Koop op Afstand biedt een bedenktermijn van veertien dagen en dat geldt ook voor refurbished producten. Je kunt dus een product bestellen en het weer terugsturen als het om wat voor reden dan ook niet bevalt. Opgaaf van reden is daarbij niet nodig. Dus als de gebruikssporen ernstiger zijn dan verwacht of als het apparaat niet naar wens functioneert, kun je het terugsturen. Ruilen is soms ook een optie, neem in dat geval contact op met de webshop. De kosten voor het terugsturen zijn meestal wel voor de koper.

Gemarchandeer met btw

Een webwinkel hoort duidelijk aan te geven of de prijs in- of exclusief btw is. Dat gebeurt helaas niet altijd, waardoor de winkelier er veel meer aan verdient en jij toch de volle prijs betaalt. Is een product tweedehands van particulieren ingekocht, dan wordt er geen btw gerekend en moeten ze ook zonder btw worden verkocht. Officieel heet dat de margeregeling. Een product met die margeregeling (dus zonder btw) hoort veel goedkoper te zijn – het verschil is immers 21%. Vraag daarom altijd om een bon waarop de btw staat. Krijg je die niet, dan zouden er kansen moeten zijn om af te dingen!

Een webwinkel hoort altijd aan te geven of het bedrag in- of exclusief btw is, zoals ComputerOutlet.nl hier correct doet.

0 Reactie(s) op: Zo koop je veilig refurbished producten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.