Wat moet je doen als je bericht niet verstuurd kan worden?

Wil jouw iOS-bericht niet verstuurd worden? Soms kan een bericht dat je met de Berichten-app probeert te versturen niet afgeleverd worden. Waardoor komt dit, en wat moet je in zo'n geval doen?

Het verzenden blijft hangen

Soms blijft de voortgangsbalk bovenaan de conversatie op een bepaald percentage hangen terwijl je een bericht probeert te versturen. Dit komt waarschijnlijk doordat je een slechte mobiele data of wifi-verbinding hebt. Hoe dan ook zal je apparaat blijven proberen om het bericht te versturen - zelfs wanneer je de app afsluit wordt het verzenden niet stopgezet. Dit heeft als gevolg dat je batterij sneller leegloopt. Wat nu? Lees ook: 36 tips om de batterijduur van je iPhone te verlengen.

Om het verzenden te annuleren kun je natuurlijk je apparaat opnieuw opstarten, maar dat is eigenlijk niet nodig. Het is veel sneller om het bedieningspaneel te openen (door met je vinger vanaf de onderkant van het scherm omhoog te swipen) en op het vliegtuig icoon te drukken.

Hierdoor wordt de vliegtuigmodus geactiveerd en de verzending van het bericht stopgezet. Er verschijnt dan een rood uitroepteken naast het bericht in kwestie, met daaronder de melding Niet afgeleverd.

Zodra je verbinding wat beter is, kun je proberen om het bericht opnieuw te versturen door op het uitroepteken naast het bericht te drukken.

Je bericht kan niet worden afgeleverd

Soms is er een andere reden dat je bericht niet verzonden kan worden, en helpt het niet om opnieuw op het rode uitroepteken te drukken. In dat geval moet je de instellingen van je apparaat controleren.

Het kan namelijk zo zijn dat je apparaat niet geconfigureerd is voor het versturen van het type bericht dat je probeert te verzenden. Ga naar Instellingen > Berichten en zorg dat de opties iMessage, Stuur als sms en mms-berichten zijn ingeschakeld.

Heb je problemen met het versturen van iMessage berichten, dan kun je proberen om in Instellingen > Berichten iMessage uit te schakelen en vervolgens opnieuw in te schakelen. Als dit niet helpt, kun je op deze webpagina van Apple de systeemstatus van iMessage controleren.

Als alles in orde lijkt met de systeemstatus van iMessage en je toch nog steeds geen iMessage berichten kunt versturen, kun je naar Instellingen > Berichten > Sturen en ontvangen gaan en op Apple ID > Log uit drukken om uit te loggen. Log ook uit op FaceTime door in Instellingen > FaceTime op Apple ID > Log uit drukken. Log eerst op je iPhone opnieuw in op iMessage en FaceTime, gevolgd door je andere apparaten.

Facetime is een vast onderdeel van iOS en macOS

© PXimport

Zijn alle berichttypes op je apparaat ingeschakeld en kun je uitsluitend geen SMS- of MMS-berichten versturen, dan moet je contact opnemen met je mobiele aanbieder om te controleren of het iets met je abonnement te maken heeft.

Als je alleen geen berichten naar één bepaalde ontvanger kunt sturen, is het een goed idee om even te controleren of je wel het juiste telefoonnummer of e-mailadres gebruikt, en of de geadresseerde niet toevallig per ongeluk geblokkeerd is. Ga naar Instellingen > Berichten > Geblokkeerd en kijk of de geadresseerde in de lijst voorkomt.

Is dit niet het geval, dan kun je proberen om alle conversaties met deze persoon te verwijderen voordat je opnieuw probeert om hem of haar een bericht te sturen. Zorg wel dat je screenshots maakt of de berichten doorstuurt voordat je conversaties weg gaat gooien, want als een conversatie eenmaal verwijderd is ben je deze echt helemaal kwijt.

Werkt dit ook niet, dan kun je je apparaat opnieuw opstarten en zoeken naar een update voor de aanbiederinstellingen door naar Instellingen > Algemeen > Info te gaan. Als er een update beschikbaar is, krijg je een melding te zien. Kijk meteen ook even of er een iOS-update beschikbaar is in Instellingen > Algemeen > Software-update.

Als het probleem nog steeds niet is opgelost, kun je de netwerkinstellingen proberen te herstellen in Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.

Heeft dit ook niet mogen baten? Dan is het helaas tijd om via iTunes of iCloud een reservekopie van je apparaat te maken en je apparaat te herstellen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten